Verplichting toevoegen bio component aan rode diesel uitgesteld

nov 12, 2021 | NJI nieuws

De verplichte extra bijmenging van biodiesel voor de binnenvaart is voorlopig van tafel. Dat heeft demissionair minister Barbara Visser onlangs besloten. Volgens de interim bewindsvrouw is er nog te weinig bekend over de risico’s die het bijmengen van met name afgewerkte frituurolie (FAME) voor scheepsmotoren betekenen.

Verzekeraar EOC en ASV (schippersvereniging) schreven in een eerdere brandbrief aan de minister dat ‘FAME een sluipmoordenaar is.’ Volgens ASV en EOC is FAME een brandstof die filters verstopt, motoren beschadigt en in het ergste geval motoren kan doen stilvallen wat zich in de praktijk ook al zou hebben voorgedaan. Bij het ingestelde Meldpunt Biobrandstoffen kwamen ook tal van meldingen binnen van schippers die problemen ondervonden door bijgemengd biodiesel.

Momenteel voert het NEN een onderzoek uit naar de effecten van het bijmengen van biodiesel zoals FAME. In gesprekken met het ministerie hebben EOC en ASV deze problemen en risico’s herhaaldelijk benadrukt

Concreet betekent het besluit van de minister twee dingen:

  • De verplichte extra bijmenging tot 16 procent bioadditief gaat voorlopig niet door. Pas als de NEN haar rapport af heeft, gaat het ministerie het vraagstuk opnieuw bekijken. Het kan dat de minister dan alsnog besluit dat extra bijmengen verplicht wordt.
  • De extra bijmenging van 6% biodiesel per 1 januari 2022 gaat wel door. Dit is een Europese richtlijn waar Nederland zich aan moet houden en al had moeten invoeren.  Alleen deze bijmenging hoeft niet per se fysiek, de bunkerstations kunnen ook via Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE) deze Europese verplichting afkopen. Ook kan het wegvervoer of een andere modaliteit deze 6% bijmenging realiseren. Het gaat erom dat de sector een jaarlijks aandeel HBE bekostigt.

Gaat prijs van bunkerolie stijgen?

Als brandstofleveranciers de verplichte bijmenging administratief afkopen via HBE’s zal dat vrijwel zeker tot een prijsstijging leiden. Als er fysiek wordt bijgemengd met bijvoorbeeld HVO komt dat neer bij deze huidige hoge gasolieprijzen op een prijsstijging van naar verwachting 150 euro per ton.

Woordvoerder Sunniva Fluitsma van schippersvereniging ASV is desondanks blij met de toezegging van de minister. ‘De brandbrief die de ASV samen met EOC geschreven heeft hierover, de vele publicaties, de aangenomen moties en de diverse overleggen hebben in ieder geval gezorgd voor (voorlopig) een pas op de plaats.

We kunnen voorzichtig optimistisch zijn over het feit dat de extra verplichte bijmenging van hernieuwbare brandstoffen uitgesteld wordt, dat geeft de partijen tijd om te heroriënteren.’

Voor ASV lag afstemming met EOC voor de hand

‘Voor ASV was het logisch om op te trekken met EOC. Wij wilden weten hoe de verzekering er instond. Je wilt zo breed mogelijk de branche informeren en EOC had natuurlijk hun experts en hun ervaringen met FAME.

De EOC komt ook bij ons op vergaderingen. Die praten ook met schippers. In die zin sluit het goed aan op elkaar.

Voorlopig is die extra bijmenging van tafel. Zeker, dat geeft lucht, maar het is nog steeds niet volledig van tafel. Het lijkt er op dat het ministerie de boel gewoon wil rekken.

FAME blijft rommel, vergeef me de woorden. Maar de bunkeraars weten zelf niet eens wat erin zit. Pas nog hebben wij een schip in Rotterdam langszij gehad. De motoren waren uitgevallen. Door FAME? Dat weten we niet. Dat schip kon nog net de Maashaven in Rotterdam bereiken. Je moet er niet aan denken dat zo’n schip in de Botlek steigers ramt.

We willen allemaal een beter milieu en minder uitstoot. Maar het kan toch niet als we met FAME varen er meer viezigheid uit de pijp komt, omdat je meer brandstof verbruikt dus meer CO2.

Wij hebben al vaker aangegeven dat het onderzoek naar FAME niet deugt. Ook bij het onderzoek van het NEN zijn wij als ASV nauwelijks betrokken. Daarbij is het vooral een desk onderzoek. Wij vinden dat er in het veld onderzoek moet worden gedaan. Maar er is haast en het mocht geen geld kosten. Ik hoop van harte dat ze goed weten waar ze ons mee opzadelen.’ aldus een ASV bestuurslid.

 

 

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...