Beter toezicht op keuringsinstanties traditionele zeilschepen

sep 25, 2017 | NJI nieuws

Leeuwarden – Het ongeluk met de afgebroken mast van het schip Amicitia, waarbij drie mensen om het leven kwamen, is voor minister Schultz van Haegen aanleiding om beter toezicht te houden op de keuringsinstanties voor zeilschepen. Dat schrijft ze in haar antwoord op vragen van het Leeuwarder Kamerlid Harry van der Molen en zijn collega Martijn van Helvert aangaande een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

De minister stelt voorop dat keuring en toezicht nooit elk risico op ongelukken kan uitsluiten. Ze schrijft dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die zeilschepen moet controleren, prioriteit geeft aan de risicovolste categorieën. Daar hoorde de bruine vloot daar niet bij, tot dat het ongeluk met de Amicitia plaatsvond.

Speciale inspecties
Naar aanleiding van dit ongeluk heeft de ILT in 2017 op 24 zeilschepen speciale inspecties uitgevoerd naar goede certificaten voor mast en tuig. De Kamerleden vragen hoe die controles zich verhouden tot de controles en de groei van de sector in Duitsland en Denemarken. De minister antwoordt dat deze vergelijking niet zo eenvoudig te maken is, omdat de Deense en Duitse schepen op zee varen en de bruine vloot in Nederland gerekend wordt tot de binnenvaart.

Workshops mastonderhoud
De bewindsvrouw vindt dat er moet worden gezorgd voor de veiligheid van de passagiers. Waar de kennis binnen de sector onvoldoende is, moet die worden verbeterd, maar volgens de minister is dat de verantwoordelijkheid van de sector zelf. Ze heeft vanuit de Vereniging voor Beroepschartervaart BBZ begrepen dat er al initiatieven worden genomen, bijvoorbeeld een workshop mastonderhoud.

Vakkennis onvoldoende
Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid meldt dat de vakkennis binnen de bruine vloot onvoldoende is. De minister moet de adviezen van de OVV nog bestuderen en zegt daar zo snel mogelijk, maar uiterlijk begin 2018 op terug te komen.
Bij het ongeluk met de Amicitia kwamen in de haven van Harlingen op 21 augustus 2016 drie Duitse toeristen om het leven, toen een mast van het schip afbrak en op hen viel. Na onderzoek bleek dat de mast volledig doorgerot was, terwijl die in 2012 nog was goedgekeurd. (bron: Omrop Fryslan).

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...

Nieuw NJI lid Argos Jachtbouw B.V.

Het NJI bestuur heet Jacqueline & Richard Veldman eigenaren van  Argos Jachtbouw B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Argos Jachtbouw B.V....

Groupe Beneteau rapporteert een daling van 43 procent in de omzet in Q1

Groupe Beneteau heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 130,4 miljoen euro gerapporteerd; dat komt neer op een daling van 43 procent ten...

International Workboatshow Hoorn – The Netherlands 2025

Na een succesvolle eerste editie komt de International Workboatshow Hoorn – The Netherlands terug met een tweede editie. Op 14, 15 en 16 oktober as....