Zoals te verwachten viel heeft de progressieve raadsmeerderheid in Gemeente Amsterdam de Nota Varen 2 aangenomen en vastgesteld. Dit heeft als consequentie dat er in het centrumgebied vanaf 2025 uitsluitend emissieloos gevaren mag worden en vanaf 2030 in het gehele Amsterdamse binnenwater met uitzondering van enkele doorvaart routes. Het door diverse organisaties (waaronder ook NJI) gesteunde samenwerkingsverband Nautische Dienstverleners Amsterdam is teleurgesteld dat de verschillende moties die waren ingediend, het niet haalden. Wel zijn naast kajuitmotorboten met een ligplaats bij een jachthaven in het centrumgebied gevrijwaard van de eis van emissieloos varen.
In de talrijke contacten vooraf wezen de ondernemers de gemeente vooral op de economische schade die zij voorzien bij de watersportbedrijven, de afwezigheid van een toereikend elektriciteitsnet, maar ook op de negatieve consequenties voor het verenigingsleven en de verwachting dat veel Amsterdammers het straks het varen in hun eigen boot niet meer kunnen betalen als gevolg van de maatregel ‘emissieloos varen in het centrum per 2025’ en de verdubbeling van de liggelden. Zie in dit verband ook de column die NJI in het februarinummer van Jachtbouw NL en op haar website publiceerde.
Verschillende moties en een amendement om het beleid van emissieloos varen in het centrum gelijk te trekken naar de rest van het water in Amsterdam, (emissieloos in 2030) werden voor de raadsvergadering ingediend. Helaas werden ook deze stelselmatig door een vooringenomen meerderheid afgestemd.
‘Hoewel verschillende partijen -waaronder VVD, FvD en CDA- hun best voor het nautisch bedrijfsleven hebben gedaan, overheersen bij de ondernemers en booteigenaren de teleurstelling en onbegrip over de uitkomst. De enige winst is dat kajuitmotorboten die een vaste ligplaats hebben in een jachthaven in het centrumgebied nu gelijk getrokken worden met de kajuitzeilboten waarvoor al eerder een uitzondering was gemaakt. Daarbij is het overigens niet de bedoeling dat zij in het centrum gaan rondvaren, maar dat zij vanuit het centrum vaargebieden buiten de stad kunnen bereiken. Ook heeft PvdA wethouder Sharon Dijksma enkele toezeggingen gedaan, zoals het in 2022 bekijken van de stand van zaken met betrekking tot de haalbaarheid van de noodzakelijke infrastructuur en het verzoek om naast de Kostverlorenvaart en Amstelroute ook het (Zuider)Amstelkanaal aan te merken als doorgaande vaarroute’.
Het samenwerkingsverband blijft bestuurlijk en ambtelijk met de gemeente in gesprek. Daarbij zal zij samen met de gemeente verschillende casussen van jachthavens uitwerken en berekenen, waarbij inzichtelijk wordt wat de elektrische infrastructuur gaat kosten en of netbeheerder Liander überhaupt wel aan de te verwachten vraag naar elektriciteit (leveringsplicht) kan voldoen. Een ander nog op te lossen non consensus punt is het aantal keren per jaar dat een gemotoriseerd schip een in Amsterdam gevestigde werf kan bezoeken voor reparaties en onderhoud. Dat is nu vastgesteld op maximaal twee keer per jaar wat volstrekt onredelijk is. De Nautische Dienstverleners Amsterdam worden in hun lobby ook actief gesteund door het Watersportverbond en leisure ondernemers organisatie Hiswarecron.