Na twee geannuleerde edities vond tijdens het weekeinde voor Hemelvaart in Neustadt i.H. het HAMBURG ancora YACHTFESTIVAL plaats, de eerste nationale ‘natte’ boatshow in N.W Europa na Corona. Onder leiding van Heiko Zimmermans is er keihard gewerkt om de beurs tot een succes te maken. Ondanks het wat mindere weer op de zaterdag, kijken organisatoren en met name exposanten terug op een goede beurs. Ook hier zijn de mensen duidelijk op zoek naar boten en bootshow blijft toch de optimale manier om de juiste nieuwe klanten aan te boren aldus een van de – helaas – weinige Nederlandse deelnemers.
De op een schitterende locatie gehouden botenbeurs trok ook nu weer duizenden watersportliefhebbers van jong tot oud naar Neustadt in Holstein dat ongeveer 25 km. Noordelijk is gelegen van Lübeck. De bezoekers kwamen zeker niet voor niets, want het aanbod aan tentoongestelde schepen en noviteiten was fors. Met name de seriebouwers grepen de gelegenheid om meestal via hun regionale dealers de directe kontaken met gebruikers en geïnteresseerden voor hun producten aan te halen en hun nieuwe modellen te etaleren.
Aan belangstelling geen gebrek. Meerdere exposanten meldden meteen op de eerste dag al goed bezoek aan boord te hebben gehad. Door een aangepaste routing was het ook druk in het binnendeel van de beurs die was ondergebracht in de glazen hal die normaal wordt gebruikt door jachtmakelaars. De organisatie had ook voorzien in een uitgebreid “Nebenprogramm” Zo kon het publiek zich wagen aan onder andere stand-up paddling op het strandgedeelte van de jachthaven van Ancora. Met goede workshops, live demonstraties en een boeiend spreker- en demoprogramma van topklasse bood het Yachtfestival ook aan nieuwkomers in de wereld van de pleziervaart de juiste belevenis. Om de kosten hiervan niet op het bordje van de exposanten te leggen, had de organisatie zonder vooraankondiging een parkeergeld van € 10 ingesteld, wat enige afbreuk deed aan de gratis toegang van de verder vlekkeloos georganiseerde show waar ook de inwendige mens niets tekort kwam. Ietwat teleurstellend was het aantal Nederlandse deelnemers. Diverse Nederlandse jachten waren via hun lokale agenten vertegenwoordigd, maar buiten Elling en Lekker boats waren er tijdens deze editie geen Nederlandse deelnemers met schepen. Gebrek aan demoschepen en geen capaciteit voor eventuele nieuwe opdrachten was het vaker gehoorde argument van watersportondernemers en brancheprominenten die wel als bezoeker op het Duitse Yachtfestival hun gezicht lieten zien. Heel begrijpelijk, maar het neemt niet weg dat met name in tijden van hoogconjunctuur de kiem moet worden gelegd voor het behoud van voldoende werk en omzet in mindere tijden die zich onvermijdelijk gaan voordoen. Met de beursorganisator is besproken om de Nederlandse deelname de komende editie die plaatsvindt van 2-4 juni ‘23 te bevorderen.
Terugkijkend kan worden gesteld dat wanneer het Yachtfestival qua reuring de opmaat is voor de aanstaande Hiswa te Water en de marktstemming de komende zomermaanden niet al te zeer door geopolitieke gebeurtenissen wordt bedorven, de branche zich begin september mag verheugen op een heerlijk event in onze eigen Bataviahaven.
Zie ook https://www.yachtfestival.de/