EMCI helpt met de aan- en verkoop van een jacht

feb 7, 2023 | Branchenieuws

Bij de aan- en verkoop van een jacht vindt een geldstroom plaats. Hierover ontvangen we regelmatig vragen. In dit artikel zetten we enkele begrippen en uitgangspunten op een rij.

Aanbetaling

In de meeste koop- en verkoopovereenkomsten is een aanbetalingsbepaling opgenomen. De aanbetaling is meestal gelijk aan het boetebeding bij eenzijdige ontbinding of niet-nakoming van de overeenkomst. Ook komt voor dat de makelaarsprovisie wordt toegevoegd. De aanbetalingsbepaling regelt het bedrag en het beheer. Onder beheer valt onder meer de beschikkingsbevoegdheid. Dus: wie kan tegen welke criteria beschikken over het bedrag? Anders gezegd: wie mag wanneer aan wie uitbetalen? Over aanbetalingen wordt in de regel geen rente vergoed. Beheerkosten kunnen van toepassing zijn.

Koopsom

De koopsom is het bedrag waarvoor het vaartuig wordt verkocht en aangekocht. De koop- en verkoopovereenkomst regelt de koopsom. Onder meer dient te worden geregeld: wanneer stort de koper de koopsom? Wanneer ontvangt de verkoper de koopsom? Moeten kosten en belastingen worden verrekend, zoals btw, in- en uitvoerrechten, reparaties? Moet een bedrag in depot blijven voor eventuele verrekeningen? Welke kosten mogen worden verrekend en in rekening worden gebracht? Denk aan bank- en beheerkosten, koersverschillen, transactiekosten en andere kosten zoals een expert, een taxateur, liggeld, kranen en een verzekering.

Makelaarsprovisie

Dit is het honorarium dat de jachtmakelaar ontvangt. In Nederland is gebruikelijk dat de verkoper de provisie betaalt, en dat de provisie wordt verrekend met de uitbetaling van de koopsom. Van belang is dat naar vast gebruik de jachtmakelaar recht heeft op provisie als koper en verkoper wilsovereenstemming hebben bereikt. Deze overeenstemming komt tot stand als de partijen mondeling of schriftelijk over en weer bevestigen. Omdat het exacte moment niet altijd eenduidig valt te bepalen, wordt de ondertekening van koper en verkoper van de koop- en verkoopovereenkomst veelal als ijkpunt toegepast. Eventuele ontbindende of opschortende voorwaarden in de overeenkomst tasten het provisierecht van de jachtmakelaar in beginsel niet aan. Ook als partijen achteraf al dan niet minnelijk besluiten de overeenkomst geheel of niet uit te voeren, blijft het provisierecht van de jachtmakelaar staan.

Depot – garantie(s)

De overeenkomst van koop en verkoop, en andere hieraan gekoppelde documenten en eventuele (aanvullende) vaststellingsovereenkomsten kunnen bepalingen bevatten met betrekking tot het aanhouden van een depotbedrag of het stellen van een garantie. Veel voorkomende redenen zijn onder meer onduidelijkheid met betrekking tot de btw of de CE-certificering. Het depot of de garantie dient om te borgen dat de gemoeide kosten alsnog kunnen worden voldaan en dat zeker is dat het bedrag beschikbaar is. Een depot wordt geplaatst op een derdengelden rekening. Een garantie wordt via een bank gesteld. Belangrijk voordeel van depot en garantie afspraken is dat de koop/verkoop kan doorgaan zonder dat partijen rechten en zekerheden verliezen met betrekking tot nog later af te handelen aspecten.

Derdengelden wordt beheerd via een Stichting Beheer Derdengelden of via een kwaliteitsrekening bij een accountant, advocaat, of notaris. Ga na of het beheerprotocol derdengelden aansluit  op de feitelijke situatie.

Verrekeningen

Bij een koop en verkoop komen nogal eens openstaande facturen boven tafel met betrekking tot het vaartuig, zoals liggelden, werkzaamheden van onderhoudsbedrijven en verzekeringen. Dergelijke facturen kunnen niet zondermeer worden verrekend ten laste van de koopsom. Hiervoor is nodig dat de schuldeiser beschikt over een geldige titel of dat de bevoegde partij(en) vrijwillig toestemming geven. Een geldige titel, zoals pand- of retentierecht of een vonnis, dient door de eisende partij aangetoond te worden.

Het voorgaande lijkt allemaal standaard en logisch. In de praktijk blijken nogal eens haken en ogen te bestaan. Het advies: regel één en ander vooraf in de overeenkomst van koop en verkoop. Ga goed na of duidelijk is wat is afgesproken en voorkom open-einde constructies.

Vragen of opmerkingen?
Mail naar het EMCI secretariaat
We staan u graag te woord!

Sjors Tettelaar
Lead-auditor RCD/2013/53/EU
EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com

50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta onder vleugels Kustzeilers

LELYSTAD- De 50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta worden vanaf komend jaar door de Nederlandse Vereniging van Kustzeilers georganiseerd. De...

Bijzondere vangst bij scheepskeuring

Tijdens een keuring van een pleziervaartuig deden de experts Tim Visser en zijn collega Boj van Baars deze week een bijzondere vangst. Bij de...

Weet jij een leuke Holland Vaart bestemming?

AKERSLOOT- Onze redactieboot geniet op dit moment van een welverdiende winterslaap.  Ondertussen zijn we druk bezig met het maken van...

‘Alert’ eigenaar Frans Brandjes negeert waarschuwingen

ZAANDAM - Ondanks een enorme hoeveelheid werk is van stress geen sprake bij Frans Brandjes bij de restauratie van zeiljacht 'Alert.' Toen hij de...

Watersport-TV verloot 20 kaarten voor Boot Düsseldorf

DUSSELDORF- Heb je een goede reden om in januari een bezoek te brengen aan Boot Düsseldorf of weet je iemand die je kunt verrassen met...

Zwarte stuntboot ‘Amsterdamned 1’ boven water

AMSTERDAM- Leo Staat schat dat hij de speelfilm 'Amsterdamned 1' wel tien keer heeft gezien. Toen hij jaren geleden de kans kreeg om een zwarte...

Met de Janne naar het hoge Noorden

In de zomer van 2024 voer schipper Sam van Haaster met zijn Koopmans 44 in één seizoen langs de illustere eilanden van de Noorse Zee: de Shetlands,...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!