Vlak voor het aanbreken van de zomervakantie begin augustus werden wij geattendeerd op het feit dat de voor de EU richtlijn pleziervaartuigen aangewezen keuringsinstantie DCI Joure, voorheen bekend als NKIP, zou zijn overgenomen.
Raadpleging van het handelsregister wees uit dat sinds 25-11-2019 de Chinese NOA group als enig bestuurder staat vermeld van NKIP waaronder ook de handelsnaam DCI valt. De NOA group is een grote in third party tests, accreditatie en certificatie trajecten gespecialiseerde “private” onderneming die is gevestigd in een vrijhandelszone in de directe nabijheid van Shanghai en waar omstreeks 1000 personen werkzaam zijn. (zie ook http://www.noagroup.org/en/about#one )
Tijdens het laatste regiegroep overleg tussen brancheorganisaties, keuringsinstanties waaronder ook DCI en overheid dat plaatsvond op 30 januari dit jaar, is niet over deze verandering gesproken.
De gang van zaken vormde voor NJI aanleiding om vragen te stellen aan de toezichthouder IL&T, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de aanwijzingen toekent. Deze vragen hebben met name betrekking op hoe de eigendom- en zeggenschapsverhoudingen liggen binnen deze NOA group en hoe de commerciële vertrouwelijkheid van in het kader van certificatietrajecten overlegde technische informatie en know-how is geborgd.
IL&T laat in haar reactie weten dat de handelswijze van DCI ongewijzigd blijft. Certificaten worden door dezelfde personen afgegeven als voorheen. De uitkomsten van het onderzoek van de RvA die dergelijke structurele veranderingen vooraf behoort te toetsen zijn niet bekend. NJI heeft ook deze uitkomsten opgevraagd en wacht het antwoord van IL&T op de nog openstaande vragen af.