EMCI geeft uitleg over Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) – het omstreden Nederlandse bootpaspoort

nov 11, 2020 | Branchenieuws

Naar aanleiding van de recente TV-uitzending over de ICP’s kreeg het EMCI Register veel vragen. De meeste vragen hebben betrekking op de vraag: welk document bewijst onomstotelijk de eigendom van een pleziervaartuig? Sjors Tettelaar van het EMCI Register geeft antwoord op deze prangende vraag.

Onder redactie van het EMCI Register

De uitgangspunten

  • ICP is geen eigendomsbewijs en geen bewijs van vlaggestaat. Het kan nooit worden gebruikt binnen koop- en verkooptransacties als bewijs van eigendom.
  • Een kadastrale registrale, of hiermee gelijkgestelde registratie, geeft bindend uitsluitsel over eigendom. Een kadaster is een door een overheid gehouden/beheerd register met onder meer als doel eigendom en bezwarende rechten (hypotheek, beslagen etc) eenduidig te registreren en toegankelijk te maken.
  • Bij geen kadastrale registratie dient de eigendom te worden aangetoond op basis van (onderhandse) documenten zoals akte van levering (makelaar, notaris), overeenkomst van koop en verkoop (makelaar, notaris), betalingsbewijzen, polissen, certificaten etc.
  • De EMCI Register gedragsregels en proces- & procedure vereisen dat een EMCI Register gecertificeerde expert of makelaar in overeenkomsten, taxatie- en expertise rapporten een op feiten gebaseerde en controleerbare uitspraak doet m.b.t. de eigendom. Indien twijfel bestaat met betrekking tot de eigendom, dient te worden aangegeven dat de eigendom niet onomstotelijk kan worden vastgesteld. Bij twijfel kan in beginsel niet worden overgedragen en geleverd.

BTW-positie in de overeenkomst van koop en verkoop

Het is belangrijk dat in de overeenkomst van koop en verkoop en in een taxatie rapport een controleerbaar juiste en onderbouwde uitspraak wordt gedaan met betrekking tot de BTW-positie van het vaartuig. Indien de BTW-positie niet met 100% zekerheid kan worden vastgesteld, dient dit te worden vermeld of te worden aangegeven dat een en ander is onderzocht zodat hiervoor een voorbehoud wordt gemaakt.

In beginsel is de douaneverklaring het enige document dat met 100% zekerheid geeft over de BTW-positie van het (plezier)vaartuig. De aanbeveling is om zo veel als mogelijk altijd een douaneverklaring beschikbaar te hebben en bij het ontbreken ervan e.e.a. via de douane te regelen.

Het is belangrijk dat een EMCI Register gecertificeerde expert of makelaar een juiste en controleerbare uitspraak doet met betrekking tot de BTW. Het is ongewenst dat vage verklaringen worden afgeven of twijfelachtige constructies worden ‘opgetuigd’. Voorbeeld van vaag en ongewenst:
– De verkoper verklaart van de vorige eigenaar te hebben vernomen dat hij/zij (de vorige eigenaar) de oorspronkelijke eerste aankoopfactuur heeft gezien (echter: kopie nergens in dossier), zodat de BTW is betaald.
– De makelaar geeft aan het pleziervaartuig te hebben ingekocht, zodat op basis van de inkoop de BTW is betaald.

Volledige of beperkte aankoopkeuring

Het is aan de verkoper en koper om afspraken te maken over een volledige of beperkte aankoopkeuring. Nergens is (juridisch) geregeld welke keuring verplicht is. Via uiteenlopende meldingen van kopers/verkopers dit jaar ontstaat de indruk dat bij de koop en verkoop de koper soms onder druk wordt gezet een beperkte aankoopkeuring te doen en dat dit ‘gebruikelijk’ is. Deze druk is ongewenst. ‘Gebruikelijk’ is simpelweg niet waar.

Kopers en verkopers dienen op hun rechten en plichten te worden gewezen. Voor wat betreft keuringen geldt dat verkopers informatieplicht hebben en kopers onderzoeksplicht. Indien een koper de onderzoeksplicht weigert, is het advies dit schriftelijk vast te leggen. Bijvoorbeeld als Annex op de overeenkomst van koop en verkoop. Met betrekking tot keuringen wordt verwacht dat koper en verkoper worden geïnformeerd over de mogelijkheden en de bijbehorende effecten. Uiteraard is het toegestaan om te verkopen tegen de ‘as it is’ clausule. In dit verband wordt ook opgemerkt dat kopers vrije expert keuze hebben; verkoper kan geen expert aanwijzen of verplichten. Van de EMCI Register gecertificeerde makelaars verwacht het EMCI dat de koper wordt geadviseerd een EMCI gecertificeerde expert of HISWA geregistreerde expert in te schakelen.

CE

Het blijkt dat veel pleziervaartuigen, met een bouwjaar na 1998, om de één of andere reden niet onder CE zijn of dat de CE niet klopt. CE is een wettelijke verplichting, waarop feitelijk geen uitzonderingen mogelijk zijn. EMCI Register gecertificeerde experts en makelaars hebben de taak om bij een taxatie, expertise of koop/verkoop duidelijkheid en zekerheid te geven met betrekking tot de feitelijke CE-positie van het pleziervaartuig. Het is wettelijk niet toegestaan om een CE-plichtig pleziervaartuig te leveren zonder of met een onjuiste CE-certificering. Loopt u tegen een CE-probleem aan? Het EMCI Register is een Notified Body en kan de CE in orde maken.

www.emci-register.com

Zwarte stuntboot ‘Amsterdamned 1’ boven water

AMSTERDAM- Leo Staat schat dat hij de speelfilm 'Amsterdamned 1' wel tien keer heeft gezien. Toen hij jaren geleden de kans kreeg om een zwarte...

Met de Janne naar het hoge Noorden

In de zomer van 2024 voer schipper Sam van Haaster met zijn Koopmans 44 in één seizoen langs de illustere eilanden van de Noorse Zee: de Shetlands,...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!    

We love Boot Düsseldorf

Van 17 tot en met 25 januari is Boot Dusseldorf. Ben je van plan om de grootste watersportbeurs in de wereld te bezoeken, bestel dan nu alvast je...

Watersportverbond stapt definitief uit Stichting CWO

Het Watersportverbond beëindigt op 1 januari a.s. definitief haar verantwoordelijkheden binnen de stichting CWO. Dit betekent dat het...

Odile van Aanholt hervat als kersverse moeder olympische zeilcarrière

DEN HAAG- Odile van Aanholt, olympisch kampioen in de 49er FX, beviel 5 maanden geleden van haar dochter Kato. Tijdens een trainingskamp...

Dutch Water Week onderdeel Sailing Grand Slam

ALMERE- In 2026 keert Dutch Water Week (DWW) terug als vast onderdeel op de kalender van de Sailing Grand Slam. De olympische klassen racen van 30...

4 Prinsessen onderweg naar Boot Düsseldorf

De scheepskraan ‘Big Willi’ in Düsseldorf zal op dinsdag 16 december in koninklijke pracht baden. Vier 'prinsessen' zullen varend over de Rijn...