SCHEVENINGEN – Hull Vane BV, de Nederlandse maker van de ondergedompelde spiegelvleugel die schepen efficiënter en stiller maakt en de zeewaardigheid verbetert, scoort dit jaar goed op verschillende markten. Vandaar de slogan: “‘Wij beheersen hydrodynamica.”
Op de World Superyacht Awards 2022 won Van der Valk Shipyard’s 34m (112ft) ontdekkingsreiziger Lady Lene de “Judges Commendation (voor) styling en prestaties, in tegenstelling tot haar rivalen in deze klasse.” Het citeerde Lady Lene’s Fast Displacement Hull, golfdoorborende boeg en Hull Vane spiegelvleugel – toepassingen die zorgen voor uitstekende prestaties, comfort aan boord en brandstofbesparing.
Nederlandse werven zeggen dat de klanten van vandaag luxe en comfort waarderen, en weinig bedrijven gaan die uitdaging aan zoals Hull Vane BV. Het heeft een Hull Vane geïnstalleerd op Super Lauwersmeer’s Project 54, een 16,5 m stalen verplaatsing motorjacht. Elk jacht in die serie zal worden uitgerust met een Hull Vane voor maximaal vaarcomfort. Andere voordelen zijn een kleinere wake, minder pitching, minder brandstofverbruik en minder lawaai. Met twee reeds verkochte jachten debuteert het jacht deze zomer.
En Vanton Yachts en Hull Vane BV hebben hun krachten gebundeld op de nieuwe Vanton Quicksteel 45 Cabin Cruiser. Vanton Yachts zal dit motorjacht dit jaar te water laten. Hull Vane wordt een standaardfunctie die het zeilcomfort en de prestaties verbetert.
Ook is dit jaar de eerste Hull Vane geleverd aan de Koninklijke Marine en zal begin 2023 worden geïnstalleerd op een 108m oceaanpatrouillevaartuig. De Hull Vane is een Nederlandse uitvinding. Het is een ondergedompelde spiegelvleugel die schepen efficiënter en stiller maakt en tegelijkertijd hun zeewaardigheid verbetert.
De marinedeal is een belangrijke ontwikkeling omdat het omgaan met regeringen veel geduld vereist. De oorsprong van de marine Hull Vane gaat terug tot de presentatie van een technisch artikel in Washington D.C. in 2015. Hull Vane BV had berekend dat de vleugel de jaarlijkse brandstofkosten op dit patrouilleschip met 13% zou kunnen verlagen. Dat wekte interesse binnen de Nederlandse defensiegemeenschap, wat leidde tot verder onderzoek naar prestatie- en structurele integriteitskwesties.
Het is ongebruikelijk dat Defensie zich rechtstreeks bezighoudt met kleine bedrijven. Toch komt dat steeds vaker voor, omdat de laatste vaak worden erkend als de broedplaats voor innovatie, zoals de Hull Vane.
Hull Vane BV Managing Director Niels Moerke zegt dat er meer dan 40 Hull Vanes in gebruik zijn. Hij voegt eraan toe: “Het is bewezen technologie op verschillende schepen. Degene die we voor de Nederlandse marine hebben gebouwd, is de grootste die we hebben gebouwd. En de eerste op een marineschip. De Hull Vane biedt veel voordelen. Maximale prestaties en inzetbaarheid waren de doelen, maar we moesten aan aanvullende eisen voldoen. Dat was een leerproces waaruit we sterker zijn voortgekomen.”
Hull Vane Sales Director Bruno Bouckaert zegt dat het doel van de Hull Vane is “niet om een schip uit het water te tillen. Het werkt heel anders dan conventionele draagvleugelboten. De Hull Vane genereert een voortstuwingskracht en vermindert het zog waardoor een schip efficiënter wordt. Dat is ook de feedback die we krijgen van onze klanten.”
Bron: http://www.hullvane.com/