Steeler 50 Trans Atlantic : van de Rijn tot Barbados. De klantenkring van de Steenwijkse jachtwerf Steeler Yachts bestaat uit klanten met hoge eisen. Keer op keer worden er wel heel bijzondere wensen aan de werf voorgelegd, gecombineerd met specificaties die op het eerste gezicht niet te realiseren zijn.
In dit geval een Duits echtpaar dat in de laatste fase van hun beroepsleven is, klaar om hun dromen te verwezenlijken. Eigenlijk een verzameling dromen. Met een luxueus uitgeruste 50-voets jacht over de Rijn en de Moezel varen en dan dwars door Frankrijk via Marseille naar de Middellandse Zee.
Alleen al deze eisen stelden de bouwers voor twee grote uitdagingen.
Aan de ene kant voldoende motorvermogen om zonder problemen bergopwaarts over de Rijn te kunnen varen – ongeacht de snelheid van de beroepsvaart. Origineel citaat van de klant: “Als ik de Dom van Keulen meer dan een half uur aan stuurboord zie, is er iets mis!
Aan de andere kant vereist het bevaren van de Franse kanalen en tunnels met een schip van 15 meter drie essentiële voorwaarden: minimale diepgang, maximale doorvaarthoogte is 3,50 meter en het schip mag niet breder zijn dan 5 meter, een vereiste voor de vele sluizen.
Maar de uitdagingen voor het ontwerp- en ontwikkelingsteam van Steeler werden nog complexer:
Vanuit Marseille zou de route langs Gibraltar via Casablanca naar de Canarische Eilanden gaan. Om vervolgens van Gran Canaria naar de Kaapverdische Eilanden te varen voor een laatste tussenstop.
En als klap op de vuurpijl: vertrekken uit Mindelo op de Kaapverdische Eilanden en – na ongeveer 2100 zeemijlen non-stop over de Noord-Atlantische Oceaan – aankomen in Barbados in het Caribisch gebied.
Om de vereiste actieradius te halen, werd de brandstoftankcapaciteit vergroot tot 5000 liter, maar indrukwekkender is het innovatieve gebruik van een “Wingit-Kite-Boat-System”. Deze sleepvlieger gebruikt de windenergie op een brandstofbesparende manier en biedt in wezen de eerste 4 of 5 knopen snelheid zonder dieselverbruik.
Voor een veilige oversteek van de Atlantische Oceaan was redundantie van alle technische systemen vereist. Ook werden een radarinstallatie, nachtkijkers, dubbele radiosystemen, satelliettelefoon en andere ultramoderne apparatuur voor een zorgeloze oversteek geïnstalleerd.
Het jacht met de naam “KarMa ViDa” is het eerste custom-built jacht van een nieuwe Steeler generatie met nagenoeg onbeperkte mogelijkheden.
Ontworpen als een semi-planerend jacht, is de romp gemaakt van staal, gecombineerd met een gewichtsbesparende aluminium opbouw.
Technische gegevens: 2 x Volvo-Penta D6 (totaal vermogen 883 kw/1.200 pk), schroefasaandrijving met Dynamic Position System, hydraulische boeg- en hekschroef en een Magnus-Master stabilisatiesysteem.
De Steeler 50TA wordt voor het eerst officieel gepresenteerd op de Hiswa te Water 2023 in Lelystad.
Kijk voor meer informatie op de website van Steeler Yachts.