EMCI helpt met CE-certificering

feb 24, 2023 | Branchenieuws

Pleziervaartuigen moeten volgens de wet CE-gecertificeerd zijn. Over deze wettelijke verplichtingen bestaan nogal wat misverstanden. Het niet voldoen aan deze verplichting kan directe gevolgen hebben voor de eigenaar van een pleziervaartuig. In dit artikel zetten we enkele aspecten op een rij.

Wettelijk kader

De Europese directive RCD/2013/53/EU en de Nederlandse Wet Pleziervaartuigen vormen het wettelijke kader. Het zijn openbare documenten die via internet zonder kosten kunnen worden gedownload.

Welke vaartuigen?

Het wettelijke kader beschrijft nauwkeuring welke vaartuigen CE-plichtig zijn en welke vaartuigen zijn uitgezonderd. De bewijsplicht ligt bij de jachtbouwer of de eigenaar. Dit betekent dat een pleziervaartuig als CE-plichtig wordt beschouwd, tenzij de jachtbouwer of de eigenaar aantoont dat het vaartuig voldoet aan de wettelijke uitsluitingsbepalingen.

Bewijsplicht

De jachtbouwer of eigenaar dient te motiveren en te bewijzen. Hier kan niet lichtzinnig over worden gedacht. Zo is bijvoorbeeld zelfbouw ten behoeve van eigen gebruik een vrijstellingsgrondslag. Het volstaat niet om in een document simpelweg te verklaren dat er sprake is van zelfbouw en eigen gebruik. Aangetoond dient te worden dat er wordt voldaan aan de vereisten met betrekking tot zelfbouw en eigen gebruik. In de praktijk zijn veel zelfverklaarde ‘zelfbouwschepen’ geen zelfbouw zoals wordt bedoeld in de wet, en dus wel verplicht tot certificeren.

Bevoegdheid tot certificeren

Het wettelijk kader bepaalt dat alleen aangewezen keuringsinstanties (Notified Bodies) bevoegd zijn tot het CE-certificeren van pleziervaartuigen. De uitzondering hierop is de Module A-certificering, waarbij de jachtbouwer zonder tussenkomst van een Notified Body de CE kan regelen. In Nederland zijn er drie aangewezen keuringsinstanties voor CE. Voor hen geldt dat zij een NANDO-nummer hebben en beschikken over een geldige accreditatie bij de Raad voor Accreditatie (RVA) en aanwijzing van de nationale autoriteit (de Minister van Infrastructuur & Waterstaat). De accreditatie kan worden geverifieerd via de website van de RVA. De aanwijzing kan in Nederland worden geverifieerd via de website van de Inspectie Leefomgeving & Transport (IL&T) en Europees via de controle van het NANDO-nummer.

Belangrijk: Een aankoop- of verzekeringskeuring is geen CE-keuring en kwalificeert daar ook niet voor. Zo’n keuring en het hieraan gekoppelde rapport zijn geen bewijs van een CE-certificering.

Verklaring van overeenstemming

Ieder CE-gecertificeerd schip is gekoppeld aan een officiële verklaring van overeenstemming (VVO). De jachtbouwer geeft de VVO af. In deze verklaring staat de certificeringsmodule en -categorie, en welke Notified Body heeft gecertificeerd (met uitzondering van module A). Andere belangrijke kenmerken waaruit de CE-certificering blijkt zijn de op het vaartuig aangebrachte bouwers- en WIN-codeplaatjes en de aanwezigheid van een gebruikershandleiding.

Belangrijk: Een expert pleziervaart of een jachtmakelaar kan niet zelfstandig een geldige VVO afgeven. 

Niet onbeperkt geldig

De CE-certificering is niet onbeperkt geldig. Indien aan het schip belangrijke wijzigingen worden aangebracht, zoals het plaatsen van een nieuwe motor of het verlengen/verkorten van het vaartuig, dient het vaartuig aanvullend te worden gekeurd. Dit staat bekend als de ‘major craft conversion’-certificering.

Import

Als een vaartuig in het buitenland wordt aangekocht, niet onder CE is, en wordt geïmporteerd binnen de EU, dient het vaartuig alsnog CE te worden gecertificeerd tegen de nu geldende normen. Dit staat bekend als het ‘post construction assessment’.

Verantwoordelijkheid eigenaar

De eigenaar van een vaartuig is (mede-)verantwoordelijk voor het kunnen aantonen van de geldige CE-certificering van het (gebruikte) vaartuig. Als het schip niet voldoet, kan de toezichthouder deze uit de markt nemen of de eigenaar dwingen alsnog te certifceren. In Nederland is IL&T de toezichthouder. Neem als eigenaar geen onnodige risico’s en zorg erbij de aankoop van het gebruikte of nieuwe vaartuig voor dat de CE op orde is.

Vragen of opmerkingen?
Mail naar het EMCI secretariaat
We staan u graag te woord!

Sjors Tettelaar
Lead-auditor RCD/2013/53/EU
EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com

50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta onder vleugels Kustzeilers

LELYSTAD- De 50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta worden vanaf komend jaar door de Nederlandse Vereniging van Kustzeilers georganiseerd. De...

Bijzondere vangst bij scheepskeuring

Tijdens een keuring van een pleziervaartuig deden de experts Tim Visser en zijn collega Boj van Baars deze week een bijzondere vangst. Bij de...

Weet jij een leuke Holland Vaart bestemming?

AKERSLOOT- Onze redactieboot geniet op dit moment van een welverdiende winterslaap.  Ondertussen zijn we druk bezig met het maken van...

‘Alert’ eigenaar Frans Brandjes negeert waarschuwingen

ZAANDAM - Ondanks een enorme hoeveelheid werk is van stress geen sprake bij Frans Brandjes bij de restauratie van zeiljacht 'Alert.' Toen hij de...

Watersport-TV verloot 20 kaarten voor Boot Düsseldorf

DUSSELDORF- Heb je een goede reden om in januari een bezoek te brengen aan Boot Düsseldorf of weet je iemand die je kunt verrassen met...

Zwarte stuntboot ‘Amsterdamned 1’ boven water

AMSTERDAM- Leo Staat schat dat hij de speelfilm 'Amsterdamned 1' wel tien keer heeft gezien. Toen hij jaren geleden de kans kreeg om een zwarte...

Met de Janne naar het hoge Noorden

In de zomer van 2024 voer schipper Sam van Haaster met zijn Koopmans 44 in één seizoen langs de illustere eilanden van de Noorse Zee: de Shetlands,...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!