Branche nieuws

Duitse cruisebouwer zoekt 250 technici en biedt ze baangarantie tot 2030

Duitse cruisebouwer zoekt 250 technici en biedt ze baangarantie tot 2030

Solarisys / Shutterstock.com

De Meyer Werft Gruppe Duitsland zoekt per direct 250 technici. Wie aan de slag kan bij de scheepsbouwer uit Papenburg krijgt een baangarantie tot 2030.

Foto: Sfeerbeeld cruiseschip

De werven in Papenburg en Rostock hebben tot 2023 de handen vol aan de bouw van 22 cruiseschepen. In het Finse Turku is sowieso tot 2024 werk voorhanden.

De werf wil minder uitzendkrachten inzetten en meer werken met ‘vast personeel’.

Lees het volledige bericht op www.dnhn.nl

Jachtclub rouwt na dodelijk ongeval van 80-jarig lid

Jachtclub rouwt na dodelijk ongeval van 80-jarig lid

JeniFoto / Shutterstock.com

De leden van de Brugse jachtclub Flandria zijn in rouw nadat een 80-jarige man gisterochtend in het water viel en overleed. De man had al meer dan tien jaar een boot in de jachthaven.

Foto: Sfeerfoto Brugge

Hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren, is nog onbekend. Het tragische nieuws verspreidde zich razendsnel over de club. De hulpdiensten snelden nog massaal naar de jachthaven, maar de hulp kwam te laat.

Het is de tweede keer in een jaar tijd dat de club een lid verliest. Op 21 september 2017 kwam een 65-jarig clublid op een soortgelijke wijze om het leven.

Lees er meer over op www.hln.be

Ook Lexus komt met een stijlvolle eerste boot

Ook Lexus komt met een stijlvolle eerste boot

In navolging van Mercedes, Lamborghini, Aston Martin en Porsche kiest ook Lexus ervoor een een luxe yacht te gaan bouwen. Een net geen 20 meter lange en bijna 6 meter brede motorcruiser zal voor het eerst in 2019 te water worden gelaten. Op het land blinkt Lexus uit in het hybride rijden maar nu kiezen zij voor een dieselmotor.

Het jacht heeft drie kajuiten en drie badkamers, een hoofddek met houten vloeren en naast een brug binnen ook een zogeheten flybridge op het bovenste dek.

Lees meer hierover op www.ad.nl

Nieuwe McDonalds opent in Grou met McDrijf

Nieuwe McDonalds opent in Grou met McDrijf

8th.creator / Shutterstock.com

Er is een nieuwe McDonald’s in Grou geopend. De McDonald’s bevindt zich op het starteiland en heeft een unieke service: een McDrijf.

Vergelijkbaar met de McDrive waarbij er vanuit de auto een bestelling kan worden geplaatst kan er vanuit de boot een bestelling worden opgenomen.

Lees er meer over op www.omroepleo.nl

Kankerverwekkende verf gebruikt op Zeelandse bruggen

Michal Durinik / Shutterstock.com

Op de Stationsbrug in Middelburg en de Kleverskerksebrug over het Arnekanaal bij Arnemuiden is de gevaarlijke stof chroom-6 aangetroffen in oude verflagen. Daarnaast wordt er vermoed dat de verf ook is gebruikt op de Draaibrug bij Oost-Souburg.

Foto: Sfeerbeeld

De bruggen werden getest naar aanleiding van geplande werkzaamheden aam de Stationsbroeg. Volgens projectleider Stelpstra is er geen gevaar voor de volksgezondheid.

Lees er meer over op www.omroepzeeland.nl

Nederlandse zeilboot in nieuwe videoclip van Beyoncé

Nederlandse zeilboot in nieuwe videoclip van Beyoncé

DFree / Shutterstock.com

Nederlandse zeezeiler Max van Keulen vertrok 1,5 jaar geleden met zijn houten zeilbootje Anne-Marie van Amsterdam richting de Middellandse Zee, Azoren, Cariben, New York en weer terug. Tijdens dit avontuur stapte zangeres Beyoncé Knowles ook even aan boord.

Het bootje is gebouwd door Max’ opa. Tijdens zijn zeilreis werd Max benaderd door een dame met de vraag of zijn bootje gebruikt mocht worden voor een videoclip van ‘Queen B’. Max reageerde niet direct enthousiast en ging overstag. De videoclip waar de zeilboot Anne-Marie te zien is, wordt tijdens de wereldtour van Beyoncé en Jay-Z afgespeeld.

Lees er meer over en bekijk de video op www.hartvannederland.nl

Meer informatie over de boot op www.zeilbootannemarie.nl

Botsing tussen speedboot en binnenvaarttanker

Botsing tussen speedboot en binnenvaarttanker

JPstock / Shutterstock.com

In de nacht van vrijdag op zaterdag is een speedboot in botsing gekomen met een binnenvaartschip. Het ongeluk gebeurde bij de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal met het IJ. Twee passagiers aan boord van de speedboot raakten hierbij gewond.

Er waren in totaal zeven opvarenden aan boord van de speedboot toen de deze tegen de tanker opbotste. De speedboot zou met hoge snelheid hebben gevaren en de schipper van de speedboot was vermoedelijk dronken.

Lees er meer over op www.at5.nl

35ste editie HISWA te water boekt succes in Lelystad met 22.563 bezoekers

35ste editie HISWA te water boekt succes in Lelystad met 22.563 bezoekers

HISWA te water

Met 22.563 bezoekers en een uitstekende sfeer is de 35ste editie, en tevens eerste editie in Lelystad, een groot succes te noemen. Op de kade en de steigers van de Bataviahaven gonsde het van de positieve berichten. De nieuwe locatie, de indeling van de haven, de aankleding, het brede aanbod aan boten, de diversiteit aan kade exposanten en natuurlijk het proefvaren, alles leek bij te dragen aan een positieve sfeer.

Directeur Arjen Rahusen liet weten, “Het is fantastisch om te zien dat alles wat wij met het team bedacht hebben zo mooi is samengekomen, het klopte gewoon. Ik ben dan ook enorm trots dat we deze eerste editie in Lelystad het concept goed hebben kunnen neerzetten. De feedback van zowel exposanten als bezoekers bevestigd ons in de keuze voor de Bataviahaven. Ik ben zeer tevreden met het aantal bezoekers dat wij hebben mogen ontvangen, zeker wanneer je je realiseert dat de beurs van zes naar vijf dagen is gegaan. Wij zien de toekomst hier in Lelystad dan ook zonnig tegemoet!”

Meer bezoekers
Tijdens de 35ste editie van de HISWA te water werden in totaal 298 nieuwe boten getoond, 17,5% meer dan vorig jaar in Amsterdam. Het gevoel op de steigers was niet alleen goed, ook op het gebied van verkoop waren er optimistische geluiden te horen. Zo werden er op de eerste dag van de beurs al boten verkocht en ging er voor velen een volle agenda opvolgafspraken mee naar huis. Paul Hameeteman van Nova Yachting, een van de deelnemers van het eerste uur gaf aan, “dit is hoe een botenshow moet zijn. De haven is prachtig ingevuld, het kan gewoon niet beter”.

Ook de 36ste editie van de HISWA te water zal weer plaatsvinden in de Bataviahaven van Lelystad. De haven zal in 2019 wederom omgetoverd worden tot het walhalla voor ieder type watersporter van 4 tot en met 9 september.

Lees er meer over www.hiswatewater.nl

Uitbreiding haven Wanssum

Uitbreiding haven Wanssum

Specktorstock – Shutterstock.com

Exclusief Project BV is op 20 augustus gestart met de aanleg van de uitbreiding van de westelijke insteekhaven in Wanssum. De eerste fase van dit omvangrijke project omvat het plaatsen van ongeveer 600 strekkende meter damwandplanken met een lengte van 18 meter.

Foto: sfeerbeeld

De start van het bouwproject werd op 6 september voorzien van een feestelijk tintje door de aanwezigheid van de gedeputeerden Hubert Mackus en Joost van den Akker. Ook de wethouders Jan Loonen, Carla Brugman en Martijn van der Putten van de gemeente Venray waren aanwezig bij de start.

Lees meer hierover op www.peelenmaasvenray.nl

Belgische schippers kunnen na maand wachten eindelijk weg uit Nederlandse haven

Belgische schippers kunnen na maand wachten eindelijk weg uit Nederlandse haven

Marc Venema / Shutterstock.com

De vijf binnenschippers die al sinds 6 augustus vastzitten achter een sluis in de Nederlandse gemeente Deventer, kunnen donderdag weer vertrekken. Dat schrijft het havenmagazine Mainport op basis van informatie van de gemeente. Door het lage waterpeil in de IJssel konden de sluisdeuren niet meer geopend worden. De gemeente stelt nu een noodschutregime in.

De “Infinitum” van de Belgische schipper Lazlo Olislagers was op 6 augustus vanuit Vlissingen in Deventer aangekomen om een lading maïs te lossen. Toen hij de dag nadien weer wilde vertrekken, kreeg hij te horen dat de sluis waar hij door moest tot nader order niet meer geschut kan worden door het lage water op de IJssel. Als de sluis toch geschut wordt, bestaat het risico dat de sluisdeuren het begeven, waardoor de haven en achterliggende waterwegen zouden leegstromen.

Lees meer hierover op www.nieuwsblad.be

Motorboot Sneek groeit: 19 deelnemers en steeds meer buitenlandse bezoekers

Motorboot Sneek groeit: 19 deelnemers en steeds meer buitenlandse bezoekers

Motorboot Sneek

De meest gerenommeerde werven, importeurs en jachtmakelaars op korte afstand van elkaar in een gezellige ambiance, dat is Motorboot Sneek in het kort. Van 2 tot en met 4 november aanstaande staat de najaarseditie 2018 op het programma. Deze keer ontvangen de zes organiserende bedrijven dertien gastwerven, waaronder Linssen Yachts, Super Lauwersmeer en Tornado Sailing.

400+ boten
Motorboot Sneek en Waterpoortstad Sneek zijn al veertien jaar onlosmakelijk met elkaar verbonden. In die periode is Motorboot Sneek uitgegroeid tot de grootste motorbootshow in ons land. Naast kijken, vergelijken en proefvaren staan de werven en jachtmakelaars open voor alle vragen, wordt verteld wat er allemaal bij de bouw van een schip komt kijken, zijn er schepen in aanbouw te zien en zijn er op verschillende plaatsen diverse presentaties van toeleveranciers. Motorboot Sneek wordt twee keer per jaar georganiseerd door zes Sneker bedrijven met in deze editie dertien gastwerven. In totaal worden meer dan 400 nieuwe en gebruikte schepen tentoongesteld.

Kleinste Linssen waarschijnlijk present
Linssen Yachts komt waarschijnlijk met zijn kleinste jacht de Grand Sturdy 30.0 AC of Sedan naar Motorboot Sneek. Bij beide versies is de salon de binnenleefruimte met de pantry en de kastenpartij aan bakboord en een ruime bank aan stuurboord. De Sedan-versie heeft aan stuurboord tevens de stuurstand. Zowel de voor- als de achterkajuit van de AC-versie heeft een tweepersoonsbed. De Sedan heeft brede dubbele openslaande deuren waardoor de salon en de open kuip één grote ruimte worden. In beide uitvoeringen kan de salonbank door het Easy Sleep Convert System in een handomdraai worden veranderd in een slaapplaats voor twee personen.

Ontdek de Discovery’s van Super Lauwersmeer
Super Lauwersmeer komt met de Discovery 47 OC en twee 45 AC’s. De 47 OC is de grootste in deze serie ooit gebouwd. In samenspraak met de opdrachtgever ontwikkeld, wat zo goed werd ontvangen dat een tweede schip werd verkocht. Belangrijke kenmerken zijn het lage geluidsniveau en de hoge graad van afwerking. De eigenaren van de twee 45 AC’s zijn van zuiden van Frankrijk tot de Baltische zee en van Duitsland tot Engeland gevaren en delen op Motoboot Sneek hun verhalen.

Fraaie 1350 Pilot van SK Jachtbouw 
De 1350 Pilot wordt door SK Jachtbouw voor het eerst aan het grote publiek getoond. Opvallend is de kleur; blauw metallic. Om de opbouw te breken is deze kleur ook gebruikt voor de raampartij. Fraai is het doorlopende dak over de kuip. Binnen een licht interieur met rondom zicht. Vanzelfsprekend is ook deze 1350 Pilot voorzien van de voor SK Jachtbouw kenmerkende spudpaal.

5x Steeler Yachts
Steeler Yachts heeft dit jaar vijf nieuwe modellen aan haar succesvolle S-design toegevoegd. De NG65 S-design en de 52 S-design Offshore worden op Motorboot Sneek getoond. De S-design is een door Steeler Yachts gepatenteerde rompvorm met steile boeg waarin een hoge waaier is geïntegreerd. Het resultaat is een scherpe aansnijdhoek van het water waardoor er geen boeggolf ontstaat, buiswater vrijwel ontbreekt en de brandstof efficiëntie sterk wordt vergroot door de verminderde weerstand. Daardoor zijn ook aanmerkelijk hogere snelheden mogelijk met de stalen versies van de S-line modellen.

Motorboot Sneek

Volop Brandsma Jachten
Bij Brandsma Jachten is de nieuwe Noordzeekotter 38 te bewonderen evenals de Mondial 37 en de complete lijn van de zeer succesvolle Luna serie. Speciale aandacht voor de Luna 37 met centrale-stuurstand en comfortabele meevaardersplaats.
 

Motorboot Sneek

Andante 400 AC met zee van licht
Ondanks zijn bescheiden afmeting van net geen twaalf meter heeft de Andante 400 AC van Aquanaut Dutch Craftmanship standaard drie grote hutten en een enorme salon. Dit vanwege het Cab Foreward principe. Dit komt er in feite op neer dat het voordek iets korter is gehouden, waardoor de ramen verder naar voren worden geplaatst en de salon langer wordt. Voordeel hiervan is ook dat de één niveau lager gelegen kombuis baadt in een zee van licht. De kombuis heeft een open opstelling is zo vormgegeven dat je vanuit deze plek altijd in contact staat met de opvarenden in de salon.

Motorboot Sneek

Varen als een Pro(fessional)
De ProBoot 30 van Jansma Jacht is een traditioneel, tijdloos gelijnd schip met een fraaie rompvorm. Het heeft een douche, toilet en vier slaapplaatsen. De kombuis bevindt zich in de salon en is uitgerust met een koelkast en oven/fornuis. Openslaande salondeuren bieden vanuit de salon toegang tot de open kuip. Vanuit de stuurhut kunt u de zelflozende cockpit betreden door de openslaande salondeuren. De boot wordt standaard aangedreven door een 80 pk, maar hij kan ook worden geleverd met een 250 pk sterke motor. Prijs vanaf € 154.000. Verder toont Jansma Jacht van Bavaria de R40 Coupé, de S 33 Hard top (HT) en de Bavaria S 36 Hard top (HT).

Nimbus weekender als afstap van nieuwe serie
De Vaart Yachting komt met de Nimbus 305 Coupe, de Nimbus W9 en de Nimbus T9. De Nimbus Weekender 9 (W9) is een snelle dagkruiser/weekendjacht, geschikt voor sociale activiteiten en biedt slaapgelegenheid voor vier personen. De W9 is leverbaar met een cabrioletkap of T-Top en kan worden uitgerust met een binnenboord- of buitenboordmotor. De Nimbus T9 is het eerste model in de nieuwe Nimbus Tender-serie. De Tender 9 is een negen meter dagkruiser die zich prima laat aanpassen aan persoonlijke wensen. Hij is bedoeld voor allerlei soorten dagelijkse bezigheden, zoals vervoer, watersport en recreatie.

Motorboot Sneek

Occasions in topstaat
Tenslotte heeft u bij jachtmakelaardij De Valk keuze uit een zeer breed aanbod: van een stoere Stevenvlet, naar een snelvarende Sealine tot een hagelnieuwe Vripack Utopia. In de verkoophaven, met tevens een zeer grote en unieke overdekte haven waar de schepen in het water liggen, wordt u een zeer divers aanbod geboden. De schepen die getoond worden zijn in een uitstekende staat van onderhoud.

Persoonlijke voorkeur
Op www.motorbootsneek.nl staan alle 19 deelnemers en hun aanbod vermeld. Bezoekers kunnen op de website – op basis van hun persoonlijke voorkeur – een eigen route uitzetten. Er zijn drie opties: polyester, stalen en gebruikte motorjachten. Motorboot Sneek is op 2, 3 en 4 november a.s. dagelijks geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Toegang is gratis.

Ontmoet beroemde zeezeilers op Nautische dag bij Bal Watersport in Bruinisse

Ontmoet beroemde zeezeilers op Nautische dag bij Bal Watersport in Bruinisse

Bal Watersport in Bruinisse houdt 21 september aanstaande vanaf 10.00 uur een nautische dag met een markt en een avondprogramma waar de bekende zeezeiler Henk de Velde over zijn wereldvaren komt vertellen. Martijn Dijkstra, de Bruinisser wereldzeiler, opent de avond vanaf 19.00 uur.

Het draait om watersport, zodat ook nautische artikelen te koop zullen zijn. In de winterstalling van Bal Watersport aan de Industrieweg 4b staan kraampjes waarin diverse bedrijven hun waar uitstallen. Inschrijving voor de markt – kraamhuur of ruimte – kan via balwatersport.nl. Voor zowel bedrijven als particulieren.

Henk de Velde (69) is een zeezeilende filosoof, bekend van zijn lange solotochten over de oceanen. Hij ging op zijn vijftiende mee op zee als lichtmatroos en werkte in de koopvaardij. In 1978 werd hij gezagvoerder maar nam datzelfde jaar onstalg en begon zijn eerste wereldreis. Die reis duurde zeven jaar. In 1989 verbeterde De Velde net niet het wereldrecord solo rond de wereld zeilen. Hij deed er 158 dagen over, terwijl het record op 150 stond. Een nieuwe poging lukte ook net niet, terwijl het record op 109 stond, deed hij er 119 dagen over.

Martijn Dijkstra uit Bruinisse trotseert de Atlantische Oceaan al jaren met zijn Prinses Mia. Hij voelt zich een ‘moderne waterzigeuner’. Hij zeilt veel rondom Bermuda, in het Caribisch gebied en langs de oostkust van Amerika. Na deze lezing kiest hij weer het ruime sop.

Entree tot de nautische markt is vrij, toegang tot het avondprogramma kost € 6,50 (inclusief een drankje). Aanmelden voor de lezing kan ook via balwatersport.nl of via facebook.

Winnaars “HISWA Boot van het Jaar 2018” gekroond op de HISWA te water

Winnaars “HISWA Boot van het Jaar 2018” gekroond op de HISWA te water

Uitreiking Hermes Speedster / HISWA te water

Tijdens de openingsceremonie van de 35ste editie van de HSIWA te water zijn de winnaars van de “HISWA Boot van het Jaar” bekend gemaakt. In de categorie motorboten ging de overwinning naar de Hermes Speedster. In de categorie zeilboten viel de AIRA 22 in de prijzen.

Na een eerdere nominatieronde, die in juli heeft plaatsgevonden, namen de genomineerden het tegen elkaar op in een ultieme vaartest. De onafhankelijke jury, bestaande uit redactieleden van diverse watersportmedia, kwam hiervoor bijeen in de Bataviahaven van Lelystad. De strijd voor HISWA Zeilboot van het Jaar ging tussen de AIRA22, de Domani S30 en de Saffier Se37. Bij de motorboten ging het tussen de Hermes Speedster, Keizer 42, en de VanVossen 800 SP Runabout.

Uitreiking Aira Boats / HISWA te water

De voorzitter van de jury,Martin de Jager, omschrijft de AIRA22 als “een comfortabele en betaalbare gezinsboot met innovatieve voortstuwing. Een nieuwe speler in een categorie waar vooral oude modellen in domineren”. Over de Hermes Speedster zegt de voorzitter: “een helder en innovatief concept, met goede keuzes en goede vaareigenschappen”.

De “HISWA Boot van het Jaar”-verkiezing is een door de HISWA vereniging, HISWA Amsterdam Boat Show en de HISWA te water in het leven geroepen ereprijs voor motorboten en zeilboten. Een onafhankelijke vakjury nomineert op basis van aanmeldingen en selectie vernieuwende motor- en zeilboten die vanaf januari 2017 nieuw op de Nederlandse markt zijn gebracht. De boten worden beoordeeld op het innovatieve karakter, vaareigenschappen, constructie, prijs-kwaliteitverhouding en design.

De winnende en genomineerde boten zijn te bezichtigen op de HISWA te water. De beurs is geopend van woensdag 5 tot en met zondag 9 september van 10.00 tot 18.00 uur. Vrijdagavond is de beurs geopend tot 20:00.

Meer informatie is te vinden op: www.hiswatewater.nl

Verzekeringsfraude aangepakt: Man claimt ‘gestolen’ kano terwijl deze niet eens in de schuur zou passen

Verzekeringsfraude aangepakt: Man claimt ‘gestolen’ kano terwijl deze niet eens in de schuur zou passen

Jeremy Liebman / Shutterstock.com

Een man die ten onrechte claimde dat zijn kano uit de schuur is gestolen is daarbij tegen de lamp gelopen. De schuur blijkt bij controle zo klein dat er helemaal geen kano in past.

Foto: Sfeerbeeld

De directeur van het Verbond van Verzekeraars maakte vandaag bekend dat een recordbedrag van 101 miljoen euro aan fraude is opgespoord. Dit gaat uiteraard niet alleen om bootdiefstallen, maar om alle vormen van verzekeringsfraude. Vorig jaar werden maar liefst 11.540 mensen betrapt op verzekeringsfraude.

De verzekeraar kan bij fraude de verzekering beëindigen en aangifte doen bij de politie.

Lees er meer over op www.telegraaf.nl

Drukke zomermaanden voor KNRM Urk

Drukke zomermaanden voor KNRM Urk

KNRM Urk

KNRM Urk heeft deze zomer niet stil gezeten. Maar liefst 28 keer rukte de dienst uit voor diverse meldingen. Dat is fors meer dan gebruikelijk. Normaal liggen de meldingen in de zomervakantie rond de 15 stuks.

De meldingen varieerden van motorproblemen of een touw in de schroef tot roerproblemen. Ook een plots opstekende wind eind juli zorgde ervoor dat de KNRM vaker in actie moest komen.

Lees er meer over op www.knrm.nl

Verdachte vernieling boot recreatieschap aangehouden

Verdachte vernieling boot recreatieschap aangehouden

JPstock / Shutterstock.com

De politie in Vinkeveen heeft een man aangehouden. De man wordt ervan verdacht een RIB van Recreatie Midden-Nederland op de Vinkeveense Plassen te hebben vernield.

Het vandalisme vond plaats op dinsdag 4 september. De wijkagent van De Ronde Venen meldt op Twitter dat er aangifte werd gedaan en dat de politie een onderzoek is gestart.

Lees er meer over op www.rtvutrecht.nl

Eerste speedboot op elektriciteit vaart in Antwerpen

Eerste speedboot op elektriciteit vaart in Antwerpen

Liso Boats / Facebook

Woensdag 5 september heeft het bedrijf Liso Aquamare zijn eerste elektrische speedboot voorgesteld aan het MAS in Antwerpen. Volgens het bedrijf is de Aquamarte GTE de eerste speedboot ter wereld die volledig op een batterij vaart.

Het Belgische bedrijf speelt hiermee in op de trend waarbij de pleziervaart volop aan het vergroenen is. De boot zou naast snel en licht van gewicht ook een stuk autonomer zijn. Aan zo’n ‘groene’ boot zit wel een fors prijskaartje. De kostprijs van de boot zou al tussen de 400.000 en 500.000 euro zijn.

Lees er meer over op www.gva.be en www.liso-yachts.com

Lees ook: Liso bouwt ‘De Tesla van de boten’

Motorbootvereniging Barkasclub viert jubileum tijdens Glasdagen Leerdam

Motorbootvereniging Barkasclub viert jubileum tijdens Glasdagen Leerdam

Barkasclub

De leden van de motorbootvereniging Barkasclub houden komend weekend (van 7 tot en met 9 september) hun Zomerbijeenkomst in Leerdam. Het evenement valt tegelijk met de Glas-Kunstdagen in dezelfde plaats.

25 Barkas-motorjachten bij elkaar
Jachthaven WSV “De Oude Horn” in Leerdam is gedurende dit weekend thuishaven van zo’n 25 Barkas-motorjachten. Een type motorjacht waarvan de eerste in 1988 te water is gelaten.

De Barkas is ontworpen door de heer Huitema en kenmerkt zich door een stoere uitstraling, goede vaareigenschappen en de mooie rompvorm. Tijdens de Glas-Kunstdagen viert de club, die op 25 april 1998 is opgericht, haar twintig jarig bestaan.

Meer informatie over de club is te vinden op www.barkasclub.nl

Potentiële koper Bavaria Yachtbau kondigt plannen aan, maar blijft anoniem

Potentiële koper Bavaria Yachtbau kondigt plannen aan, maar blijft anoniem

Bavaria Yachts

Een nieuwe eigenaar voor Bavaria Yachtbau lijkt in het zicht te zijn. Hoewel de potentiële inversteerder nog anoniem blijft voor de media, worden er plannen voor een snelle doorstart aangekondigd.

Volgens berichten in de lokale krant Mainpost afgelopen vrijdag, biedt het aanbod van de investeerder ruimte voor de voortzetting en uitbreiding van wat ooit de grootste scheepswerf voor productieseries in Duitsland was. Bavaria’s samenwerkingspartner zou een Italiaanse fabrikant van luxe jachten zijn, die zijn productportfolio wil uitbreiden naar een goedkoper prijssegment. Een woordvoerder van de nieuwe investeerder vertelde de krant dat de belegger anoniem wil blijven totdat het contract definitief is ondertekend.

Het is hoogst ongebruikelijk voor een potentiële nieuwe eigenaar van een scheepswerf om plannen aan het publiek te presenteren voordat een contract wordt getekend. De nieuwe investeerders zouden op deze manier proberen te voorkomen dat de huidige werknemers van de werf elders een baan zoeken zodat de gewenste ‘onmiddellijke voortzetting’ niet in gevaar komt door personeelstekort.

Lees er meer over op www.IBInews.com (Engels)

Politie betrapt schipper onder invloed en zonder vaarbewijs

Politie betrapt schipper onder invloed en zonder vaarbewijs

SeaRick1 / Shutterstcok.com

De politie heeft afgelopen maandag een 56-jarige man uit Yerseke bekeurd. De man voer onder invloed van alcohol en zonder vaarbewijs in een snelle motorboot op de Oosterschelde.

De agenten namen een blaastest af nadat zij bij een controle flesjes bier naast de buitenboordmotor van de motorboot zagen liggen. De man had een waarde van 1.33 promille. Dat is hoger dan de toegestane 0.8 promille. Verder onderzoek wees uit dat de man tevens een vaarontzegging had van negen maanden en dus niet bevoegd was om de boot te besturen.

Lees er meer over op www.hvzeeland.nl

Contest Yachts presenteert drie modellen op de HISWA te water

Contest Yachts presenteert drie modellen op de HISWA te water

Contest Yachts, Nederlands grootste werf voor semi-custom built schepen, presenteert op de komende Hiswa te Water maar liefst drie modellen. Contest Yachts bedient daarmee zowel de zeiler als de motorbootvaarder. De zeilers kunnen kennis maken met de 57CS en de 42CS. De liefhebbers van motorjachten kunnen hun hart ophalen aan boord van de 52MC. De Hiswa te Water wordt gehouden in Lelystad van 5 tot en met 9 september.

Contest 57CS
De Contest 57CS is een schoolvoorbeeld van de kwaliteiten waarmee Contest Yachts internationaal zijn naam heeft gevestigd. Het ontwerp, de styling en de kwaliteit behoren internationaal tot de hoogste standaard. Voor de lange afstandszeiler zijn de bergruimte achterin over de gehele breedte van het schip en een enorme zeilenberging – met stahoogte – in het voorschip een uitkomst. Achterop het schip heeft de stuurman of –vrouw alles onder controle. Alle bedieningslijnen van de tuigage worden naar deze plek geleid, waar je dus niet alleen het roer bedient, maar ook de zeilen trimt. Gasten en bemanning zitten direct daarvoor in de van lijnen vrije, ruime maar ook beschutte kuip.

De 57CS slaat daarmee een brug tussen de kleinere modellen en de superjachten. Comfort en luxe gecombineerd met de aansprekende zeileigenschappen.

Het model op de Hiswa te water heeft vier aparte hutten met in totaal zeven slaapplaatsen. De eigenaarshut bevindt zich in het achterschip, twee identieke tweepersoons gastenhutten zijn direct voor de mast gepositioneerd. De zevende slaapplaats vind je in een éénpersoons hut direct bij de ruime navigatiehoek. Deze slaapplaats kan dienen voor een extra bemanningslid.

Contest Yachts

Contest 42CS
De Contest 42CS mag dan het ‘instapmodel’ zijn, maar met die typering doe je het schip tekort. Afmetingen, binnenruimte en prestaties zijn voor dit 13 meter lange schip geoptimaliseerd waarmee de Contest 42CS een brede doelgroep de mogelijkheid biedt om toe te treden tot het segment van semi-custom built zeiljachten.

De 42CS biedt een ongekende variatie in uitvoeringen. De klant kan kiezen uit diverse verschillende interieur-varianten en twee verschillende uitvoeringen voor de kuip en de tuigage. Daarmee biedt de Contest 42CS voor elk wat wils. Of je nou toerzeilt met de familie, shorthanded zeilt of wedstrijdzeiler bent – de 42CS is geheel naar jouw specifieke wensen in te richten en uit te rusten.

De Contest 42CS die op de Hiswa te Water wordt getoond, is gebouwd voor een klant met hoge eisen ten aanzien van binnenruimte, comfort en praktisch gebruik. De afwerking van het interieur van de hand van de vaste interieur ontwerpster Gillian Brown is in dit geval in licht eiken. De salon met uitzicht rondom, de verzonken dakluiken en de ramen in de romp versterken dit gevoel nog eens extra.

Wie aan boord is, krijgt het gevoel op een aanzienlijk groter jacht te zijn. Het ontwerp van het interieur is een uitgebalanceerde combinatie van evenwichtige moderne styling met de veiligheidsaspecten en zeewaardigheid die je van Contest mag verwachten. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de kombuis met standaard Corian afwerking. Hier vind je een overvloed aan werkruimte, maar ook tal van voorzieningen om op zee en onder helling comfortabel en veilig te kunnen werken.

Contest 52MC
Wat maakt de Contest 52MC uniek? De Contest 52MC draait z’n hand niet om voor een zware zee en brengt je snel en comfortabel waar je heen wilt. Maar een bijna fluisterstille, rimpelloze tocht over kleine binnenwateren is voor hem ook geen enkel probleem.

Zowel hard als langzaam varend is het brandstofverbruik van de Contest 52MC optimaal. Dankzij de semi-planerende romp vaart de 52MC net zo makkelijk langzaam als bijna 30 knopen. Droog, vlak en comfortabel met zo goed als geen langsscheepse vertrimming of overmatige helling in scherpe bochten. De Contest 52MC is een geweldige cruiser voor bijna alle vaargebieden met ruimte voor zes opvarenden.

De Contest 52MC op de Hiswa te Water heeft de eigenaarshut voorin en twee extra hutten midscheeps aan bak- en stuurboord. Aan boord vind je twee ruime badkamers. De panoramaruiten in de opbouw biedt een geweldig zicht rondom, de kombuis is voorzien van alle denkbare gemakken en apparatuur.

Veiligheid en eenvoud in het gebruik waren de kernwoorden voor de dek lay-out van de Contest 52MC. Voorbeelden daarvan zijn de hoge verschansing, maar ook bijvoorbeeld middenbolders die vanaf de stuurpositie bereikbaar zijn. Wie er ervaring mee heeft, weet hoe gemakkelijk dat is bij het afmeren in een sluis of langs een kademuur!

De buitenstuurstand vind je op de flybridge, net als comfortabele banken, zonnebed en bimini. De bergruimte in de spiegel, direct voor het grote zwemplatform, biedt ruimte aan een tender. Maar je kunt er natuurlijk ook – naar goed Nederlands gebruik – de fietsen in kwijt.

De boten zijn op de HISWA te water te vinden op standnummers KO-18/C-02/G-03.

Lees er meer over op www.contestyachts.com

Grootste Contest Yacht ooit gaat in september te water

Grootste Contest Yacht ooit gaat in september te water

Contest Yachts

Nog een paar weken geduld, dan loopt op de Contest Yachts-werf in Medemblik het nieuwe vlaggenschip Van Contest Yachts van stapel. De 26 meter lange Contest 85CS is een nieuwe mijlpaal voor de succesvolle werf die volgend jaar zijn zestigjarig jubileum viert.

De Contest 85CS is het grootste schip dat tot nu toe door de werf is gebouwd. Het schip is op maat gebouwd voor een zeer ervaren opdrachtgever die er een wereldreis mee gaat maken. De opdrachtgever met duizenden zeemijlen achter zijn naam had zeer specifieke wensen wat betreft veiligheid, deck layout en het interieur. Wensen die door Contest Yachts konden worden vervuld. Een schip op maat, dankzij een periode van drie jaar intensieve samenwerking tussen de eigenaar, de schipper, ontwerpers, engineers en bouwers. En dat alles onder het toeziend oog van Lloyd’s Register. Het eindresultaat, de Contest 85CS, is een uitzonderlijk jacht dat deze herfst in de Middellandse Zee wordt gepresenteerd aan de pers en het publiek.

Gewichtsbesparing in de constructie
Bij de ontwikkeling van de Contest 85CS heeft het team van Contest Yachts wederom nauw samengewerkt met de internationaal vermaarde ontwerper judel/vrolijk. De romp zelf heeft een kernmateriaal van schuim en ook in het interieur is op vele plaatsen gebruik gemaakt van lichtgewicht panelen met een schuimkern. Deze gewichtsbesparing in de constructie van het schip, compenseert het extra gewicht van de grote hoeveelheid apparatuur en techniek die op de wensenlijst van de eigenaar stond. Het eindresultaat is een zeer sterk, stijf en lichte bluewater performance cruiser met uitstekende zeilprestaties.

Vijf interieuropties
Voor de Contest 85CS heeft de werf samen met de Nederlandse interieurontwerpers Wetzels Brown Partners vijf interieur-opties ontwikkeld. Maar Contest Yachts zou Contest Yachts niet zijn als daar voor bouwnummer 1 behoorlijk in is gewijzigd. Zoals gezegd: deze eerste 85CS is op maat gebouwd en zet een nieuwe standaard voor semi-custom bouw.
Het interieur omvat nu drie hutten en de kombuis in het achterschip en een groot, functioneel bemanningsverblijf in het voorschip. In dit verblijf vind je onder meer een tweede, volledig uitgeruste navigatiehoek, een werkplaats en kantoor en een enorme berging voor lijnen en zeilen. De complete zeilgarderobe van bouwnummer 1 moet namelijk op reis aan boord worden meegenomen.

Single-handed varen
Omdat er in de praktijk vaak maar twee opvarenden aan boord zullen zijn, is deze eerste 85CS volledig ingericht om single-handed te kunnen varen – een unieke prestatie op een schip van deze afmetingen. De tuigage – carbon mast en giek van Hall Spars en 3Di North zeilen – is te bedienen met hydraulische lieren die zo zijn gepositioneerd dat ze voor meerdere doeleinden kunnen worden gebruikt. Toch kunnen, in geval van technische storingen, alle onderdelen van de tuigage nog met de hand worden bediend. Het is maar een voorbeeld van de grote aandacht voor veiligheid aan boord van de eerste Contest 85CS. Voor alle techniek aan boord geldt dat op elk moment ingrijpen mogelijk is en er altijd een backup voorhanden is.

Altijd een plan B
Deze filosofie van “redundancy” zie je door het complete schip. Waar het bijvoorbeeld gebruikelijk is om één hoofdgenerator en een kleine noodgenerator te installeren, staan er aan boord van de eerste Contest 85CS twee identieke machines. Is er storing in de ene, dan kan nummer twee alle taken moeiteloos overnemen. Datzelfde geldt voor de wakermakers aan boord, voor motoren, filters, pompen en nog veel meer.

Op het gebied van veiligheid is niets aan het toeval overgelaten. In de bergruimte in het achterschip is bijvoorbeeld – direct onder handbereik en altijd klaar voor gebruik – een zware motorpomp geïnstalleerd. Deze pomp met een enorme capaciteit kan in geval van nood dienen als bilgepomp om het schip leeg te pompen, maar ook als bluswaterpomp in geval van brand.

Verder heeft elke hut zijn eigen vluchtluik, te bereiken via een ladder. En voor elke opvarende zijn veiligheids- en reddingmiddelen onder handbereik aan boord.

Alles voor op zee
De grote aandacht voor intensief gebruik op zee gaat echter nergens ten koste van het comfort en het gebruiksgemak. Voor de inwendige mens is er een ruime kombuis voorzien van alle denkbare apparatuur. En om op zee toch vers te kunnen eten is er in de bergruimte achterin een speciale, geventileerde berging voor groente en fruit voorzien. Daarnaast vind je daar de meer gebruikelijke zaken op een jacht als dit: de tender, duikapparatuur en een duikcompressor.

Meer informatie op: www.contactyachts.com

Botenwacht geeft brandstofadvies voor winterstalling

Botenwacht geeft brandstofadvies voor winterstalling

Langzaam worden de voorbereidingen weer getroffen voor de winterstalling.
Een belangrijk onderdeel van winterklaar maken is de conservering van brandstof en brandstofsysteem met behulp van de juiste additieven, zo stelt pechhulpverlener Botenwacht. “Additieven zorgen voor een goede bescherming van belangrijke onderdelen in uw brandstofsysteem en verlengen de houdbaarheid van uw brandstof zodat vergomming en bacterievorming worden voorkomen en de juiste specificaties van de brandstof blijven gewaarborgd,” aldus Botenwacht.

Botenwacht biedt zelf een range additieven aan die de brandstof en brandstofsysteem bescherming bieden. Daaronder valt de Bardahl Diesel Ant Bacterie, een door Europa gecertificeerde, biocide die bacterievorming tegen gaat. Dit middel heeft een preventieve werking en beschermt de brandstof tegen bacteriegroei. Daarnaast is er het dieseladditief Bardahl BDC. Dit middel verwijdert vocht, reinigt de verstuivers, verbetert de smering en verlaagt het stolpunt (anti-vries). Daarbij biedt Botenwacht ook Bardahl Fuel Stabilizer aan dat de houdbaarheid van de benzine met 24 maanden verlengt.

Daarbij geeft Botenwacht de bootbezitters nog twee tips mee:

Benzinesystemen met een carburateur: legen
Voor benzinesystemen met een carburateur geldt dat de carburateur leeg moet zijn
tijdens de periode van winterstalling, anders gaat de aanwezige brandstof in de carburateur vergommen. Een vervuilde carburateur leidt gegarandeerd tot problemen. Dit kan worden voorkomen door het vlotterbakje los te maken en te legen, via de aftapplug de benzine eruit laten lopen of simpelweg de brandstoftoevoer stoppen en de motor laten draaien net zolang tot die uitvalt.

Diesel: tank leeg of juist zo vol mogelijk
Voor dieselsystemen is de meest ideale situatie een compleet lege tank. Dit is echter voor de meeste mensen geen optie. Tweede beste optie is in dat geval een compleet volle tank zodat er minder ruimte is voor condensvorming en dus vocht in de tank.

Meer informatie op www.botenwacht-shop.nl

Boten maken frontale botsing op Colorado-rivier

Boten maken frontale botsing op Colorado-rivier

F R i M A G E S / Shutterstock.com

Bij een frontale botsing tussen twee boten op de Colorado-rivier zijn zondag negen personen gewond geraakt. Twee slachtoffers zouden in kritieke toestand verkeren.

Foto: Sfeerbeeld

Het ongeluk gebeurde op de Colorado-rivier, in het zuidwesten van de Verenigde Staten. De twee boten zonken direct na de botsing. De zestien inzittenden droegen geen reddingsvesten en slingerden door de klap allemaal van boord.

Lees er meer over op www.hln.be

Echte boot overvaart kunstbootje in Assen

Echte boot overvaart kunstbootje in Assen

Cherezoff / Shutterstock.com

Een pleziervaartuig is dit weekend over het kunstwerk ‘Papieren Boot’ in de Vaart in Assen gevaren. De toeristen hadden het kunstwerk over het hoofd gezien. Het aluminium kunstbootje kwam door het ongelukje ondersteboven te liggen, maar raakte niet beschadigd.

Foto: Sfeerbeeld

Het kunstwerk van Aebele Trijsburg maakt deel uit van het evenement Kunst aan de Vaart dat in het weekend van 8 op 9 september plaatsvindt. De havenmeester doet volgens de organisatie van het evenement zijn best om alle pleziervaarders te wijzen op het kunstwerk zodat ze eromheen varen.

Lees er meer over op www.dvhn.nl

Vaargeul naar Ameland wordt verkort

Vaargeul naar Ameland wordt verkort

Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Gemeente Ameland wil de bochten op de vaarroute gaan afsnijden. Doordat ze al jaren geleidelijk verschuiven is de gemiddelde vaartijd opgelopen tot 51 minuten. Voor het afsnijden van de Vloedgeul zijn ze in totaal 3 jaar bezig geweest met de procedure. 

,,Deze procedure nam in totaal drie jaar in beslag”, zegt wethouder Faber. ,,Het kan niet zo zijn dat de vergunningsprocedure weer zo lang gaat duren als bij de Vloedgeul. We hebben nu al een paar jaar last van vertragingen van de veerdienst door verzanding van de geul.”

Lees meer hierover op www.frieschdagblad.nl

Schipper krijgt accuzuur over zich heen

Schipper krijgt accuzuur over zich heen

marchevcabogdan / Shutterstock.comVrijdagmiddag 31 augustus vond er in Nijverdal een expolosie op een rondvaartboot plaats. De vermoedelijke oorzaak is een ontplofte accu.De schipper van de boot kreeg bij het indicent accuzuur over zich heen. Hij werd …

Provincies gaan strijd aan met criminaliteit in jachthavens

Provincies gaan strijd aan met criminaliteit in jachthavens

Jabiru / Shutterstock.com

Criminelen misbruiken jachthavens voor het uitvoeren van misdrijven. Burgemeesters in Brabant en Zeeland hebben een speciaal team opgericht dat alle 110 recreatieve jachthavens in de regio gaat controleren.

Foto: Sfeerbeeld

De jachthavens zouden populair onder criminelen zijn doordat er weinig regels gelden, doordat de toegang vaak eenvoudig is zonder slagbomen of camera’s. Bovendien kunnen de criminelen anoniem blijven doordat jachthavens niet hoeven te noteren wie er blijft slapen.

Het is niet bekend hoeveel jachthavens worden misbruikt. De Politie, FIOD, Belastingdienst en gemeenten gaan nu samenwerken om dit in kaart te brengen.

Lees er meer over op www.rtlnieuws.nl

Roeiers klagen over snelle boten in Zwolse grachten

Roeiers klagen over snelle boten in Zwolse grachten

hans engbers / Shutterstock.comStudentenroeivereniging Boreas en Rondvaart Zwolle willen heldere communicatie over de maximale snelheid in de Zwolse grachten. Nu heerst er onduidelijkheid waardoor veel boten te snel door de grachten varen. De golfslag …

Sea Independent verkoopt driemaster aan Dominicaanse Marine

Sea Independent verkoopt driemaster aan Dominicaanse Marine

Sea Independent

Sea Independent Portugal heeft recent het Tall Ship ‘Royal Helena’ verkocht aan de Marine van de Dominicaanse Republiek (Armada de la Republica Dominicana).

De jachtmakelaardij deed met het schip een bieding op een door de Marine van de Dominicaanse Republiek georganiseerde tender. Het lange schip ‘Royal Helena’ dat Sea Independent in bemiddeling had, bleek de ideale kandidaat voor de Dominicaanse Marine als zeilschip voor haar cadetten en officieren. Het schip is omgedoopt tot ‘Maria Trinidad Sanchez’, een heldin uit de oorlogen die hebben geleid tot de onafhankelijkheid van de Dominicaanse Republiek.

Bulgaars superjacht
Het 54 meter lange jacht is in 2009 in Bulgarije gebouwd en diende sindsdien als zeilschip. Ze biedt slaapplaats voor 38 cadetten en is uiteraard geschikt voor trans-Atlantische vaartochten. Na een inspectie in Nederland werd ze in Amsterdam klaargemaakt met logistieke assistentie door Sea Independent en voer ze af naar Vigo in Spanje voor levering. Vanaf daar voer een toegetreden Bulgaars/Dominicaanse bemanning haar naar het Caribisch gebied, waar ze op 24 augustus aankwam in Santo Domingo.

Meer informatie op www.seaindependent.com

Overheden verdeelt door fonteinkruid

Overheden verdeelt door fonteinkruid

Gennady Grechishkin / Shutterstock.comRijkswaterstaat ziet de groei van de waterplanten als een indicator voor verbeterde waterkwaliteit. Zij maaien het fonteinkruid alleen als deze het verkeer in de vaargeul van een vaarweg belemmeren. Echter hebben w…

Blokhutboot: moderne ‘varende hutten’ steeds populairder

Blokhutboot: moderne ‘varende hutten’ steeds populairder

Blokhutboot

Het is een echte hit: varen met de blokhutboot door de sfeervolle Biesbosch. Deze zomer was het verhuurbedrijf continu volgeboekt. Het is inmiddels al het vierde seizoen dat de populaire ‘varende hutten’ professioneel verhuurd worden, maar nog steeds zijn vakantiegangers dikwijls stomverbaasd wanneer ze de hutten voorbij zien dobberen.

De boten worden gebouwd op de werf in Heerewaarden. Hier worden van oudsher luxe motorjachten gebouwd en nu dus ook: blokhutboten. Begonnen als een leuk project, en inmiddels uitgegroeid tot een serieuze aparte bedrijfstak. Het is een uniek concept wat nog nergens anders te boeken is.

Basic & luxe
De blokhutboot is niet zomaar een ‘schuurtje’ op een boot. Met de blokhutboot wordt het ‘basicgevoel’ van kamperen op het water gecombineerd met de nodige gemakken als een complete keuken, een doucheruimte, een aparte toiletruimte en twee bedden. Hiermee is varen met een blokhutboot simpel en eenvoudig en toch ook speciaal. De blokhutboot blijkt een paradijsje op het water dat zich niet alleen thuisvoelt in een gezellig jachthaven, ook ook in de vrije natuur met volop vrijheid en privacy. Ideaal voor natuurliefhebbers, vissers en vogelaars.

Varen zonder vaarbewijs
Om te mogen varen met een blokhutboot is geen vaarbewijs nodig. Iedereen vanaf 18 jaar kan na een korte instructie wegvaren. De boten worden veel ingezet voor gezinsvakanties, maar ook voor vriendengroepen die eens iets anders willen. De boten zijn beschikbaar op drie locaties: Heerewaarden, de Biesbosch en de Linge.

Lees er meer over op www.bndestem.nl  en www.blokhutboot.nl

Smelne Yachtcenter toont ultraluxe Haines 400 op HISWA te water

Smelne Yachtcenter toont ultraluxe Haines 400 op HISWA te water

Smelne Yachtcenter

Sinds begin 2018 is Smelne Yachtcenter importeur van Haines Marine voor de Benelux en Duitsland. Haines, een familiebedrijf en sinds 1980 actief in het bouwen van hoogwaardige ambachtelijke kwaliteitsjachten, heeft in Smelne Yachtcenter haar Nederlandse partner gevonden. De Haines 400 is sinds begin januari 2018 te bewonderen de in eigen showroom te Drachten en vanaf volgende week op de HISWA te water in Lelystad.

Haines 400; standaard luxe en modern in de overtreffende trap
De Haines 400 Continental is zonder twijfel één van de meest luxe en moderne schepen die door de Drachtster werf en importeur wordt aangeboden. De toegepaste materialen zoals wit lederen bekleding, notenhout en de indeling zijn beslist geen doorsnee en dragen bij aan de bijzonder mooie uitstraling van het schip.

In het interieur is het witte leder prachtig gecombineerd met notenhout. Fraai is het houtwerk in combinatie met de kunststof afwerking. De twee geïntegreerde trappen aan de spiegel maken de toegang tot het royale zwemplateau eenvoudig.

Smelne Yachtcenter

Royale hutten
De Haines 400 heeft eigenlijk twee royale eigenaarshutten met een vrijstaand bed en de benodigde opbergruimte. Een ruime dinette tegenover de U kombuis zorgt voor een uitnodigende sfeer. In de salon in een U bank met daartegenover een zitbank op hetzelfde niveau en geïntegreerde tv op achterwand maken een gezellige huiselijke sfeer.

Perfecte vaarpartner
Op het achterdek is een fijne, eventueel met teak afgewerkte, ruime U-zitbank aanwezig. De geïntegreerde stuurstand is voorzien van een uitgebreid pakket instrumenten. Een 2 persoonsstuurbank met beweegbare rugleuning zorgt ervoor dat je een fantastisch uitzicht hebt over het gehele jacht.

Smelne Yachtcenter

De Haines 400 Continental heeft prima vaareigenschappen en is daardoor voor meerdere vaargebieden een perfecte partner. Door de elektronische regeling van de motor kan er langzaam gevaren worden en blijft de boot goed bestuurbaar. Dit mede door de lange centerkiel. Met een topsnelheid van zo rond de 17 knopen is het schip ook uitermate geschikt voor kust varen en om riviergebieden te bevaren. Een alleskunner dus. Wil men nog sneller dan is de Haines 400 offshore de uitkomst. Dit model behaalt een topsnelheid van rond de 30 knopen.

Eerder heeft dit motorjacht , een GPS/kaartplotter, massief aanrechtblad, magnetron, verwarming, elektrische ankerlier, Victron combi 3 kW/120amp, boeg- en hekschroef en een amtico parket vloer in keuken full-size ventilatieluik in salon met blind en screen.

Smelne Yachtcenter

Technische gegevens Haines 400:
Lengte over alles 12,20m
Breedte 4,06 m
Diepgang 1,06 m
Kruiphoogte 3,40 m
Rompvorm knikspant – polyester
Inhoud rvs tanks 350l diesel, 450 l water, 2 x 200l vuilwater
Aantal hutten 2
Aantal slaapplaatsen 4
CE-categorie B
Motor 1x  Yanmar 8 cilinder 370 pk – prijs  op aanvraag

De Haines 400 is op de HISWA te water te vinden op stand G-04.

Meer informatie op: www.smelne.nl

Watersport populairste sport in Zeeland

Watersport populairste sport in Zeeland

EpicStockMedia / Shutterstock.com

Van alle sporten is watersport het populairst onder Zeeuwen. Dit blijkt uit bureauonderzoek van online warenhuis beslist.nl, dat naging in hoeverre sportprestaties van Nederlandse profsporters invloed hebben op lidmaatschappen bij sportverenigingen. Ook de populariteit van verschillende sporten op provinciaal niveau werden onder de loep genomen.

Zeeland watersport provincie van Nederland
Als veel mensen in een regio dezelfde sport beoefenen, doet de omgeving vaak mee. De populariteit van een sport verschilt dan ook per regio. Dat is goed te zien binnen het onderzoek. Ten opzichte van andere provincies is watersport het populairst in de provincie Zeeland.

Autosport en handbal populair dankzij succes
Zowel autosport fans als handbal fans waren lange tijd niet verwend met vooraanstaande Nederlandse successen. Totdat de Nederlandse handbaldames – met Tess Wester op doel – en Max Verstappen zich plots begonnen te mengen in de strijd om de grote prijzen. Zij wonnen daarmee niet alleen bekers en medailles, maar zij riepen hiermee ook aan halt toe aan de dalende ledencijfers bij handbal- en auto sportverenigingen.

Sinds het debuut van Max Verstappen is het aantal leden fors toegenomen. Ook het succes van de handbalvrouwen, op het EK in 2016, heeft voor een stimulans gezorgd in het aantal inschrijvingen. Dankzij recente successen van de voetbalvrouwen wordt hetzelfde effect binnen vrouwenvoetbal ook verwacht voor 2018. Bij onder meer tennis en volleybal, waar de afgelopen jaren weinig internationale successen werden geboekt, werd de dalende lijn juist niet doorbroken.

Alle onderzoeksresultaten, inclusief de populairste sporten per provincie, zijn terug te vinden op https://www.beslist.nl/info/sportsuccessen.html

Rijkswaterstaat wekt slapende schipper

Rijkswaterstaat wekt slapende schipper

OksanaBgn / Shutterstock.comEen schipper werd vanochtend van zijn bed gelicht, omdat zijn vaartuig in de weg lag. Rijkswaterstaat vond de situatie gevaarlijk en stelt dat andere schepen moesten uitwijken.Rijkswaterstaat kreeg de schipper telefonisch ni…

Muzikale oplevering verbeterde Waddenzeedijk

Muzikale oplevering verbeterde Waddenzeedijk

De verbeterde Waddenzeedijk op Ameland. Foto: Jan Spoelstra.

Voor zeker vijftig jaar beschermt de verbeterde Waddenzeedijk de Amelanders
tegen overstromingen. Dat wordt zaterdagavond 1 september gevierd tijdens het
muziekspektakel Skiemer Wad dat de Amelander stichting De Hort Op organiseert
in het kader van LF2018. Wetterskip Fryslân heeft de afgelopen drie jaar gewerkt
aan de verbetering van de 16 kilometer lange dijk. Dat was nodig omdat de dijk niet
meer voldeed aan de veiligheidseisen.

De Amelander dijk is gemiddeld zo’n 35 centimeter verhoogd en versterkt met grove
breuksteen, open steenasfalt en klei én heeft zijn groene uiterlijk behouden. De
dijkverbetering was onderdeel het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma en
heeft 77 miljoen euro gekost.

Muziekspektakel met een kijk op de dijk
De feestelijke oplevering van de verbeterde Waddenzeedijk is tijdens Skiemer Wad op
zaterdagavond 1 september. Een bijzonder muziekspektakel met een kijk op de dijk bij
de Ballumerbocht. Bij de start draagt scholier Esmee Metz een zelfgeschreven gedicht
voor over de zeedijk. Daarna zetten 300 muzikale Amelanders het Wad en de dijk in vol
ornaat. Muziekspektakel Skiemer Wad is georganiseerd door de Amelander Stichting
De Hort op in het kader van Leeuwarden Fryslân Culturele Hoofstad 2018. Kijk voor
kaartverkoop en meer informatie op www.dehortopameland.nl.

Taakstraf van 120 uur geëist na omslaan boot op Nieuwe Maas

Taakstraf van 120 uur geëist na omslaan boot op Nieuwe Maas

Alexander Kirch / Shutterstock.com

Justitie in Rotterdam heeft 120 uur taakstraf geëist voor de schipper die verantwoordelijk wordt gehouden van een bootongeluk op de Nieuwe Maas in november 2015. De boot die de man bestuurde, sloeg om en zonk waarna tien opvarenden in het water terechtkwamen.

De opvarenden hielden een bedrijfuitje op de speedboot. Volgens justitie is de 51-jarige schipper onvoorzichtig geweest.

Lees het volledige bericht op www.rijnmond.nl

Arno van Gerven nieuwe directeur Watersportverbond

Arno van Gerven nieuwe directeur Watersportverbond

Per 1 oktober start Arno van Gerven als algemeen directeur van het Watersportverbond. Hij is daarmee de opvolger van Maurice Leeser die na ruim zeven jaar het Watersportverbond verlaat.

Arno van Gerven (41) werkte voorheen als directeur Sport bij de Gemeente Dordrecht. Door zijn rol als directeur Sport kent Van Gerven de weg in de top- en breedtesport. Zo werkte hij intensief samen met belangrijke samenwerkingspartners van het Watersportverbond als NOC*NSF, TIG Sports en de gemeente Den Haag. Ook was hij nauw betrokken bij de realisatie van het jeugd stimuleringsprogramma van het Watersportverbond ‘Optimist on Tour’ in Dordrecht.

Lees er meer over op www.watersportverbond.nl

Markerwadden gedeeltelijk open voor publiek

Markerwadden gedeeltelijk open voor publiek

Aerovista-Luchtfotografie / Shutterstock.com

Vanaf 8 september ben je met een eigen zeilboot welkom op ‘het eerste’ eiland van de Markerwadden. De rest van de wadden in het Markermeer blijven beschermd natuurgebied. 

Inmiddels is er op één van de eilanden een speciaal haventje gebouwd voor de dagjesmensen. Daarvandaan kun je wandelen over de twaalf kilometer lange aangelegde wandelpaden. Ook zijn er vogelhutten en er is een uitkijktoren.

Lees meer hierover op www.parool.nl

De Boarnstream zoekt enthousiaste jachtverkoper (vacature)

De Boarnstream zoekt enthousiaste jachtverkoper (vacature)

Wegens uitbreiding van haar verkoopteam is De Boarnstream in Jirnsum per direct op zoek naar een enthousiaste verkoper!

Als verkoper verricht je o.a. de volgende werkzaamheden:
– Klanten ontvangen op kantoor en het begeleiden van bezichtigingen;
– Het acquireren van kopers en verkopers;
– Het in verkoop nemen van gebruikte jachten;
– Het verkopen van de gebruikte jachten;
– En alle andere activiteiten die het werken in de watersport zo afwisselend en uitdagend maken.

Jouw profiel
– Een HBO werk- en denkniveau;
– Een enthousiast persoon met een commerciële instelling;
– Je weet hoe je service- en klantvriendelijk te werk gaat;
– Een sterke affiniteit met de watersport;
– Je beheerst het Nederlands, Duits en Engels;
– Je kunt goed omgaan met mensen met diverse achtergronden en verschillende niveaus;
– Je hebt een collegiale houding, doorzettingsvermogen en een positieve werkmentaliteit.

Wij bieden
Een afwisselende functie in een prachtig geoutilleerd bedrijf. Binnen de verkooporganisatie is ruimte voor eigen initiatief en doorgroei. Het gaat om een full-time functie.

Interesse?
Stuur je Curriculum Vitae met motiverende brief naar De Boarnstream International Motoryachts. t.a.v. de heer E. Huis in ’t Veld

Email: info@boarnstream.com
Adres: Industriewei 2, 9011 WH Jirnsum
Tel.: 0566 600828
Website: www.boarnstream.com

Meer informatie over deze functie: www.boarnstream.com

Superjacht loopt bij eerste vaart flinke schade op door uitstekende spijker

Superjacht loopt bij eerste vaart flinke schade op door uitstekende spijker

ClubhouseArts / Shutterstock.com

Een uitstekende spijker in een meerpaal bezorgde het superjacht Lonian al op de eerste vaart flinke schade. Het schip vertrok zondag van de werf in Aalsmeer richting de haven in Rotterdam. Bij de Leimuiderbrug voer ze langs de meerpaal met spijker. De lak op de romp raakte flink beschadigd.

Medewerkers van de werf Feadship behandelden de krassen met oplosmiddel en dekten deze af met gele tape. Over de omvang van de schade is nog niets bekend.

Lees er meer over op www.ad.nl

Oei… de #Lonian is dus werkelijk beschadigd bij de doorvaart van #Leimuiderbrug. Uitstekende spijker aan een meerpaal is de vermoedelijke oorzaak. #Feadship #megajacht pic.twitter.com/zGzjfpJEfl

— Sylvia van Straalen (@siarella99) 26 augustus 2018

Leeuwardenaar moet jaar de cel in voor bootdiefstal en inbraken

Leeuwardenaar moet jaar de cel in voor bootdiefstal en inbraken

sakhorn / Shutterstock.com

Een 38-jarige inwoner van Leeuwarden is veroordeeld tot een jaar celstraf vanwege meerdere diefstallen, inbraken en heling. De man kreeg bovendien zes maanden voorwaardelijk opgelegd die hij nog had staan als voorwaardelijke straf op basis van eerdere diefstallen.

De man werd de dag na Koningsdag betrapt toen hij een gestolen boot op een trailer achter zijn bedrijfsauto had staan. De eis van het Openbaar Ministerie luidde twee jaar gevangenisstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

Lees er meer over op www.omropfryslan.nl

Zeilboot Team Heiner gekapseisd en gezonken

Zeilboot Team Heiner gekapseisd en gezonken

Svetlana Turchenick / Shutterstock.com

Een zeilboot van Team Heiner uit Lelystad is maandagochtend gekapseisd en gezonken op de Noordzee. De kiel van de boot, een Maxfun 35, is afgebroken.

Foto: Sfeerbeeld

De boot was op weg van Breskens naar Den Haag. Een reddingboot van de Kustwacht ving de twee opvarenden van de zeilboot op. De Kustwacht probeerde de boot naar de kust te slepen, maar dat mislukte waarna de boot zonk. Niemand raakte gewond.

Lees er meer over op www.omroepflevoland.nl

Kuiper Verzekeringen breidt uit met overname Van der Schuit Verzekeringen Sneek

Kuiper Verzekeringen breidt uit met overname Van der Schuit Verzekeringen Sneek

Kuiper Verzekeringen. Van links naar rechts: Menno van der Schuit, Jacco Kuiper en Jacco Schipper (Kuiper Verzekeringen)

Kuiper Verzekeringen te Heerenveen, specialist in watersportverzekeringen, neemt de verzekeringsportefeuille over van Menno van der Schuit Verzekeringen te Sneek. Dit gebeurt per 1 oktober 2018. Directeur Jacco Kuiper is verheugd met de overname: “De overname past zeer goed in ons beleid om een gestage en gezonde groei te realiseren. Wij kennen Menno al heel lang en weten precies wat we aan boord halen. Menno zal tijdelijk bij ons in dienst treden om de overvoer zorgvuldig te begeleiden. Dat is mooi en dat typeert hem.”

Menno van der Schuit heeft als werknemer van Kuiper Verzekeringen in de periode 1981-1995 een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling en verkoop van pleziervaartuigenverzekeringen. Ook was hij adviseur voor watersportbedrijven. Na deze periode is hij voor zichzelf begonnen en heeft hij onder andere labels als bootverzekeringen.nl en watersportdesk.nl in de markt gezet. De portefeuille die Kuiper van Van der Schuit overneemt, bestaat voornamelijk uit pleziervaartuigen.

Meer informatie op www.kuiperverzekeringen.nl

Hagel en wind maken 24 Uurs Zeilrace zwaarste ooit

Hagel en wind maken 24 Uurs Zeilrace zwaarste ooit

Federico Rostagno / Shutterstock.com

De 54ste Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace bleek heftigste ooit. Zware weersomstandigheden zoals onweersbuien, hagel en hevige windstoten vergden veel van de deelnemers.

Foto: Sfeerbeeld

Zo’n negentig deelnemers besloten vrijdag al om niet te starten en meer dan honderd zochten voortijdig een haven op. Toch behaalden 212 deelnemers zaterdagavond de eindstreep, waarvan er 193 reglementair over de streep kwamen. Gezamenlijk legden de zeilers 24.294,07 mijlen af, dat is door het geringe aantal deelnemers fors minder dan vorig jaar (30.831,88).

Lees er meer over op www.clubracer.be

Rijn bij Lobith op laagste peil ooit gemeten

Rijn bij Lobith op laagste peil ooit gemeten

Tapat.p / Shutterstock.com

Met een stand van 6.87 meter boven NAP is afgelopen zondag bij Lobith de laagste stand ooit gemeten. Het vorige record was in 2011, toen stond het peil op 6,89 meter.

Foto: sfeerbeeld

In Duitsland heeft het net als in Nederland de afgelopen twee dagen hard geregend. Toch maakte dit voor het waterpeil nog weinig verschil, aangezien het nog dagen duurt voor dat extra water Nederland bereikt.

Lees er meer over op www.nos.nl

Seafaring 44: de zonovergoten Ecocruiser met eigentijds design

Seafaring 44: de zonovergoten Ecocruiser met eigentijds design

De tijd van kamperen op het water lijkt voorbij. Varen wordt steeds luxer. Jachten
worden groter van formaat, steeds rijker aangekleed en voorzien van slimme
features. Niet alleen de Nederlandse jachtwerven ontwikkelen comfortabelere
jachten, ook in Oost-Europa weten ze de nieuwe booteigenaren goed in de watten
te leggen. Zo ook met deze Seafaring 44: dit Sloveense jacht is uiterst duurzaam
en tegelijkertijd voorzien van alle luxe van thuis. Voor wie toch liever iets kleiner
vaart is de Seafaring 33 in aantocht. Net zo aangenaam, alleen iets compacter.

Bij jachtbouw denk je wellicht niet direct aan Slovenië. Toch zijn de bouwers van diverse bekende merken hier te vinden. We noemen Elan, Greenline, Brioni en Seascape en nu dus ook: Seafaring. Mocht dit merk je niet direct bekend in de oren klinken, dan is dat niet helemaal vreemd. Seafaring is namelijk nieuw in de markt. Aan het roer staat Michael Gregorcic, afkomstig uit een familie die al jarenlang onderdelen voor campers, caravans en auto’s maakt, maar waarin ook een passie voor de watersport heerst. Die passie resulteerde in 2016 in de komst van een eigentijds motorjacht dat minimaal onderhoud combineert met maximaal vaarplezier en comfort: de Seafaring 44. Op Europa’s grootste
botenbeurs in Düsseldorf viel dit unieke jacht direct op en werd ze zelfs genomineerd voor de titel Europese Motorboot 2018.

Ultra-strak, gewaagd design
Wanneer je in de enorme Düsseldorfse beurshallen al opvalt, spring je natuurlijk ook in de haven van de Nederlandse dealer Bmarine in Grou in het oog. Wanneer we arriveren hebben Bart van den Berg en zijn team het jacht al klaargelegd aan de steiger. Vanaf grote afstand herkennen we het bijzondere design: recht opgetrokken met ultra-strakke lijnen. De hoekige vormgeving maakt niet alleen dat het jacht modern oogt, maar zorgt ook voor een zo groot mogelijke binnenruimte. We hebben hier te maken met de Coupé-uitvoering, maar de Seafaring is ook verkrijgbaar in een Flybridge-uitvoering, met een nóg grotere
leefruimte.

Bovenop de strakke, witte romp pronkt de opbouw met een verlengd kajuitdak boven het
achterdek en een enorme, loodrecht geplaatste, raampartij. De dekindeling is doordacht met enorm veel bergruimte waarin zelfs fietsen kunnen worden opgeborgen. Voorop
vinden we een groot zonnebed en achterop een comfortabele zitbank die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot loungebed. Daarachter vinden we het
zwemplateau over de volle breedte van het jacht welke is voorzien van een zwemtrap én buitendouche. Hiermee is er op dit jacht voldoende plek om van het buitenleven te
genieten.

Oase van licht
Het heerlijke buitengevoel stopt niet bij het entree. Ook wanneer we de salon instappen hebben we amper het idee ‘binnen’ te zijn. De salon is immers omringd door glas met als
prettig gevolg: een oase van licht. Vanaf de salon heb je op elke positie een 360° zicht naar buiten toe en hoef je niets te missen van wat er om je heen gebeurt. Daar doen we nog een schepje bovenop door de schuifdeuren van de salon te openen. Hiermee smelten de salon en het achterdek samen tot één grote leefruimte. Het plafond van de testboot is gesloten en voorzien van spotverlichting, maar wie nog meer lichtinval wil, kan ook kiezen voor een dakluik of dakramen. En voor wie graag nóg zuiniger vaart is het ook mogelijk om zonnepanelen op het dak te plaatsen.

Chique interieur
Het interieur is prachtig en dat komt mede door haar eenvoud. Het meubilair is gemaakt van Alpi Lignum eikenhout in een lichte, matte uitvoering. De plafondpanelen zijn wit, wat mooi contrasteert met de donkere antracietgekleurde bekleding bij de stuurstand. De keuken is wit met lichteiken onderkasten en bevat alles wat je aan boord kunt gebruiken:
een wasbak met kraan, een 2-pits kookplaat, een vaatwasser, een koelkast met vriesvak en voldoende bergruimte voor glazen, bestek, borden en proviand. Een grotere vriezer is optioneel. Tegenover de keuken is er de met stof beklede L-vormige bank met een 6-persoons dinette. Op verzoek kan hier een extra tweepersoons slaapplaats van worden gemaakt. Via de cockpit lopen we richting de trap waar een centraal schakelpaneel is geplaatst. Met behulp van de stevige, maar elegante grepen kun je gemakkelijk en
veilig de trap op- en aflopen.

Op weg naar beneden loopt het laminaat uit de salon bij de testboot over in bruine vloerbedekking. Dit is echter net als de rompkleur en alle andere stoffering geen vast gegeven. Is dit niet je kleur, dan kan dit zelfs eenvoudig worden vervangen in laminaat of
vloerbedekking in een kleur naar keuze.

Beneden vinden we drie hutten: de eigenaarshut en twee gastenverblijven. Elk voorzien van slaapplaats voor twee personen, waarbij de eigenaarshut een eigen natte cel heeft en de twee gastenhutten een natte cel delen. Het is ook mogelijk om voor de standaarduitvoering met twee hutten te kiezen. In dat geval worden de twee gastenhutten samengevoegd tot één riante VIP-hut en heeft elke hut een eigen, aangrenzende badkamer
met douche en toilet. Elk vertrek is licht en ruim en door de hoeveelheid ramen goed te ventileren. Daarbij is er duidelijk veel aandacht besteed aan de afwerking en het creëren van voldoende opbergruimte in de vorm van (hang)kasten en opberglades.

Duurzaam en zuinig varen
Niet alleen de gasten, maar ook de schipper heeft op deze Seafaring 44 weinig te klagen. Alle benodigde besturingspanelen zijn aanwezig waarmee dit jacht soepel en eenvoudig te besturen is. Zo zijn er een 16 inch kaartplotter met multifunctioneel beeldscherm, een digitale motorcontrole, de hydraulische besturing, een kompas en diverse handige schakelaars.

Standaard wordt deze Seafaring 44 uitgerust met een 110 Pk sterke Volvo Penta D3 motor, maar het is ook mogelijk om een sterkere motor (1x Volvo Penta D4 met 180 Pk) of zelfs een dubbele motorisering (2x Volvo Penta D3 met 150 Pk) te laten plaatsen. De testboot is voorzien van de Volvo Penta D4 met 180 Pk waarmee dit 14 meter lange jacht méér dan voldoende power heeft.

Seafaring richt zich echter niet zozeer op snelheid en kracht, maar vooral op ecologisch en efficiënt varen. Door de uiterst efficiënte rompvorm kan de Seafaring 44 bij zijn kruissnelheid (8,8 knopen per uur) een bijzonder laag brandstofverbruik van nog geen
liter per mijl behalen. Hiermee is deze Ecocruiser zeer zuinig en zou je op één tank de Atlantische Oceaan moeten kunnen oversteken. Het manoeuvreren gaat ons gemakkelijk
af en door de goede isolatie hebben we weinig last van het motorgeluid.

De topsnelheid stellen we vandaag vast op ruim 20 km/u en onder gunstigere omstandigheden is ook een mooie 23 km/u haalbaar. Met twee motoren is
het zelfs mogelijk om 20 knopen te varen (37 km/u).

Conclusie
Het wordt luxer op het water en daar draagt deze Seafaring 44 zeker aan bij. Met haar moderne, rechtopgetrokken vormgeving en doordachte indeling voelt het jacht zeer ruim aan. De 44-voeter is geschikt voor zowel de binnen- als buitenwateren en biedt veel vaargemak tegen minimale onderhoudskosten. Ze vaart niet alleen enorm zuinig, maar is ook eenvoudig te besturen. Eind 2018 wordt het tweede model uit de range verwacht: de Seafaring 33. We zijn benieuwd. Maar als ze een beetje op deze 44-voeter lijkt, kunnen we ook hierop optimaal relaxen en genieten.

Deze Seafaring 44 is te zien op de HISWA te water 2018 in Lelystad.

Seafaring 44
Lengte over alles: 14.39 m.
Breedte: 4.25 m.
Diepgang: 0.80 m.
Standaard motorisering: Volvo D3 – 110 Pk
Optionele motorisering: 1x Volvo Penta D4 – 180 Pk of 2x Volvo D3 – 150 Pk
CE-categorie: B (A is optioneel)
Vanafprijs: € 421.000,- incl. 21% BTW
Prijs testboot: € 495.000,- incl. 21% BTW

Seafaring Yachts
Onderdeel van Bmarine
Singel 12
NL-9001 XP Grou
T: 0566-688816
info@seafaring.nl
www.seafaring.nl

Het Wakend Oog schuift op

Het Wakend Oog schuift op

Het Wakend Oog – International Yachtbrokers, ook bekend als HWO, zal aan het einde van dit watersport seizoen kantoor houden op de Vosseleane 51 in Woudsend. Dit houdt in dat de bezoekers ca. 75 meter eerder dan voorheen, aan dezelfde zijde van de Vosseleane, kunnen parkeren. De zomer van 2018 is de jachtmakelaardij nog te vinden op Vosseleane 49.

Overdekte showroom
Naast een nieuw kantoor zal HWO haar klanten voortaan ook de mogelijkheid bieden om de schepen overdekt op de wal in de showroom aan de Vosseleane nr. 36 te presenteren en te bezichtigen. Doordat de boten op bokken staan kan het onderwaterschip direct worden bekeken zonder dat hiervoor eerst gekraand dient te worden.

Een ander belangrijk voordeel van deze droge hal is dat er in het najaar en in de winterperiode minder sprake van condensvorming in het interieur van de gepresenteerde schepen zal zijn.

Verkoophaven
Naast de mogelijkheid om de schepen in deze showroom te presenteren kan de klant kiezen uit ligplaatsen in het water van de verkoophaven, direct achter het kantoor gelegen en uit ligplaatsen buiten op de wal. Tevens kunnen in de winter schepen onder dak liggen in het water.

Alle faciliteiten aanwezig
In de verkoophaven heeft HWO tevens de beschikking over een moderne 30 tons kraan, een botenhelling en verder de expertise van een scheepstechnisch bedrijf, een jachtschilder en een scheepstimmerman. Bovengenoemde bedrijven zijn samen met HWO in een pand gevestigd. Hierdoor kan voortaan nog beter worden tegemoetgekomen aan de wensen van de klanten, of het nu gaat om een vlotte offerte voor de inbouw van een boegschroef, een nieuw onderwaterschip of een complete refit van het interieur.

Verkoop vanaf eigen ligplaats
Als vierde optie biedt HWO de mogelijkheid om voor haar klanten het verkooptraject te verzorgen vanaf de eigen ligplaats. Dat voorkomt dubbele liggeldkosten en daarmee kan de huidige booteigenaar tot de verkoop nog gebruik maken van de boot.

Meer informatie op www.hwo.nl

Politie houdt twee mannen aan voor poging tot bootdiefstal

Politie houdt twee mannen aan voor poging tot bootdiefstal

JPstock / Shutterstock.com

Vrijdagochtend heeft de politie twee mannen aangehouden op verdenking van een poging tot diefstal van een boot.

Er kwam bij het Operationeel Centrum de melding binnen dat twee mannen zich verdacht ophielden bij een boot die te water lag bij het Dongenpad. De melder kon een goed signalement van de mannen geven.

Lees er meer over op www.politie.nl