Belgisch-Italiaanse trendsetter wil energietransitie hard maken
Het in de bouw van exclusieve snelle houten jachten gespecialiseerde Castagnola Yacht ontwikkelde met Punch een voor de waterstofmotor geoptimaliseerde ‘Heritage Hydro boat’. Punch Torino is een voortzetting van het in 2005 door GM opgerichte General Motors Powertrain Europe. GM verkocht het bedrijf in februari 2020 aan de Belgische Punch Group van de industrieel Guido Dumarey in Brugge. Zijn bedrijf bouwt in België onder meer versnellingsbakken voor de auto-industrie. Met Punch Hydrocells wil hij de energietransitie aanjagen door de ontwikkeling van voortstuwingssystemen en retrofit-kits voor waterstof. Dumarey, die in 2006 de Belgische producent van de ooit door DAF ontwikkelde automatische transmissie redde (CVT).
Stapsgewijs
‘Onze strategie is om te beginnen met de ontwikkeling en productie van retrofit-kits voor verbrandingsmotoren’, zegt Ing. Pierpaolo Antonioli, CEO van Punch Torino. ‘Via dual fuel retroftit-kits willen we toe naar volledig op waterstof draaiende verbrandingsmotoren (H2-ICE) en vervolgens naar systemen met een geïntegreerde brandstofcel. Doel is om het mogelijk te maken met beperkte investeringen in te stappen verder te gaan met de transitie naar waterstof-technologieën.’
Daarbij gaat het Punch Hydro niet alleen om de ontwikkeling van H2-ICE motoren (Hydrogen Internal Combustion Engines) en brandstofcellen, maar ook om de ontwikkeling van bijbehorende elektronica en softwareprogramma’s.
De ontwikkeling van opslagsystemen voor energie hoort daar ook bij. Dumarey denkt dan vooral aan waterstof. ‘Waterstof is dé bron van de toekomst’, zegt hij op de Belgische website Made-in. ‘Het is belachelijk om vandaag de dag nog blind te geloven in batterijtechnologie. Batterijen zijn zottigheid en ik begrijp niet waarom overheden dat überhaupt nog massaal subsidiëren. Wij willen tegen 2025 auto’s die op waterstof rijden, zonder aan kwaliteit of power in te boeten. En zonder dat daar een grote meerprijs aan moet hangen.’
Trends
Naar de toekomst kijkend ziet het bedrijf drie trends om zich op te focussen. ‘De eerste is hybridisatie en elektrificatie van bestaande aandrijflijnen om CO2-emissies te verlagen’, aldus Antonioli. De tweede is de overgang naar alternatieve brandstoffen, zoals waterstof en e-Fuels om de CO2-uitstoot te verminderen met beperkte wijzigingen in bestaande energiesystemen. En de derde is het gebruik van kunstmatige intelligentie en data-analyse om bestaande productprestaties te verbeteren en zo de emissies te verlagen. Uiteindelijk moet dat het controleren van zeer complexe systemen mogelijk te maken. Via gerichte partnerschappen wil de Punch Group krachten bundelen om de verspreiding van CO2-neutrale producten en technologieën te bevorderen.
Verlenging levensduur
‘De studie van op de markt te brengen nieuwe voortstuwingssystemen, waaronder waterstof, speelt daarbij een grote rol’, zegt Antonioli, volgens wie waterstof als energiedrager een deel van de emissieproblemen van de nautische sector kan oplossen. ‘Deze groene brandstof maakt navigatie in beschermde lagunes en havens mogelijk met respect voor het milieu. Het herstelt de symbiose tussen schip en natuur. Vanuit dit perspectief zijn koolstofneutrale brandstoffen, met name ook e-brandstoffen, een van de belangrijkste zaken om op te focussen voor verlenging van de levensduur van bestaande verbrandingsmotoren. Die brandstoffen zijn gebaseerd op de productie van waterstof uit hernieuwbare energiebronnen in combinatie met uit de lucht te filteren CO2 voor het maken van synthetische brandstoffen.’