Vanuit het water in de wal: oude polyester bootrompen worden oeverbeschoeiing

jun 13, 2017 | NJI nieuws

Maandag 12 juni zijn bij de Beatrixsluis in Almere de eerste meters aan duurzame oeverbeschoeiing van oude plezierboten gerealiseerd. In Flevoland is een bijzondere samenwerking tot stand gekomen tussen Waterschap Zuiderzeeland, hogeschool Windesheim, Reimert Bouw en Infrastructuur en CompoWorld. Samen maken zij van oude polyester bootrompen damwanden voor oeverbeschoeiing.

Van afval naar waardevolle grondstof
Doorgaans zijn damwanden voor oeverbeschoeiing gemaakt van (tropisch) hardhout. Door oude of afgedankte polyester boten voor oeverbeschoeiing te gebruiken, wordt afval een waardevolle en bruikbare grondstof: een mooi voorbeeld van circulaire economie. En dankzij het gebruik van polyester (thermoharde composieten) voor oeverbeschoeiing hoeft geen tropisch regenwoud gekapt te worden. Bovendien gaat deze duurzame oeverbeschoeiing naar verwachting twee tot drie keer langer mee dan houten oeverbeschoeiing. Goed voor het milieu dus.

Miljoenen kilo’s afgedankte boten
Een groeiend tonnage afgedankte polyester zeilboten of motorboten belandt op stortplaatsen, omdat het materiaal zo hard en taai is, dat het niet te recyclen is. Uit onderzoek blijkt dat binnen 12 jaar deze bult wanneer er geen actie wordt ondernomen zal bestaan uit 35.000 polyester boten. Onderzoekers van Hogeschool Windesheim zochten én vonden in een voorafgaand project in samenwerking met NJI en botendemontagebedrijf Het Harpje echter een oplossing om het materiaal te hergebruiken als verstevigingsbasis voor nieuwe, sterke damwanden voor oeverbeschoeiing.

Stichting CompoWorld stimuleert het gebruik van composieten waaronder polyester en heeft een belangrijke bijdrage geleverd in het slaan van deze eerste meters beschoeiing door het samenbrengen van de verschillende partijen. Waterschap Zuiderzeeland wil de milieubelasting van het waterschap verminderen en een actieve bijdrage leveren aan duurzame ontwikkelingen door samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven. Deze duurzame en innovatieve oeverbeschoeiing past bij die ambities en daarom is het waterschap trots om eigenaar te zijn van deze eerste duurzame meters aan oeverbeschoeiing. Reimert Bouw en Infrastructuur is mede-initiatiefnemer vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om uitputting van natuurlijke bronnen als hardhout te voorkomen en bij te dragen aan de vermindering van het CO2-absorptievermogen.

Nieuw NJI lid Holld Marine B.V. te Zwartsluis

Het NJI bestuur heet Mo Quass van Holld Marine B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Holld Marine B.V. houdt zich bezig met het ontwikkelen,...

Nieuw NJI lid Arka B.V. te Giethoorn

Het NJI bestuur heet Arij Huijser van Arka B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Elektrisch varen bestaat al vele jaren, waarvan de ontwikkeling...

Nieuw NJI lid – Technisch Bedrijf Bakker IJlst B.V. te IJlst

Het NJI bestuur heet Tjerk Bakker van Technisch Bedrijf Bakker IJlst B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Technisch Bedrijf Bakker IJlst is al...

Nieuw NJI lid – Het Kompas Watersport te Earnewâld

Het NJI bestuur heet Christiaan van der Laan van Het Kompas Watersport te Earnewâld van harte welkom als nieuw NJI lid. Christiaan van der Laan is...

Voorjaarsshow Motorboot Sneek 11, 12 en 13 april

Een divers aanbod nieuwbouw- en jong gebruikte motorboten. Te zien bij verschillende jachtwerven, -makelaars en -dealers in dé watersportstad van...

Skills The Finals een groot succes

We zijn nog steeds aan het nagenieten van een onvergetelijke deelname aan Skills The Finals 2025! Met meer dan 30.000 bezoekers en 94 nieuwe...

Overgangsregeling uitstootvrije zone pleziervaart in Amsterdam aangepast

Op 1 april gaat de uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen in het centrum van Amsterdam in. Tal van belanghebbenden hebben bezwaar gemaakt tegen...

Nieuw NJI lid Aluship B.V. te Steenwijk

Het NJI bestuur heet John Sellis van Aluship B.V. te Steenwijk van harte welkom als nieuw NJI lid. In Steenwijk bouwt AluShip met een super...