Nederlands Loodswezen bestelt vier tenders met jetaandrijving

jan 17, 2023 | Branchenieuws

Nederlands Loodswezen

Op 22 december jongstleden heeft het Nederlands Loodswezen B.V. een contract getekend voor de bouw van vier M-klasse jetgedreven loodstenders bij Next Generation Shipyards (NGS) uit Lauwersoog. De schepen dienen ter vervanging van 4 tenders uit de Discovery klasse uit 1996 en zullen in de verschillende loodsregio’s van het land dienst gaan doen.

De vier nieuwe tenders zijn een doorontwikkeling van de ‘Mira’; een duurzaam tender ontwerp uit 2020, waarbij door gewichtsbesparingen, slimme technologie en een verbeterd rompontwerp een brandstofbesparing van 30% werd behaald. De nieuwe schepen zijn, net als de ‘Mira’ ontworpen door scheepsdesigner Camarc.

Verkleining CO² footprint

Het Loodswezen streeft ernaar om zo duurzaam mogelijk te opereren. “We zijn binnen de huidige technische mogelijkheden al enige tijd op zoek naar een scheepstype waarbij we onze CO² footprint verkleinen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze dienstverlening.” stelt Herman Broers, directeur van het Loodswezen. De benodigde financiering voor dit omvangrijke project is verkregen bij Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) die ook een rol heeft gespeeld bij de financiering van de grote loodsvaartuigen uit 2010.

Scheepsbouwer Next Generation Shipyards

Het Loodswezen heeft er andermaal voor gekozen om de schepen te laten bouwen bij NGS uit Lauwersoog. Broers: “Bij de bouw van de ‘Mira’ en de daaropvolgende verbeteringen aan het ontwerp van deze loodstender, zijn wij onder de indruk geraakt van het vakmanschap en het innovatief vermogen van deze jonge werf in het noorden van Groningen.” De vier tenders moeten in 2023, 2024 en 2025 in dienst worden gesteld. Dirk Keizer, directeur NGS geeft aan bijzonder blij te zijn met het vertrouwen van het Loodswezen. “Wij zullen er alles aan doen om deze opdracht naar tevredenheid uit te voeren.” Voor NGS, waar circa 70 medewerkers hun werk vinden, betekent deze order een goed vooruitzicht en een goede vulling van haar capaciteit. Ook tijdens de bouw wordt op de CO² footprint gelet. Met zonnepanelen wordt bijvoorbeeld per jaar meer energie opgewekt dan er jaarlijks op de werf wordt gebruikt.

Kijk voor meer informatie op www.loodswezen.nl

Watersportverbond stapt definitief uit Stichting CWO

Het Watersportverbond beëindigt op 1 januari a.s. definitief haar verantwoordelijkheden binnen de stichting CWO. Dit betekent dat het...

Odile van Aanholt hervat als kersverse moeder olympische zeilcarrière

DEN HAAG- Odile van Aanholt, olympisch kampioen in de 49er FX, beviel 5 maanden geleden van haar dochter Kato. Tijdens een trainingskamp...

Dutch Water Week onderdeel Sailing Grand Slam

ALMERE- In 2026 keert Dutch Water Week (DWW) terug als vast onderdeel op de kalender van de Sailing Grand Slam. De olympische klassen racen van 30...

4 Prinsessen onderweg naar Boot Düsseldorf

De scheepskraan ‘Big Willi’ in Düsseldorf zal op dinsdag 16 december in koninklijke pracht baden. Vier 'prinsessen' zullen varend over de Rijn...

Hoger beroep tegen emissieloze zone pleziervaart Amsterdam

AMSTERDAM- HISWA-RECRON en het Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van State tegen de uitspraak van de rechtbank Amsterdam over de...

Watersport-TV vloggers Mark en Marijke superblij met nieuwe Outremer 57

GRANDE- MOTTE- Watersport-TV vloggers, Mark en Marijke van de Great Circle, krijgen een nieuwe boot. In Grande-Motte is woensdag de Outremer 57...

Angela Brandsma kan het niet geloven dat ze Australië heeft gehaald

''Ik kan het niet geloven, maar ik heb Australië gehaald,'' aldus Angela Brandsma nadat ze na 22 dagen, 12 uur en 51 seconden zeilen over de...

Refit zeiljacht Alert voortvarend van start

ZAANDAM- Na de tijdelijke tewaterlating van zeiljacht Alert, zijn we een paar maanden verder als we eigenaar Frans Brandjes weer opzoeken. Die heeft...