Wajer Yachts lanceert vernieuwde 38 en 38 S met Foil Assist

aug 15, 2020 | Branchenieuws

Wajer 38
Wajer 38

Wajer Yachts introduceert een volledig geüpgradede versie van de Wajer 38 en 38 S. Naast esthetische verbeteringen, wordt er ook getest met een Foil Assist toepassing. Deze nieuwe toepassing van de foil technologie staat garant voor een compleet andere vaarervaring. Hierbij slaat de boot minder hard op het water en vaart deze comfortabeler vaart en beter. De Foil Assist wordt midscheeps op de romp geplaatst en tilt de boot letterlijk omhoog, waardoor het vaarcomfort toeneemt en het brandstofverbruik daalt. Dit zonder op snelheid in te boeten.

Verbeterde technologie

Wajer Yachts staat bekend om zijn innovatiekracht. De nieuwe foil assist op de Wajer 38 en 38 S, ontwikkeld door Van Oossanen Navel Architects, bewijst dit wederom. Het varen op deze gefoilde Wajers is een stuk comfortabeler omdat ze als het ware over de golven vliegen. Omdat de boot minder hard op het water slaat, ontstaat er minder spray en vaart ze dus een stuk droger. Daarnaast vaart ze stabieler en sneller, omdat de boot minder weerstand van het water krijgt.

Voorlopige testresultaten laten ook zien dat de foil assist het brandstofverbruik vermindert met 10-20%, terwijl de maximumsnelheid toeneemt met 3-6 % bij gelijk vermogen.
De toepassing van de foil assist technologie bevindt zich momenteel in de testfase. De resultaten van de tests worden meegenomen in de verdere doorontwikkeling en toepassing van de foil assist.

Volledige facelift

Naast het toepassen van de foil technologie, hebben de 38 en 38 S een volledige facelift
ondergaan ten opzichte van de eerst generatie 38-modellen. Het nieuwe “edgy” design heeft strakkere lijnen, wat je vooral ziet in de spiegel, de carbon raamlijsten en zwart gepoedercoate luchtroosters. Ook zijn de nieuwe modellen voorzien van in-huis ontworpen kuipstoelen met speciale vering en veel nieuw materiaalgebruik zoals carbon en een composiet dek.

De nieuwe 38 en 38 S zijn verder uitgerust met Volvo Penta IPS 650 motoren in combinatie van DPS. De meeste verbeteringen zijn een direct gevolg van huidige klantervaringen, zoals de meer uitgesproken stootranden, geïntegreerde Seabob-opslag in de spiegel van de boot, een geïntegreerd zwemplateau met weggewerkte zwemladder, comfortabelere loungekussens en een Garmin touchscreen voor de besturing.

Foil Assist

“We ontwikkelen continu nieuwe technologieën om onze vloot te verbeteren”, zegt Dries Wajer, managing director van Wajer Yachts. “Naast de esthetische, materialen en praktische upgrade, wilden we echt een stap zetten in het verbeteren van de performance van onze 38-modellen. Met het installeren van de foil assist, is ons dat gelukt”. Van Oossanen Naval Architects heeft al enkele jaren onderzoek gedaan naar de toepassing van een midscheeps geplaatste hydrofoil op prototypes. Doelstelling is niet om in hydrofoiling “vliegende modus” te gaan, maar om een deel van het gewicht van de boot op de foil te dragen, in plaats van op de romp; daarom heet het ook “Foil Assist”. Met “Foil Assist” kun je de snelheid en het comfort van een jacht aanzienlijk verbeteren. Patent is aangevraagd op dit specifieke systeem.

Hoe het werkt

De “Foil Assist” vleugel is gemaakt van roestvrijstaal. Het is een redelijk klein, passief object, dat op een vaste positie onder het jacht wordt geplaatst. De Foil Assist steekt een stukje onder de romp uit, maar minder ver dan de IPS pods van de Volvo Penta, wat het diepste punt van het jacht is. De Foil Assist is ontwikkeld om weerstand te bieden bij het nemen van scherpe bochten en om de pieken van de golven te dempen. Doordat de onderwatervleugel het gewicht gedeeltelijk draagt, in plaats van geheel op de waterlijn van de romp, wordt het effect van de golven op de boot minder hevig. En omdat de boot niet helemaal uit het water omhoogkomt, blijft het vaargedrag van de planerende boot normaal en voorspelbaar. Bovendien zijn de gewichtsvoorwaarden niet zo stringent als voor een volledig hydrofoilende boot.

Voor meer informatie, ga naar: www.wajer.com

Recreanten zoeken steeds vaker Noord-Hollandse wateren op

HAARLEM- Recreëren op of rond de Noord-Hollandse wateren is afgelopen 10 jaar enorm in populariteit toegenomen. Naast het traditionele zonnen langs...

Ocean Explorer 85 grootste Steeler tot nu toe

MEPPEL/ STEENWIJK- De Nederlandse jachtbouwer Steeler Yachts heeft haar grootste explorer jacht tot nu toe afgeleverd: de Ocean Explorer 85. Dit...

Super Lauwersmeer Discovery 48 OC

NOARDBURGUM- Tijdens de komende HISWA te Water in Lelystad beleeft een nieuw topmodel van Super Lauwersmeer haar wereldprimeur: de Discovery 48 OC....

Elfstedenvaartocht…de eerste beelden

De Elfstedentocht spreekt bij iedereen tot de verbeelding. In tijden van strenge winters door de iconische schaatstochten. Tegenwoordig kun je op...

Marijan en Klaas de Meijer ontdekken Zuid-Europa vanaf het water

‘Voor ik mijn ogen sluit, wil ik nog een grote reis door Europa maken’. Het is in familiaire kringen een befaamde uitspraak van Klaas de Maijer (75...

Provincie stemt in met bestemmingsplan Vinkeveense plassen

VINKEVEEN- De provincie Utrecht stemt in met het bestemmingsplan voor de Vinkeveense Plassen. Het plan niet zal wijzigen dit tot teleurstelling van...

Klein Vaarbewijs 1 en 2…wat zijn de verschillen?

AMSTERDAM- Wat is het verschil tussen Klein Vaarbewijs 1 en Klein Vaarbewijs 2? En is Klein Vaarbewijs 2 ook geldig als je 1 niet hebt? Is het...

Alles wat je moet weten voordat je afmeert in een jachthaven

Als je met een boot door Nederland vaart, dan is het niet alleen handig als je alle informatie bij de hand hebt van de jachthavens die je wilt...