Wereldprimeur Super Lauwersmeer ‘Project 54’

feb 23, 2022 | Branchenieuws

Super Lauwersmeer

Met de aankondiging van ‘Project 54’ maakte Super Lauwersmeer vorig jaar bekend met een revolutionair nieuw jacht op de markt te komen. Naast innovatief, moderne styling en gebouwd volgens de bekende Super Lauwersmeer-normen, beschikt ‘Project 54’ over een revolutionair onderwaterschip. Een wereldprimeur. En daarvan doet de werf nu alle details uit de doeken.

Het is feitelijk een geheel nieuw concept dat onder de naam FDHF MC (Fast Displacement Hull Form Multi Chine) is gelanceerd. Een wereldprimeur voor de Friese werf. Niet alleen is dit het eerste multiknikspant-schip met het door Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde onderwaterschip, maar tevens het eerste stalen jacht op dit formaat dat ermee wordt gebouwd.

In het kort

  • Nieuw type onderwaterschip dat tussen een waterverplaatser en planerend schip invalt
  • Minder weerstand en aanzienlijke reductie van brandstofverbruik
  • Inhalen zonder hekgolf te trekken
  • Comfort op elke vaarsnelheid
  • Snelheden tot 14 knopen (25 km/h)
  • Maximaal vaargebied dankzij beperkte diepgang en zeewaardigheid

Menig watersporter herkent de situatie dat een waterverplaatsend jacht niet snel genoeg is om de beroepsvaart voor te blijven of voorbij te gaan. De aanzuiging, de golven en soms relatief beperkte ruimte op het water worden dan minder prettig ervaren.

Een waterverplaatsend jacht van staal heeft grote voordelen, maar dit punt blijven we vaak horen. Tot nu. Met dit nieuwe type onderwaterschip ben je in staat om een vrachtschip bij te houden – en zelfs in te halen – zonder dat je daarbij een grote hekgolf trekt of zeer zware motoren nodig zijn. Belangrijk bijkomend voordeel is dat de weerstand zo laag mogelijk is en daarmee het verbruik aanzienlijk wordt beperkt. Een reductie van 20% is volgens computersimulatie haalbaar.

 

Efficiënt en comfortabel

Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Van Oossaanen Naval Architects. De ingenieurs van Van Oossanen stonden voor de uitdaging om een romp te ontwikkelen die efficiënt is, maar ook comfort biedt op alle snelheden tussen de 5 en 15 knopen. Waar een snelvarend schip is ontwikkeld om zo goed mogelijk te varen op hoge snelheid mist die comfort en stabiliteit op kruissnelheid. Met het onderwaterschip van ‘Project 54’ is het comfort op elke snelheid maximaal. Van kruip- tot topsnelheid. Lichte en snelle schepen zoals een halfglijder en planerende boot, komen uit het water. Dit gaat ten koste van comfort, maar vooral ook binnenruimte. Een nadeel dat met dit onderwaterschip volledig verdwijnt.

Niet snel, maar wel sneller varend

Voor Super Lauwersmeer was de insteek bij de ontwikkeling van ‘Project 54’ niet om een snelvarend schip te bouwen, maar wel een sneller varend schip. Een luxe jacht waarmee je profiteert van het comfort, de binnenruimte, kwaliteit en stabiliteit van een stalen jacht, maar waar het nodig is ook snelheid kunt maken. Hiermee garandeert Super Lauwersmeer comfort, veiligheid en een vertrouwd gevoel. Waar de bekende Discovery-modellen van Super Lauwersmeer een topsnelheid behalen van 8 à 9 knopen zal ‘Project 54’ in staat zijn 15 knopen (25 km/h) te halen.

Super Lauwersmeer

Wie niet noodzakelijkerwijs snelheid nodig heeft kan met lichte motoren grote duurzaamheidsvoordelen halen. Om de snelheid van een waterverplaatser (8/9 knopen) te behalen is slechts 100 pk nodig. Met aan boord twee motoren van 270 pk is ‘Project 54’ in staat tot een topsnelheid van 12 knopen te komen. In lijn met het duurzame karakter is tevens gestart met de voorbereidingen voor een volledig elektrisch aangedreven variant.

Extra duwtje in de rug

Voor welke variant u ook kiest, in alle gevallen is maximaal comfort gegarandeerd. Het schip blijft dankzij het speciale onderwaterschip en de Hull Vane volledig horizontaal liggen.De Hull Vane, een soort spoiler die onder het schip wordt gemonteerd, zorgt er bovendien voor dat de hekgolf minimaal is. De energie die erin zit, wordt gebruikt voor een voorwaartse stuwkracht. Het vleugelprofiel wekt een liftkracht op uit de schuin opwaartse stroming achter de spiegel. Deze liftkracht staat voorover en tilt dus niet alleen het achterschip iets op, maar geeft deze ook een duwtje in de rug.

Super Lauwersmeer

Maximaal vaargebied

Voor een groot schip als ‘Project 54’ is de diepgang maar beperkt. De multiknikspant rompvorm ligt 1,20 meter diep en kan daarmee op alle plekken komen als elke andere Super Lauwersmeer. Daarnaast wordt een uitstekende stabiliteit op zee gegarandeerd. Op dit moment wordt ‘Project 54’ gebouwd op de eigen jachtwerf in Noardburgum. Deze zomer zal het schip te water gaan. Zoals het een Super Lauwersmeer betaamt, zal het schip van onberispelijke kwaliteit zijn en de details en de doordachtheid van het concept op hoog niveau staan. De werf bouwt nog altijd volgens ambachtelijk handwerk in een kleine serie waardoor de kwaliteitscontrole hoog is en de meer dan 50 jaar ervaring optimaal tot hun recht komen.

Kijk voor meer informatie op www.superlauwersmeer.nl

Aan het gas

Op uitnodiging liep ik een dagje mee met een scheepsexpert. Samen bezochten we een winterstalling voor een inspectie van enkele gasinstallaties.Los...

Dit zijn de winnaars van de Boot Düsseldorf tickets

DUSSELDORF- Hoe leuk is het om kijkers en volgers van Watersport-TV deze feestdagen te verrassen met in dit geval 20 tickets voor Boot...

Van sloopboot tot droomjacht

Voor de serie 'Van sloopboot tot droomjacht' volgen we Frans Brandjes die bezig is met het opknappen van zeiljacht Alert. De houten S-spant uit 1948...

Nieuwkomers imponeren tweede wedstrijddag Wintersprinter

Veerse Meer – De tweede wedstrijddag van de Wintersprinter begon op de kortste dag van het jaar met een lichte mist over het Veerse Meer. Twaalf...

Fijne feestdagen en veel vaarplezier in 2026

Namens de crew van Watersport-TV wensen wij alle watersportliefhebbers fijne feestdagen en veel vaarplezier in 2026. Ook bedanken wij iedereen die...

Bruno Juray wint Dubarry Ultima zeillaarzen

Bruno Juray is de gelukkige winnaar van de Ultima zeillaarzen die we namens Dubarry mochten verloten onder de volgers van Watersport-TV. Dat de...

Van De Veenhoop naar Nij Beets

DE VEENHOOP- In deze aflevering van Vaar mee met Watersport-TV beginnen we in De Veenhoop en kabbelen dan door de prachtige natuur naar Nij Beets....

50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta onder vleugels Kustzeilers

LELYSTAD- De 50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta worden vanaf komend jaar door de Nederlandse Vereniging van Kustzeilers georganiseerd. De...