CVO Certificaat mag niet verlopen

jun 4, 2021 | NJI nieuws

Grote schepen langer dan 20 meter of schepen met een ‘blokmaat’ van meer dan 100 m3 moeten op de Nederlandse en andere Europese binnenwateren een geldig certificaat hebben, ook wel aangeduid met CVO. Deze regel geldt ongeacht het gebruik en in beginsel ook voor grote schepen die als pleziervaartuig worden gebruikt, zoals menige voormalige beroepsvaartuigen. Omdat veel van deze schepen zonder grote aanpassingen en kosten niet aan dezelfde eisen als een nieuwbouw schip kunnen voldoen is destijds bepaald dat deze schepen binnen bepaalde overgangseisen toch een Certificaat van Onderzoek (CvO-R of CBB) konden krijgen.

Aan het certificaat dat is afgegeven op basis van de soepele eisen hangen wel enkele verplichtingen. Zoals een periodieke keuring en elke 7 jaar een verlening. Verloopt het certificaat dan vervalt ook de mogelijkheid om opnieuw onder de overgangsbepalingen gekeurd te worden. Zo is dat geregeld in de binnenvaartwet respectievelijk de ROSR bepalingen. Tijdens Corona is daar aanvankelijk wat genuanceerder mee omgegaan, maar onder normale omstandigheden is dit de harde maar glasheldere opstelling van de Nederlandse overheid. De vereniging voor beroeps chartervaar de BZZ zoekt van meet af aan naar wegen om die (ietwat rigide) opstelling om te buigen. Momenteel meent zij dat de gezamenlijke lobby met Europese zusterorganisaties de zaak wel eens kan doen kenteren. In Europa wordt er namelijk gediscussieerd over de overgangsbepalingen en verlopen certificaten.

BBZ probeert nu ook de Nederlandse overheid mee te krijgen. Samen met andere organisaties probeert de BBZ de Europese discussie te beïnvloeden en een vrijwilligers werkgroep heeft een document uitgewerkt met diverse opties om de ononderbroken certificaatplicht te mogen onderbreken. Aan eigenaren van dergelijke “overgangs” schepen is nu gevraagd om aan te geven op de welke optie de lobby zich nu moet richten en waarom. Voor de charterschippers en eigenaren van grote veelal historische schepen die als pleziervaartuig worden gebruikt geldt vooralsnog dat zijn hun schepen CVO-R/CBB gekeurd moeten zijn en zij hun recht op de soepeler keuring volgens de overgangseisen verliezen wanneer zij hun CVO-R resp. CBB certificaat laten verlopen.

Zie voor meer informatie de site van BBZ

 

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...