Vanuit het water in de wal: oude polyester bootrompen worden oeverbeschoeiing

jun 13, 2017 | NJI nieuws

Maandag 12 juni zijn bij de Beatrixsluis in Almere de eerste meters aan duurzame oeverbeschoeiing van oude plezierboten gerealiseerd. In Flevoland is een bijzondere samenwerking tot stand gekomen tussen Waterschap Zuiderzeeland, hogeschool Windesheim, Reimert Bouw en Infrastructuur en CompoWorld. Samen maken zij van oude polyester bootrompen damwanden voor oeverbeschoeiing.

Van afval naar waardevolle grondstof
Doorgaans zijn damwanden voor oeverbeschoeiing gemaakt van (tropisch) hardhout. Door oude of afgedankte polyester boten voor oeverbeschoeiing te gebruiken, wordt afval een waardevolle en bruikbare grondstof: een mooi voorbeeld van circulaire economie. En dankzij het gebruik van polyester (thermoharde composieten) voor oeverbeschoeiing hoeft geen tropisch regenwoud gekapt te worden. Bovendien gaat deze duurzame oeverbeschoeiing naar verwachting twee tot drie keer langer mee dan houten oeverbeschoeiing. Goed voor het milieu dus.

Miljoenen kilo’s afgedankte boten
Een groeiend tonnage afgedankte polyester zeilboten of motorboten belandt op stortplaatsen, omdat het materiaal zo hard en taai is, dat het niet te recyclen is. Uit onderzoek blijkt dat binnen 12 jaar deze bult wanneer er geen actie wordt ondernomen zal bestaan uit 35.000 polyester boten. Onderzoekers van Hogeschool Windesheim zochten én vonden in een voorafgaand project in samenwerking met NJI en botendemontagebedrijf Het Harpje echter een oplossing om het materiaal te hergebruiken als verstevigingsbasis voor nieuwe, sterke damwanden voor oeverbeschoeiing.

Stichting CompoWorld stimuleert het gebruik van composieten waaronder polyester en heeft een belangrijke bijdrage geleverd in het slaan van deze eerste meters beschoeiing door het samenbrengen van de verschillende partijen. Waterschap Zuiderzeeland wil de milieubelasting van het waterschap verminderen en een actieve bijdrage leveren aan duurzame ontwikkelingen door samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven. Deze duurzame en innovatieve oeverbeschoeiing past bij die ambities en daarom is het waterschap trots om eigenaar te zijn van deze eerste duurzame meters aan oeverbeschoeiing. Reimert Bouw en Infrastructuur is mede-initiatiefnemer vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om uitputting van natuurlijke bronnen als hardhout te voorkomen en bij te dragen aan de vermindering van het CO2-absorptievermogen.

Webinar 20 nov as. 10-12 uur over Verbetercheck Lasrook

Lasrook inademen schaadt de gezondheid. Gelukkig zijn er maatregelen om de risico’s te beheersen en de Arbeidsinspectie controleert of werknemers...

Watersportonderzoek 2024 gepubliceerd

Het door Waterrecreatie Nederland geïnitieerde Watersportonderzoek 2024 is een vervolg van het Watersportonderzoek 2021 en eerder in...

Terugblik NJI Werkbotenbeurs Hoorn

Het waren 3 geslaagde dagen (15 - 17 oktober) op de tweede Workboat Show gevuld met inspirerende gesprekken, innovatieve oplossingen en waardevolle...

Jonge avonturiers domineren de Nederlandse kajuitzeilvloot

De Nederlandse kajuitzeiler is jonger, avontuurlijker en welvarender dan vaak wordt gedacht. Dat blijkt uit het Watersportonderzoek 2024 van...

Nieuw NJI-lid Aqua Solar te Sneek

Het NJI bestuur heet Lieuwe Dijkstra van Aqua Solar te Sneek van harte welkom als nieuw lid van de NJI. Voor zonnepanelen voor op uw boot of...

Nieuw NJI-lid Klaaris B.V. te Harlingen

Het NJI bestuur heet Kees Paulusma en Roeland Vreumingen van Klaaris B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Klaaris is gespecialiseerd in...

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Klik hier om de enquete te starten

Geacht NJI lid, Als branche organisatie NJI willen wij, in het belang van onze leden, graag een goed beeld krijgen van de huidige marktsituatie....