SAY Carbon Yachts failliet

jan 28, 2024 | Branchenieuws

Leestijd: 2 minuten

Create jobs 51 / Shutterstock.com

De Duitse botenbouwer SAY GmbH heeft zijn faillissement aangevraagd, volgens een officiële verklaring van CEO Karl Wagner. Het proces begon op 23 januari 2024, als gevolg van een langzamer dan verwachte groei in de verkoop na de recente investeringen om SAY bootmodellen uit te breiden. Tijdens de insolventiefase zegt SAY Carbon Yachts mogelijkheden te onderzoeken om een investering te ontvangen van een strategische partner.

SAY was beslist een van de koplopers in modern design, in de toepassing van lichte bouwwijzen en elektrische aandrijving. Een groot innovator, kortom. Het bedrijf had z’n marketing ook prima op orde, gezien de vele aandacht die het kreeg in de pers. Hoe kon het dan mis gaan? Uit het artikel op Marine Industry News concludeert de BootAanBoot-redactie een noodlottige samenloop van omstandigheden.

  • Zo maakte het bedrijf grote ontwikkelkosten terwijl de omzet niet bijster hoog genoemd kon worden. De kost gaat voor de baat uit. Een goede liquiditeitsprognose maken en budgetten bewaken, zijn vakken apart.
  • Ook werd gefocust op nieuwe lengtes, terwijl de eerste, bestaande modellen nog niet ten volle uitgebaat werden. Vermoedelijk niet genoeg om de aanloopkosten te dekken en reserves op te bouwen. Het is een bekend verhaal dat je veel would-be kopers kunt ontmoeten op beurzen bijvoorbeeld, die zeggen wel een boot van het merk te willen, maar dan een net even anders en liefst groter model.
  • Dan opereerde SAY ook in het bomvolle segment van luxe tenders, waarin we tientallen nieuwe toetreders zagen in de afgelopen jaren. De concurrentie is moordend.
  • Voeg hierbij de sterk veranderde marktomstandigheden in 2023, en een ramp ligt zomaar op de loer.

Beide laatste omstandigheden kunnen niemand verweten worden. Maar werven doen er goed aan behoedzaam te opereren in dit tijdperk. BootAanBoot verwacht overigens een doorstart, want het merk is te mooi om tot de geschiedenis te behoren.

Trek uw eigen conclusies op Marine Industry News

We love Boot Düsseldorf

Van 17 tot en met 25 januari is Boot Dusseldorf. Ben je van plan om de grootste watersportbeurs in de wereld te bezoeken, bestel dan nu alvast je...

Watersportverbond stapt definitief uit Stichting CWO

Het Watersportverbond beëindigt op 1 januari a.s. definitief haar verantwoordelijkheden binnen de stichting CWO. Dit betekent dat het...

Odile van Aanholt hervat als kersverse moeder olympische zeilcarrière

DEN HAAG- Odile van Aanholt, olympisch kampioen in de 49er FX, beviel 5 maanden geleden van haar dochter Kato. Tijdens een trainingskamp...

Dutch Water Week onderdeel Sailing Grand Slam

ALMERE- In 2026 keert Dutch Water Week (DWW) terug als vast onderdeel op de kalender van de Sailing Grand Slam. De olympische klassen racen van 30...

4 Prinsessen onderweg naar Boot Düsseldorf

De scheepskraan ‘Big Willi’ in Düsseldorf zal op dinsdag 16 december in koninklijke pracht baden. Vier 'prinsessen' zullen varend over de Rijn...

Hoger beroep tegen emissieloze zone pleziervaart Amsterdam

AMSTERDAM- HISWA-RECRON en het Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van State tegen de uitspraak van de rechtbank Amsterdam over de...

Watersport-TV vloggers Mark en Marijke superblij met nieuwe Outremer 57

GRANDE- MOTTE- Watersport-TV vloggers, Mark en Marijke van de Great Circle, krijgen een nieuwe boot. In Grande-Motte is woensdag de Outremer 57...

Angela Brandsma kan het niet geloven dat ze Australië heeft gehaald

''Ik kan het niet geloven, maar ik heb Australië gehaald,'' aldus Angela Brandsma nadat ze na 22 dagen, 12 uur en 51 seconden zeilen over de...