Branche nieuws
Personeelstekort bij sluis bij Delden
Semmick Photo / Shutterstock.comAfgelopen weekend moest de sluis bij Delden noodgedwongen vaak dicht blijven. Dit komt door personeelstekort van Rijkswaterstaat.Foto: sfeerbeeldHet personeelstekort is ontstaan door een combonatie van factoren. Het pers…
Vrachtschip helpt plezierjacht

Zaterdagochtend omstreeks 11.30 uur kwam een plezierjacht in de problemen op de IJssel. De hulpdiensten werden gealarmeerd maar bij aankomst van de brandweer was het jacht al grotendeels geholpen door een vrachtschip.
Toen het vrachtschip het jacht in wilde halen kreeg hij door dat er problemen waren. Hij schoot te hulp door het jacht aan zijn schip vast te maken en hem richting de haven bij Doesburg te brengen.
Lees meer hierover op www.gelrenieuws.nl
Deventer haven gesloten, wat nu?

De lage waterstand van de IJssel heeft ervoor gezorgd dat de haven van Deventer moest sluiten, tot ongenoegen van de eigenaren. Deventer is op zoek naar een oplossing.
Foto: sfeerbeeld Deventer
De haven is afgelopen maandag plots gesloten, boten mochten de haven niet meer in en uit. Dit leidde tot ongenoegen bij de eigenaren. Wethouder Thomas Walder zegt: “Vijf schepen liggen vast. Eén van de schippers vond het geen probleem en is op vakantie gegaan. De andere vier willen graag vertrekken, die hebben gewoon een baan”. Eén van de eigenaren heeft een schadeclaim ingediend.
Lees hier meer over op www.rtvoost.nl
Het belang van uitschrijven uit het kadaster bij een bootverkoop

Van een verkocht jacht dat bij het kadaster geregistreerd staat, is de uitschrijving belangrijk. Dit schiet er helaas wel eens bij in, bijvoorbeeld door tijdgebrek, de kosten, omdat de ingeschreven eigenaar spoorloos is of omdat de verkoper niet de wettige eigenaar is. EMCI legt uit waarom besparen op kadastrale uitschrijfkosten de betrokkenen juist duur kan komen te staan.
Onder redactie van EMCI register
Wegpoetsen van het kadastraal kenmerk
Het is zeker geen afdoende oplossing om bij een stalen jacht het kadastraal kenmerk uit te snijden en een nieuw plaatje in te lassen, of bij houtbouw een stuk te vervangen of bij polyester met plamuur aan de slag te gaan. Het kadaster registreert immers uiteenlopende kenmerken, zoals merk, type, motornummer en eigenaar. Het verwijderen of onzichtbaar maken van het aangebrachte kadastraalnummer staat identificatie van het jacht niet
in de weg. Ook zonder vindbaar aangebracht nummer kan de boot worden gekoppeld aan de wettige eigenaar.
De risico’s van niet uitschrijven
Zonder uitschrijving (‘doorhaling’) of overschrijving blijft de (rechts)persoon, of de rechtsopvolgers of erfgenamen, zoals genoemd in het kadaster, de wettige eigenaar. De nieuwe ‘eigenaar’ heeft dus geen ‘titel’ zodat het jacht eenvoudig kan worden ontnomen.
Ontneming betekent niet dat de koper zijn geld terugkrijgt.
Het risico kan ook anders uitpakken. Het jacht is via de inschrijving belast met schulden (hypotheek) en de schuldeisers kunnen erin slagen dat op u te verhalen, ondanks het
feit dat u niet in het kadaster als eigenaar bent geregistreerd. Met name buiten Nederland is dit risico goed denkbaar. Tot slot is het bezwaar dat bij verwijdering van het kadastraal
kenmerk eigenlijk fraude wordt gepleegd. De koper en de andere betrokkenen zijn hiervoor juridisch aan te spreken.
Hoe wel te handelen?
• Ga altijd na of het jacht is ingeschreven in een (kadastraal) register.
• Als het schip geen uiterlijk kenmerk heeft van kadastrale registratie, zegt dat nog niet
zoveel. Onderzoek daarom of het jacht op andere manieren is te koppelen aan een
scheepsregistratie.
• Breng de geschiedenis van het jacht in kaart. Via de geregistreerde havens en bekende voormalige eigenaren kan een inschatting worden gemaakt in welke landen en in welke registers het schip zou kunnen staan. Zoek dus niet alleen in Nederland, maar indien nodig ook daarbuiten.
• Zoek in (kadastrale) registers op meerdere kenmerken, zoals namen van voormalige eigenaren, merk jacht, type uitvoering, motornummer, plaatsen en landen.
• Als een schip is geregistreerd, maak altijd bij aankoop de registratie in orde. Dat kan
worden gedaan door uit- of overschrijving. Bij uitschrijving wordt de inschrijving beëindigd. Bij overschrijving gaat de eigendom over op de nieuwe eigenaar.
• Uitschrijving en overschrijving is alleen mogelijk als het jacht onbezwaard is. Dat betekent dat alle ingeschreven schulden (hypotheken) moeten zijn afbetaald en doorgehaald. Ook dienen eventuele beslagleggingen te worden opgeheven. Het is de plicht van de verkoper om uit- of overschrijving mogelijk te maken. Betaal de koopsom niet uit aan de verkoper en neem het jacht niet af, als de uitschrijving niet definitief is.
• Soms blijft na onderzoek onduidelijk of een jacht wel of niet (kadastraal) is geregistreerd. Indien het onderzoek niets oplevert en u vermoedt dat het jacht toch ergens geregistreerd zou moeten zijn, ga samen met uw makelaar en een gespecialiseerde jurist goed na hoe u een nietbetwistbare eigendomstitel verkrijgt. Blijft gerede twijfel bestaan, koop dan liever een ander jacht.
• Het komt voor dat de in het kadaster geregistreerde persoon feitelijk niet meer de eigenaar is. Bijvoorbeeld omdat eerder is verzuimd uit of over te schrijven. Is er onwil van voormalige verkopers om mee te werken, dan kan via de rechtbank zo’n persoon alsnog
buitenspel gezet worden. Ook hier is het advies: ga met uw makelaar en een gespecialiseerde jurist na wat uw mogelijkheden zijn.
• Staat uw jacht niet ingeschreven in een (kadastraal) register? Overweeg om dat zelf wel te doen. Het is simpelweg de meest krachtige en zekere manier om eigendom te registreren en deze juridisch af te dwingen. De kosten zijn gering en beperken
zich feitelijk tot de eenmalige inschrijfkosten.
Vragen of opmerkingen? Mail naar het EMCI secretariaat. We staan u graag te woord!
Robert Tettelaar
EMCI Register
T: 088-0038735
info@emci-register.com
Schiedamse Watersportvereniging ziet leden vertrekken door vele mankementen aan brug

De watersport in Schiedam kampt al jaren met storingsproblemen en doorvaart-oponthoud vanwege onderdeelmankementen bij brugvervangingen. De 85-jarige havenmeester van watersportvereniging Vrije Liggers ziet met lede ogen aan dat diverse leden al een ander plekje hebben opgezocht.
Foto: sfeerbeeld
De mankementen op de doorgang onder de Schie- en Lange Havenbruggen naar de Gorzensluis en Maas houden niet op. De havenmeester vertelt RTV Rijnmond dat een groot aantal leden er de brui aan geven en een ander jachthaventje opzoeken. De havenmeester schat dat het hem zo’n 80.000 euro aan inkomstenderving heeft gekost. De gemeente zou hier 7.000 euro van hebben vergoed.
Lees er meer over op www.rtvrijnmond.nl
Brand in machinekamer maakt zeiljacht stuurloos

In de nacht van woensdag of donderdag raakte een zeiljacht in de problemen nadat er brand in de machinekamer ontstond. De boot was stuurloos. ‘De vlammen sloegen uit de machinekamer,’ aldus de KNRM.
De brand ontstond rond 2.00 uur ter hoogte van Egmond. Een half uur later arriveerde de reddingsboot van KNRM. In de tussentijd had de schipper al actie ondernomen met de brandblusser. Toen de KRNM arriveerde was de brand reeds geblust. Het jacht kon echter niet zelfstandig verder varen. De reddigsboot heeft het zeiljacht naar de haven in IJmuiden gesleept.
De vier opvarenden waren geschrokken, maar zijn ongedeerd.
Meer informatie op www.noordhollandsdagblad.nl en www.knrm.nl
WIN: gratis kaarten voor de HISWA te water 2018 in Lelystad!
De 35e editie van de HISWA te water in de Bataviahaven in Lelystad belooft één grote belevenis te worden. In lijn met de nieuwe lijfspreuk “I love watersport”, wordt de Bataviahaven van woensdag 5 tot en met zondag 9 september 2018 omgetoverd tot het Walhalla voor iedere watersportliefhebber. En jij kunt daar gratis bij zijn! Watersportnieuwssite BootAanBoot.nl verloot namelijk 5 setjes van 2 entreekaarten onder haar lezers (t.w.v. 15 euro per stuk).
Meedoen kan op twee manieren:
1. Like het Facebook-bericht op de BootAanBoot-Facebookpagina en vertel ons wie je meeneemt.
OF
2. Vul onderstaand formulier in:
Deelnemen kan tot en met zondag 26 augustus 2018. Op maandag 27 augustus maken we de winnaars bekend.
Vijf redenen om de HISWA te water te bezoeken:
1. Deze beurs is voor ieder type watersporter
De HISWA te water 2018 biedt met zo’n 250 boten een breed en divers aanbod van kleine en grote boten, serie gebouwd of custom-built, gemaakt van aluminium, staal of polyester.
2. Je vindt er een compleet aanbod
Met een groot aanbod aan Nederlandse en internationale jachtbouwers toont de HISWA te water een grote collectie zeil- en motorjachten bijeen.
3. Houd je van actie? Nu: nog méér beleving
De Bataviahaven heeft de prachtige vorm van een arena. Vanuit iedere positie en elk terras op de kade is er goed zicht op het aanbod in de haven en de activiteiten die er plaatsvinden. Denk aan zeilen, suppen en kanovaren en gratis clinics snelvaren.
4. Cultuur snuiven of lekker voordelig shoppen
Een bezoek aan de HISWA te water laat zich uitstekend combineren met een cultureel uitstapje naar het naastgelegen museum, Batavialand, of eens lekker voordelig winkelen in de Batavia Stad Fashion Outlet. Bezoekers die gaan winkelen, kunnen op vertoon van hun ticket bij de Batavia Stad Fashion Outlet een kortingsvoucher afhalen voor 10% extra korting.
5. Bijna gratis uitje voor het hele gezin
Met deze winactie kun je twee gratis kaarten met een totale waarde van 30 euro winnen. Voor kinderen (4 t/m 17 jaar) betaal je slechts 5 euro per persoon. De allerjongsten mogen gratis naar binnen. En ook het parkeren van je auto is niet zo duur: voor 3 euro sta je de hele dag ‘lekker voordelig’ bij Batavia Stad Fashion Outlet.
Lees het artikel 35ste editie HISWA te water in Lelystad: één grote belevenis voor iedere watersportliefhebber! voor meer informatie over de beurs of bezoek de beurssite: www.hiswatewater.nl
Skûtsje botst tegen rubberbootje

Bij een wedstrijd op de Snitser Mar (Sneekermeer) is een Drachtster skûtsje met volle vaart tegen een 2,5 meter lang rubberbootje gevaren. Alle 4 de inzittenden werden uit het bootje gelanceerd.
Foto: Sfeerbeeld
De politie heeft de drenkelingen uit het water gehaald. Ze kwamen met de schrik vrij. De schipper zegt dat het rubberbootje wel 3 meter in het wedstrijd gebied lag.
Lees meer hierover op www.lc.nl
Havens Waddeneilanden zitten overvol

Het mooie weer zorgt voor megadrukte bij de jachthavens op de Waddeneilanden. Havenmeesters moeten ‘nee’ verkopen omdat er geen schip meer bij kan en heisen de rode vlag. Een ongewone situatie; voor vele havenmeesters is het al jaren geleden dat het zo druk was.
In de jachthaven van Ameland zijn dit jaar 45 procent meer bezoekers dan vorig jaar. Ook de grootte van de schepen neemt toe. “Het is vooral een teken dat het economisch beter gaat,” zegt de havenmeester van de jachthaven op Ameland.
Lees er meer over op www.omropfryslan.nl
Video: Politie onderschept gestolen boot op Gooimeer
In de nacht van zondag op maandag kreeg de politie een melding van diefstal van een speedboot die met hoge snelheid richting het Gooimeer zou varen. Een politieboot die in de buurt was zette de achtervolging in.
Door een andere melding hing er ook een politiehelikopter in de lucht die de politieboot die nacht heeft geholpen. De politiehelikopter kon de gestolen speedboot nabij de Hollandse Brug in het zoeklicht zetten.
Lees meer hierover op www.politie.nl
Nederlands superjacht aan de ketting in Maleisië

Een 90 meter lang Nederlands superjacht is dinsdag in beslag genomen in een onderzoek van de justitie in Maleisië naar het wegsluizen van honderden miljoenen uit het Maleisische staatsfonds 1MDB. Het gaat om een jacht gebouwd door Oceanco uit Alblasserdam met een waarde van $250 miljoen.
Het jacht uit 2013 zou toebehoren aan een internationale financier, die mogelijk een belangrijke rol heeft gespeeld in het schandaal bij 1MDB.
Lees er meer over op www.telegraaf.nl
Verbouwingsuitverkoop in showroom van Torenvliet Yamaha Center in Amsterdam
Sinds begin 2018 is Torenvliet Yamaha Center Amsterdam te vinden in het eigen bedrijfspand aan de Keienbergweg 109 in Amsterdam. Deze zomer steekt de Yamaha-dealer haar showroom in een nieuw jasje middels een verbouwing. Gedurende deze verbouwingsperiode houdt ze grote uitverkoop. Eigenaar Wiep Torenvliet: “De actie loopt tot de showroom klaar is.”
Bij Torenvliet Yamaha Center Amsterdam zijn naast Yamaha buitenboordmotoren, waterscooters en atv’s, ook generatoren, boten en accessoires te vinden.
Meer informatie op www.yamahacenteramsterdam.nl
Politie houdt 19-jarige bestuurder met gestolen boot aan

Een voorbijganger zag rond 2.30 uur zondagochtend een bestuurder met een boot rijden. De getuige vond dit een opvallend tijdstip en schakelde de politie in. De politie heeft de bestuurder op de N11 aangehouden en na controle bleek de boot zojuist gestolen te zijn.
De boot zal snel terug gebracht worden naar de eigenaar en de 19-jarige bestuurder zal zich later moeten verantwoorden.
Lees meer hierover op www.alphens.nl
Schipper vrachtschip naar de rechter om boete na vastlopen

Het vrachtschip Trias Obelix raakte zondag voor de tweede keer in drie weken tijd in de problemen op de Waal bij Nijmegen. Reden voor Rijkswaterstaat om een boete uit te schrijven, maar daar denkt de schipper heel anders over.
Op woensdag 18 juli raakte het vrachtschip door een stuurfout de wal. Het schip kwam dwars op de Waal te liggen, maar wist uiteindelijk zonder schade verder te varen. Zondag 5 augustus raakte ditzelfde schip een kleine dam waarbij lekkage in de machinekamer ontstond. Het schip moest worden weggesleept.
Volgens Rijkswaterstaat was het schip in ieder geval de laatste keer te diep beladen. De verantwoordelijkheid ligt volgens Rijkswaterstaat bij de schipper zelf en geeft aan dat andere schepen hinder kunnen ondervinden. De schipper kan een boete krijgen van maximaal 1400 euro.
Lees er meer over op www.gelderlander.nl
Vrouw raakt bekneld onder boot bij trailerongeluk in jachthaven

Wanneer een booteigenaar zijn boot in de jachthaven in de Brielmeersen te water wilde laten, ging het goed mis. Bij het achteruit rijden op de slipway, gleed het plezierjacht plotseling van de aanhangwagen.
Foto: sfeerbeeld
De vrouw van de booteigenaar was uitgestapt om haar echtgenote te assisteren. Door het ongeval raakte de vrouw met haar benen bekneld onder de achterkant van de boot en zware motorschroef. De brandweer heeft de dame bevrijd.
Lees er meer over en bekijk de foto’s op www.nieuwsblad.be
Vrouw valt in kanaal na aanhouding op plezierjacht in Maarssen

De aanhouding van een plezierjacht op het Amsterdam-Rijnkanaal afgelopen maandagavond ging niet helemaal zoals gepland: een vrouw die aan boord achterbleef viel na de aanhouding in het water.
Rond 21.00 uur hield de politie een man aan op de West-Kanaaldijk in Maarssen. Hier was de boot aangemeerd. Naast de een jonge man was er ook een jonge vrouw aan boord aanwezig. Nadat de verdachte door de politie was afgevoerd, bleef de dame achter. Passerende vrachtschepen zorgden voor een flink stroming, waardoor een touw lossloeg. De vrouw probeerde de boot tegen te houden en viel daarbij in het water.
Lees het volledige bericht op www.rtvutrecht.nl
Dockmate introduceert nieuw console voor IPS-aangedreven jachten

Dockmate breidt haar aanbod van draadloze remote controllers van de bootaandrijving en – besturing uit met de Twist IPS, speciaal ontwikkeld voor de bediening van jachten met IPS aandrijving. Met de Dockmate in de hand manoeuvreert de schipper zijn jacht vanaf iedere plaats aan boord in en uit de nauwste meerplaatsen op de centimeter nauwkeurig. Het toestel is zo groot als een smartphone.
Het Dockmatesysteem combineert een joystick besturing met functiekeuzeknoppen die alle aandrijfsystemen aan boord via de canbus of rechtstreeks digitaal aansturen. Hierdoor worden de maneuvers zonder enige hapering uitgevoerd. De gevoeligheid van de vingers wordt rechtstreeks overgezet naar de reacties van de motoren en de besturing. De waterdichte joystick controller werkt magnetisch en is dus traploos instelbaar voor een 360° besturing.
Dockmate: IPS besturen zonder haperen
PPA electronics die de Dockmate systemen ontwikkelt, heeft nu een Dockmate versie uitgebracht die gekoppeld wordt aan de IPS systemen van Volvo. Het is een optelsom van tweebetrouwbare besturings- en aandrijfsystemen: de motoren en de remote control.
Het Dockmate systeem wordt taylor made aan boord door de PPA technici aan de behoeften en vaarstijl van de schipper aangepast. Het systeem gebruikt twintig kanalen in de 868 Mhz band die voortdurend wisselen zodat storing vermeden wordt.
De Dockmate is waterdicht, licht, ligt goed in de hand, wordt -optioneel- draadloos opgeladen en kan in een aangepaste houder ook ingeklikt worden op ieder dashboard van ieder jacht.
Met het toestel wordt ook de boegschroef, de hekschroef, de ankerlier en de scheepshoorn bediend.
Vertrekken en aanmeren of maneuvreren voor of in de sluis, met de Dockmate wordt het echt fingerspitzengefühl.
Keuze uit vier versies
Dockmate wireless controllers is beschikbaar in vier versies:
– Single: voor de bediening van jachten met één motor
– Twin: voor de bediening van jachten met twee motoren
– Twist: met joystick voor de bediening van jachten met twee motoren
– Twist IPS: voor de bediening van jachten met IPS aandrijving (NIEUW)
Meer informatie is te vinden op www.dockmate.eu
Te hoge aanlegsteigers voor pontjes door droogte

De aanhoudende droogte zorgt op veel plekken voor een laag waterpijl, hierdoor steken de aanlegsteigers zo ver boven het water uit dat voet- en veerponten niet meer aan kunnen meren.
Foto: Sfeerbeeld
,,We hebben in het verleden juist extra pontons aangelegd zodat de veren in dieper water kunnen aanleggen en we altijd door kunnen varen. Dit is zo on-Hollands weer, daar reken je niet op.” zegt directeur Alex Kwakernaak van recreatieschap Uiterwaarde, dat een aantal pontjes in de Waal en Lek beheert.
Lees meer hierover op www.gelderlander.nl
Jongens beboet voor racen met rubberboot zonder vaarbewijs

Twee jongens vaarde veel te hard met hun rubberboot over de Leidsevaart in de richting van Bennebroek. Ze zijn uiteindelijk beboet voor asociaal vaargedrag.
Toen de politie de jongens staande wilde houden gingen ze er vol gas vandoor. Ze bleken niet in het bezit te zijn van een vaarbewijs.
Lees meer hierover op www.ijmuidercourant.nl
Sluiting sluizen bij Tiel verrast schippers

Schippers moeten sinds vannacht flink omvaren door stremming in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel. Deze maatregelen zijn genomen door de aanhoudende droogte.
De schippers en BLN-Schuttevaer zijn verrast door de onmiddellijke sluiting van de sluis. ,,Dat wij hier niet over zijn geïnformeerd, is niet in lijn met afspraken tussen Rijkswaterstaat en BLN-Schuttevaer’’, schrijft de belangenorganisatie op de eigen website.
Lees meer hierover op www.gelderlander.nl
Knuffelwand aan boord: behaaglijk warm of juist verfrissend koel

Het klinkt wellicht wat vreemd, maar het is nu ook mogelijk om ‘een knuffelwand’ aan boord te realiseren. In de bestaande douche of kajuitruimte kan dit op een eenvoudige wijze gerealiseerd worden met het Click & Go klimaatsysteem.
Zo werkt het
Op de bestaande wand van de ruimte wordt een C&G-element met een dikte van 12 mm aangebracht met hierin een watervoerende of een elektra verwarmingskabel. Deze wordt vervolgens weer afgedekt met een aluminiumplaat of tegelafwerking. Dit geeft een wandverwarmingssysteem voor een optimaal comfort in de ruimte.
Behaaglijk warm of juist verfrissend koel
Zo wordt het systeem zeer efficiënt en duurzaam, zelfs in de winter is een maximale watertemperatuur van maximaal 50° Celsius voldoende om het behaaglijk warm te krijgen. Zomers kan met het koelen tot een oppervlaktetemperatuur van ca 17° Celsius waardoor een verkoelend klimaat wordt gerealiseerd.
Een veilige gladde wandafwerking voorkomt dat er bij eventueel zwaar weer verwondingen veroorzaakt worden door een aanwezige wandradiator. Daarnaast is de oppervlaktetemperatuur van circa 31 °C zo laag dat deze geen gevaar vormt voor verbranding. Deze oppervlaktetemperatuur wordt door middel van een thermostaatkraan gerealiseerd. Ook handig: het knuffelwandsysteem kan op een bestaande installatie worden aangesloten.
Snelle montage
De handzame Click & Go kunststof (PP)-tegel van dit systeem heeft een voorgevormde sleuvenpatroon, dat fabrieksmatig is aangebracht. De C&G-tegel, met een afmeting van 36 bij 36 cm en met een dikte van 1,20 cm, kan op een heel eenvoudige wijze op de wand worden gemonteerd. Middels de voorgeboorde gaten kunnen de elementen op een snelle wijze met behulp van pluggen en schroeven op de wand bevestigd kunnen worden.
Optimale warmteverdeling
Nadat de C&G-tegelelementen gemonteerd zijn, wordt het leidingsysteem in de voorgevormde sleuven gedrukt, in een meanderend patroon. Door het meanderend patroon ontstaat een optimale verdeling van het leidingtracé op de wand, waardoor er een optimale warmteverdeling van het oppervlak ontstaat.
Extra bescherming
De leiding zit opgesloten in de sleuven van de C&G-tegelelementen waardoor een gezekerde bescherming van het leidingsysteem is gewaarborgd. Hierdoor is er een minimale kans op beschadiging van het leidingsysteem tijdens het aanbrengen van de tegelafwerking of specie-laag. De eventuele bestaande elektradozen voor stopcontacten of schakelaars en sanitaire aansluitingen kunnen eenvoudig worden opgehoogd met behulp van de opzet ringen of fittingen.
Niet verticale, maar horizontale montage
Een belangrijk montage aspect is dat de watervoerende leiding in een horizontaal montage patroon van onder naar boven worden gemonteerd. “Het monteren van een verticaal montage patroon is sterk af te raden omdat er dan luchtbellen ontstaan, die een verstoring veroorzaken in het functioneren van het wandsysteem,” aldus Reinoud. J. Vooijs van Havobol Leidingsystemen.
Op de bestaande aanvoer en retour
Het aansluiten van het leidingsysteem kan op de bestaande aanvoer/retour van de eventuele aanwezige leidingen van het cv-systeem, of gebruikmakend van het koelwater van de motor. Wandverwarmingssystemen kleiner dan circa 10 m2 kunnen zelfs zonder pompset/verdeler geplaatst worden. Het verdient de aandacht dat wanneer zo’n systeem wordt geplaatst, de overige radiatoren in de overige ruimten waterzijdig worden ingeregeld.
Optimaal rendement
Om een optimaal rendement te verkrijgen, is het aan te raden de wandafwerking te voorzien van een keramisch of aluminium wandafwerking, wat een accumulerende werking heeft. De totale dikte met de aluminiumafwerking bedraagt 13 mm. De alu afwerking is op RAL kleur/motief specificatie leverbaar. Optioneel kan ook een spiegelwand in het systeem opgenomen worden.
Vaargebieden onaantrekkelijk door fonteinkruid

Doordat de randmeren de afgelopen 20 jaar schoner zijn geworden zijn waterplanten flink gaan groeien. De jachthavens zien het vaargebied door het fonteinkruid steeds kleiner en gevaarlijker worden en vrezen voor leegloop.
“Er zijn zelfs mensen die naar Zeeland rijden om te kijken of ze daar een ligplaats kunnen vinden, omdat dit gebied gewoon onaantrekkelijk aan het worden is”, vertelt havenmeester Jaap van Brummelen van Jachthaven ’t Huizerhoofd.
Lees meer hierover op www.nhnieuws.nl
Twee verdachten van bootdiefstal aangehouden

Zondagnacht hoorde een bewoner geluiden op de boot van de buren. De bewoner was op de hoogte dat zij op vakantie waren en sloeg alarm. Dat schrijft politie Amsterdam Oost Zeeburg.
De politieboot- en helikopter werden ingezet bij de zoektocht naar de gestolen boot. Uiteindelijk hadden zij succes, de boot inclusief de daders werden gevonden onder de Hollandsche Brug.
Lees hier meer over op www.facebook.com/politiezeeburg
Mast zeilboot bekneld tussen brugdelen in IJmuiden
Niklebedev / Shutterstock.comZaterdagavond is een zeilboot klem komen te zitten tussen de brugdelen van de Kleine Sluis in IJmuiden.De mast van de zeilboot was afgebroken en zat vast tussen de brugdelen. Er raakte niemand gewond.Lees er meer over op ww…
Halfaapje op de boot mee naar Vlissingen
RachelKolokoffHopper / Shutterstock.comVrijdag komt de verstekeling met een Nederlands vrachtschip aan in Vlissingen. Stichting AAP meldt dat het vermoedelijk om een Garnetts galago gaat, het halfaapje heeft de naam Edwin van de bemanningsleden gekrege…
Is de brug open? Pak de ‘amfibiefiets’

Buurjongens Rokus en Gerard hoeven niet meer om te fietsen. Zij zijn door hun ‘amfibiefiets’ veel sneller op hun bestemming.
Foto: sfeerbeeld waterfiets
De buurjongens moesten een behoorlijke weg afleggen om bij het scouting clubhuis te komen. Zij moesten hier namelijk behoorlijk voor om fietsen en wachtten voor een openstaande brug. Dit waren de jongens zat, waardoor zij op het idee kwamen om een waterfiets te maken. Zij bouwden deze echte waterfiets door pvc-pijpen aan een oude fiets te bevestigen.
Lees hier meer over op www.ad.nl
Gezonken boot gered door brandweer Kollum

Donderdagavond werd de brandweer van Kollum ingeroepen voor een boot die water maakte. De boot lag al bijna helemaal onderwater toen de brandweerlieden aankwamen.
Foto: sfeerbeeld
Met de pomp die aan het begin van de actie werd gebruikt lukte het niet om de boot weer boven water te krijgen.
Lees meer hierover op www.nieuwsbladnof.nl
Havens hebben last van laag waterpeil

Het mooie weer zorgt op meerdere plekken voor problemen, nu hebben ook havens er last van. Boten kunnen op meerder plekken de haven niet meer in of uit.
Foto: sfeerbeeld
Boten waarvan de romp niet diep in het water ligt kunnen de havens nog wel bereiken. Daarentegen hebben zeilboten met een kiel langer dan één meter hebben minder geluk.
Lees hier meer over op www.omroepgelderland.nl
Geen pleziervaart door Grote Sluis Spaarndam

De Grote Sluis bij Spaarndam gaat vanaf vrijdagochtend voor onbepaalde tijd dicht voor pleziervaart laat het Hoogheemraadschap Rijnland weten.
Foto: Sfeerbeeld
Door de aanhoudende droogte zijn er verziltende effecten op het watersysteem en is er geen andere optie dan de sluis te sluiten. Locodijkgraaf Jeroen Haan: ,,Dit zijn besluiten die je moet nemen en liever niet wilt nemen. Iedere keer dat de sluisdeuren nu opengaan, stroomt er water binnen met een steeds hoger zoutgehalte. Dit kan zo niet langer doorgaan. De natuur en landbouw lopen schade op. Het zoete water dat er nog is, willen we vasthouden en in het hele gebied doorspoelen.”
Lees meer hierover op www.haarlemsdagblad.nl
Dieven vluchten met Zweedse kroonjuwelen in speedboot

Er zijn twee kronen en een koninklijke bol van het Zweedse koningshuis gestolen. De kroonjuwelen werden tentoongesteld in een kathedraal in de plaatst Strängnäs.
Twee mannen gristen de kroonjuwelen uit de vitrines en sloegen op de vlucht per speedboot, aldus Britse media. De gestolen kroonjuwelen werden in 1611 gemaakt bij de dood van koning IX van Zweden.
Lees hier meer over op www.telegraaf.nl
49 meter lang superjacht in Amsterdam

Tegenwoordig is het mogelijk om in Amsterdam superjachten te bekijken, op dit moment ligt het superjacht Reef Chief voor de hoofdstedelijke werfkade.
Foto: Reef Chief in Italië
Een aantal dagen geleden was het al mogelijk om het bijna 100 meter lange superjacht Aviva te bekijken. En nu is het mogelijk Reef Chief te bekijken, het superjacht werd in 2009 gebouwd door Trinity Yachts.
Lees hier meer over op www.quotenet.nl
Bergen op Zoom krijgt een watersportcentrum Boulevard

Bergen op Zoom krijgt definitief een watersportcentrum aan de Boulevard. Op de borden Rondje Binnenschelde die onlangs door de gemeente rond de recreatieplas zijn geplaatst staat het watersportcentrum al keurig ingetekend. In voorbereiding staat er bij.
,,Dit jaar gaat helaas niet lukken vanwege verschillende omstandigheden. We willen het goed doen. En hebben gewoon wat meer tijd nodig.” Dat zegt Roel Tieges uit Bergen op Zoom die samen met zijn plaatsgenoot Roessen het initiatief nam voor dit bijzondere plan.
Lees meer hierover op www.bndestem.nl
In augustus extra toezicht op Loosdrechtse Plassen

In augustus wordt er extra toezicht gehouden op naleving van de regels op de Loosdrechtse Plassen.
Foto: sfeerbeeld
De burgemeester van Wijdemeren, Freek van Ossel en de voorzitter van het Plassenschap Loosdrecht zijn samen tot deze beslissing gekomen. Freek Ossel: ‘als we meer aanwezig zijn op het water kunnen we overtredingen meteen signaleren en vaker beboeten.’
Daarnaast wordt er opgeroepen om gebruik te maken van www.meldpunttoezicht.nl, hier kunt u met meldenswaardige zaken terecht.
Lees hier meer over op www.rtvstichtsevecht.nl
Grote plezierboten in binnenstad Amsterdam mogelijk vergunning nodig

Als je in de toekomst met meer dan 12 personen op je boot over de grachten wil varen, in de binnenstad van Amsterdam, heb je mogelijk een vergunning nodig. Dat meldt de telegraaf.
De vergunningplicht is voornamelijk bedoeld om het aantal boten met drinkende feestvierders en daarmee overlast te beperken.
Lees meer hierover op www.nhnieuws.nl
Twee drenkelingen uit het IJsselmeer gered

De KNRM reddingboot van Enkhuizen heeft dinsdagmiddag twee jeugdige opvarenden van een zeiljacht uit het IJsselmeer gered toen hun zeiljacht in een zware bui was volgelopen en gezonken.
De twee tieners van rond de 17 jaar, broer en zus, waren met hun zeiljacht uit Enkhuizen vertrokken richting Stavoren toen ze twee mijl noord van Enkhuizen in een zware bui terecht kwamen.
Lees meer hierover op www.knrm.nl
Meer klachten over varen op de grachten

Het kan met dit mooie zomerweer enorm druk worden op de Amsterdamse grachten. Deze drukte zorgt ook voor meer overlast en klachten. In heel 2017 waren er nog 1139 overlastmeldingen, dit jaar zijn er al 2800 klachten binnen gekomen.
Op dit moment zet Waternet net als vorige zomer zes extra toezichthouders in die tot 1 uur in de nacht aan het werk blijven.
Lees meer hierover op www.at5.nl
Duikers overvaren door motorboot op Mallorca

Twee Duitsers zijn afgelopen vrijdag zwaargewond geraakt door een aanvaring met een motorboot. De aanvaring ontstond vermoedelijk doordat de duikers buiten de bewaakte zone aan het duiken waren. De inzittende van de motorboot haalde één van de duikers uit het water en bracht hem naar het strand, pas op het strand kon de duiker de inzittenden duidelijk maken dat zijn vriend nog in zee lag.
Foto: sfeerbeeld
Lees hier meer over op www.hln.be
Twee jongens gered van rubberbootje op de Schelde

De twee jongens waren met hun rubberbootje en zonder roeispanen de Schelde opgevaren. Zij dreven ruim een kilometer verder en konden niet meer op eigen kracht terug aan wal komen. Met hulp van de brandweer zijn de jongens weer veilig aan wal gekomen.
Lees hier meer over op www.hln.be
KNRM rukt uit voor omgeslagen zeilboot
KNRM DordrechtAfgelopen zondag is rond het middaguur een persoon te water geraakt ter hoogte van Gorinchem. De zeiler is op het droge gebracht en de omgeslagen boot is door de KNRM weer in positie gebracht. De zeiler is medisch nagekeken aan wal.Lees h…
Plezierjacht tegen strekdam aangevaren

Afgelopen zondag is op de Nieuwe Waterweg ter hoogte van het Oeverbos een plezierjacht in de problemen geraakt. De schipper is nog door onbekende redenen de verkeerde kant van een baken gepasseerd, hierdoor vaarde hij tegen een strekdam aan.
Er was een sterke stroming aanwezig waardoor het schip niet in staat was zelfstandig achteruit te varen.
Lees meer hierover op www.district8.net








































