Alle pleziervaartuigen langer dan 20 meter (en als de blokmaat = Lengte x breedte x diepgang meer dan 100 kuub is) moeten volgens de Europese Richtlijn technische voorschriften voor binnenvaartschepen worden gecertificeerd.
De certificaatplicht geldt ook voor de volgende typen schepen ongeacht de lengte:
- Sleepboten, duwboten of sleepduwboten;
- Passagiersschepen (≥ 12 pers);
- Veerponten voor bedrijfsmatig vervoer van meer dan 12 personen (exclusief bemanning);
- Veerboten / ponten;
- Drijvende werktuigen;
- Binnenschepen die gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen vervoeren en binnenschepen die bij deze schepen langszijde ligplaats mogen nemen.
De Binnenvaartwet met alles er omheen is op 1 juli 2009 in Nederland van kracht geworden. Er is voor Nederland een overgangstermijn van 10 jaar ingesteld waarbinnen alle hieronder vallende schepen een Certificaat van Onderzoek (CVO) moeten hebben. Dit betreft niet alleen moderne pleziervaartuigen, ook al zijn deze voorzien van een CE (type) certificaat, maar met name ook oudere historische bedrijfsvaartuigen die nu niet meer bedrijfsmatig worden gebruikt. Bovendien kan tijdens de overgangstermijn een beroep worden gedaan op een uitzonderingspositie voor historische schepen. Die overgangstermijn loopt 30 december 2018 af!
Eigenaren van “CVO plichtige” schepen, die na 31 december 2018 alsnog een CVO willen verkrijgen moeten aan alle strengere eisen voor schepen langer dan 20 meter voldoen om een CvO te krijgen. Regel dus de keuring voor het certificaat vóór die datum en profiteer van de uitzonderingspositie van historische schepen.
De CvO inspectie dient te gebeuren door een erkend klassebureau/ keuringsinstantie. Dit wordt gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van I&M. Zie HIER de actuele lijst met goedgekeurde bureaus.
De informatie in relatie tot de CvO is legio. Onderstaand een aantal links die gerichte informatie bevatten:
Klik HIER voor de folder over het CvO van het LVBHB (Het historisch bedrijfsvaartuig) en HIER voor de link naar de speciaal ingericht CvO sectie in de website van het LVBH.
Zie in het online magazine Info 20M voor veel actuele informatie over het CvO via de website van Janneke Bos (Info 20M nummer 88) Vanaf blz. 18 wordt ook uitvoerig ingegaan op de CvO plicht voor grote en zeegaande pleziervaartuigen.
Nb. Hoewel louter zeegaande grote jachten formeel zijn vrijgesteld van de CvO plicht, moeten deze wel zijn voorzien van een certificaat. Ten eerste omdat het in Nederland niet mogelijk is om niet op een binnenwater te varen. (zelfs de havens van Scheveningen en Breskens gelden als binnenwater) Ten tweede doordat Nederland geen zgn. SOLAS certificaten afgeeft, is men dan aangewezen op het bouwen onder klasse of onder ROSR wat een veel strenger regime is dan de CvO eisen. Dat geldt met name nu er nog (tot 2019!) gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheid om bestaande grote schepen tegen het overgangsregime te beoordelen.
Consequenties van het niet beschikken over CvO na 31 december 2018?
1. Het schip mag niet meer zelfstandig varen; bezoek aan de werf kan alleen nog d.m.v. slepen.
2. Het schip daalt waarschijnlijk fors in waarde en wordt mogelijk onverkoopbaar.
3. Alsnog een CvO halen is uiterst lastig, zeer kostbaar en in vele gevallen vrijwel onmogelijk, omdat dan aan de eisen voor moderne schepen moet worden voldaan.
Eigenaren van schepen die CvO plichtig zijn en die dit na 2018 willen blijven gebruiken, worden dringend aangeraden om op korte termijn een keuring te laten uitvoeren.