De 67,40 meter lange Project 823 is voor het eerst in het daglicht gespot. Dit indrukwekkende nieuwe Feadship is buiten de bouwhal van de werf in Kaag gebracht voor de laatste afbouw in aanloop naar haar proefvaart later dit jaar.
Project 823 is volledig door Feadship zelf ontworpen. Azure Naval Architects ontwikkelde de romp en Studio De Voogt verzorgt het exterieur- en interieurontwerp. Het exterieurprofiel is gedurfd met een gespierde omgekeerde zeeg naar de boeg. Gesneden contouren en donkere horizontale strookramen geven het jacht een evenwicht en gratie.
Indeling
“Het hoofdthema van het jacht is kracht,” zegt Jan Schaffers, senior ontwerper bij Studio De Voogt. “De radius is overal groter dan gebruikelijk om dit te benadrukken. Tegelijkertijd wilden we de nadruk leggen op de lengte van het jacht door ononderbroken lijnen te creëren. Bijvoorbeeld in de brede rompramen en de opbouw. Samen zorgt dit voor een zeer uniek karakter.”
De indeling van het interieur is ontworpen en gebouwd voor een ervaren eigenaar en is afgestemd op de specifieke behoeften voor het gezin. Daarbij biedt ze accommodatie voor tien gasten in drie hutten op het benedendek, een VIP-suite op het brugdek en een stuurhut op het hoofddek voorin.
Interieur
Het interieurontwerp van Studio De Voogt is eenvoudig maar verfijnd en gebaseerd op natuurlijke tinten. Licht houtfineer en organische vormen zorgen voor een sfeer die sober en smaakvol, maar ook informeel en gastvrij aanvoelt.
De lift kan gasten van het benedendek naar het grote zonnedek brengen. Dit is het hoogtepunt van het ontwerp en een centraal punt voor het gezinsleven aan boord. De centrale lounge-/gesprekszone wordt beschermd tegen de wind door een glazen windscherm en tegen de zon door de hardtop. Brede zijramen en negen ramen in het dak zorgen voor een ononderbroken uitzicht. De ventilatiebehuizingen kunnen worden beschouwd als krachtige steunpilaren, bekleed met roosters die de horizontale lijnen herhalen om een eleganter volume te creëren, maar zonder aan kracht in te leveren.
De radarmast werd ontworpen om deze glazen dakramen te bespannen, ondersteund door platte satellietapparatuur voor breedbandinternet. Om ruimte vrij te maken voor een grote wellness- en fitnessruimte op het benedendek in het achterschip, zijn de tenders opgeborgen achter de hoge verschansing op het voordek.
Zorgvuldige aandacht is ook besteed aan de bemanningsverblijven en serviceruimten met extra koel-vriesopslag, een grote wasruimte en extra droge opslag op het tankdek.
Voor meer informatie ga naar Feadship.