Leestijd: 7 minuten
Hutting Yachts lanceert dit voorjaar het nieuwste zeiljacht: de Hutting 46. Een ideaal aluminium zeiljacht voor oceaanreizen, ontworpen voor comfort, veiligheid en ultieme prestaties op lange afstanden, zo meldt de werf. Het bestaande Hutting ontwerp is geoptimaliseerd met twee soorten bulb kiel configuraties, een smallere spiegel, een uitschuifbare boegspriet en een verlengd kajuitdak.
Omdat Hutting Yachts van de buitencategorie zijn, hebben we onderaan dit artikel een grote serie afbeeldingen toegevoegd, zodat u als lezer een goed idee krijgt. Alle afbeeldingen zijn copyright Hutting Yachts.
Dit kenmerkt de herintrede van Hutting Yachts op de markt van ‘bluewater’ aluminium zeiljachten; een significante stap in de 49-jarige geschiedenis van de werf, tezamen met de aanstaande bedrijfsovername door de twee zonen van de oprichter, Tjerk Hutting, in oktober 2024.
Het ideale high-performance lange-afstand zeiljacht
De nieuwe Hutting 46 behoudt de klassieke Hutting-esthetiek, terwijl de snelheid, zeilprestaties, veiligheid en comfort zijn geoptimaliseerd. Om dit te bereiken, heeft Hutting Yachts samengewerkt met Van Oossanen Naval Architects, -bekend van o.a. hun werk aan Australia II, de winnaar van de America’s Cup in 1983. Het resultaat is een ideale lange-afstand, blue water cruiser. Met het hoogste niveau van veiligheid, comfort en zeilprestaties, een aluminium romp en de optie om het interieur 100% op maat te laten maken.
Optimalisaties in het ontwerp
Smallere spiegel
De spiegel is smaller gehouden in vergelijking tot de meeste moderne lange afstandszeiljachten, voor optimaal zeilgedrag in golven, wat zorgt voor een hoog niveau van comfort en veiligheid. Dit terwijl de herkenbare en gewaardeerde klassieke ‘Hutting’-achterkant behouden blijft. De spiegel is hoger boven het water geplaatst zodat de volledige lengte van de romp optimaal wordt benut om de zeilprestaties te verbeteren. Hierdoor kan de hekgolf de romp onder een ideale hoek verlaten wat zorgt voor extra zeilcomfort en bovenal veiligheid op zee.
Dieper voorschip voor veiligheid
Het voorschip is dieper gehouden met een relatief scherpe V vorm in vergelijking met designs van andere moderne race-zeiljachten, dit is gedaan om de veiligheid en het comfort te waarborgen bij ruwe zeegang. Bij het nemen van beslissingen gaan zeilcomfort, kwaliteit en veiligheid boven de snelheid.
Twee bulbkiel configuraties
Het ontwerp kan uitgevoerd worden met twee soorten kiel configuraties, te kiezen uit:
- Een ondiepe kiel met ‘winglets’ en trimtab om de prestaties in elke conditie af te stemmen, met een totale diepgang van 1,9 meter, ideaal voor kustzeilen.
- Een lange kiel zonder vleugels, met een totale diepgang van 2,4 meter; ideaal voor oceaanzeilen.
Beide kielconfiguraties zijn geoptimaliseerd met behulp van CFD; ‘computational fluid dynamics technology’ (numerieke stromingsleer) en leveren vergelijkbare prestaties.
Geoptimaliseerd zeilplan
Door gebruik te maken van een Velocity Prediction Program (VPP) is het zeilplan geoptimaliseerd voor cruciale factoren zoals stabiliteit, weerstand en dwarskracht.
Uitschuifbare boegspriet
De uitschuifbare boegspriet biedt flexibiliteit, waardoor de inzet van een Code Zero of Helix mogelijk is voor optimale trimopties in verschillende weersomstandigheden.
Volledig geïntegreerde kielconstructie
De aluminium rompconstructie is zorgvuldig ontworpen, waarbij de kiel volledig in de rompstructuur is geïntegreerd, in tegenstelling tot een aparte montagemethode die vaak gebruikt wordt bij serie-productie-jachten. Dit ontwerp verbetert de stabiliteit en het comfort tijdens het zeilen en biedt het ultieme gevoel van veiligheid en zekerheid door een geïntegreerde aluminium kiel- en rompconstructie.
Gestandaardiseerde opties en 100% custom-built interieur
Hutting Yachts biedt zowel gestandaardiseerde opties voor het interieur als de mogelijkheid voor zeilers om het volledig op maat te laten maken. Hiernaast zijn ook de deck-layout, alle materialen en apparatuur volledig naar wens te in richten, gezien de werf gespecialiseerd is in het bouwen van 100% custom-built aluminium zeiljachten.
Prijs en bouwtijd
De bouwtijd inclusief het ontwerpproces bedraagt ongeveer 14 maanden, met een investering van gemiddeld €1.400.000,- exclusief de BTW.
Introductie-evenement op 13 april 2024
Op zaterdag 13 april 2024 organiseert de werf een officieel in-water launch event. Dit omvat een presentatie van Niels Moerke, mede-eigenaar van Van Oossanen Naval Architects, waarin alle ontwerpaspecten worden toegelicht. Van 14:00 tot 17:00 uur zijn pers en geïnteresseerden uitgenodigd om aan boord te stappen van het nieuwste Hutting-zeiljacht. Deelname is gratis, maar registratie is vereist (zie hier de link).
Bedrijfsovername en toekomstige ontwikkeling
Hutting Yachts werd opgericht door Tjerk Hutting op 17 oktober 1975. Samen met architect D. Koopmans Sr. ontwikkelde hij een reeks aluminium Hutting-zeiljachten van 40 tot 50 voet en het wereldwijd bekende Polar Expedition-yacht, de Hutting 54 Polaris. Na 49 jaar zal hij het bedrijf overdragen aan zijn twee zonen, Jelle en Wietse Hutting.
Belangrijkste specificaties Hutting 46
Material hull – Aluminium
Lengte – 13.90 m
Breedte – 4.20 m
Waterverplaatsing – 14.50 ton
Ballast – 4500 kg lood
Zeil oppervlak – 103,8 m2
Water tank – 2 x 300 liter
Fuel tank – 500 liter
De website van de werf bezoekt u hier: hutting-yachts.com
Afbeelding – zeilplan en layout
Afbeeldingen – exterieur
Afbeeldingen – interieur