De EU legde op 15 maart in een vierde ronde van sancties tegen Rusland de verkoop aan banden van luxe spullen, dure auto’s en motoren. Het sanctiepakket raakt Russische oligarchen, bedrijven en sectoren die volgens de EU betrokken zijn bij ‘de agressie in Oekraïne’. De EU trekt daarnaast de handelsstatus van Rusland in als ‘meest begunstigde natie’. Daardoor komen er hogere heffingen op Russische producten. Volgens Bloomberg wordt ook verboden om luxe auto’s, boten voor plezier of sport (GN-code 8903 00 00) en vliegtuigen (vanaf een waarde van 50.000 euro) en motoren (vanaf 5.000 euro) aan Rusland te verkopen. Op 9 maart werd al een verbod ingesteld op de export van maritieme navigatie en communicatie apparatuur naar Rusland en Belarus. Verder kan de afsluiting van het betalingsplatform SWIFT voor de meeste Russische banken problemen opleveren in het betalingsverkeer. Girale betalingen vanuit Oekraine via SWIFT zijn nog wel mogelijk.
Meerdere jachtproducenten waaronder ook Linssen Yachts hadden al uit eigen beweging hun verkopen naar Rusland opgeschort sinds de aanval op Oekraïne. Door de European boating industry association EBI zijn een aantal antwoorden op veelvoorkomende vragen in een niet vertaald document op een rijtje gezet. In dit document wordt waar mogelijk doorverwezen naar de officiële EU teksten.
De maatregelen treden naar verwachting snel in werking, maar wanneer precies is niet bekend. Binnen de Metaalunie wordt ook onderzoek gedaan naar de exacte gevolgen van de EU sancties tegen Rusland en staan bij diverse instanties vragen uit. Zodra hier meer over is uitgewerkt of de antwoorden zijn ontvangen zullen wij u daarover informeren.
Een overzicht van de sancties (personen, bedrijven en producten) en het laatste nieuws zijn ook te vinden op de website van de dienst RVO via de link: Informatie over sancties Rusland | RVO.nl | Rijksdienst