Coronaprotocollen en handreikingen voor de ‘boating’ industrie

jun 4, 2020 | NJI nieuws

De branchevereniging voor scheepsbouw en toelevering aan de maritieme industrie NMT heeft een coronahandreiking voor haar leden uitgewerkt. Eerder werd gesproken van een coronaprotocol, maar de benaming is op landelijk niveau veranderd. In de handreiking komen best practices te staan van hoe er in de maritieme maakindustrie het handigste kan worden omgegaan met coronamaatregelen. Het document bevat alleen specifieke zaken voor de branche. Denk daarbij aan: werken aan boord, omgaan met (buitenlandse) bemanningsleden, buitenlandse dienstreizen en toezicht en handhaving.

U kunt deze handreiking NMT gebruiken naast of liever gezegd in aanvulling op de praktische “handreiking” die Koninklijke Metaalunie en FME hebben voor hun leden hebben opgesteld voor de correcte toepassing van de op dit moment geldende RIVM-voorschriften. De maatregelen die de overheid heeft ingesteld bieden bescherming, maar maken het in bepaalde gevallen ingewikkelder om operationele werkzaamheden uit te voeren. De handreiking vertaalt als het ware de maatregelen naar praktische aanwijzingen voor de werkvloer waarbij de RIVM-regels nog steeds uitgangspunt zijn.

De handreiking Veilig doorwerken in het MKB-metaal en de technologische industrie van Metaalunie / FME is meer bedoeld voor de eigen werkplaats, magazijn of productiefaciliteit en die van NMT meer voor garantie / reparatie werkzaamheden die aan boord moeten worden verricht.

Op https://metaalunie.nl/corona/handreiking vindt u bovendien een aantal handige checklists met praktische tips voor veilig werken met het oog op virale besmetting. Er is niet gekozen voor een formeel protocol, aangezien ieder protocol met de vakbonden dient te worden afgestemd die in hun onderhandeling onder andere de eis stellen dat ook de RI&E’s van de bedrijven op Corona dienen te worden aangepast. Dit schiet door en om die reden beperken wij ons tot de bovengenoemde handreikingen.

Voor de goede orde hebben wij wel voor uw informatie het protocol bijgevoegd dat door de internationale koepelorganisaties ICOMIA en IMEC (International Maritime Employers’ Council) is opgesteld. Dat kan interessant zijn voor bedrijven die internationaal werken of deel uitmaken van een internationale groep.

Werkgevers boven 25 medewerkers dreigen compensatie transitievergoeding te verliezen bij ontslag wegens langdurige ziekte

Werkgever straks fors duurder uit bij ontslag zieke werknemer Minister Mariëlle Paul (VVD) van SZW heeft afgelopen vrijdag een wetsvoorstel naar de...

Rondje maritieme sector voor Sneker scholieren

Op 12 november lieten we dankzij en samen met tal van partijen HAVO/VWO eindexamenleerlingen van diverse middelbare scholen uit Sneek kennismaken...

Nieuw NJI lid Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop

NJI heet Mariska en Jody van Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop hartelijk welkom als nieuw NJI lid. Jody en Mariska vormen een sterk duo. Jody is de...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is als lid geroyeerd

Het bestuur heeft in haar vergadering van 28 november 2025 besloten om Felicity boats International BV gevestigd te Franeker (Fr.) wegens...

Nieuw NJI lid L. Oldenhage V.O.F. te Lisserbroek

Het NJI bestuur heet Leendert en Esther Oldenhage van harte welkom als nieuw lid van NJI. Oldenhage is een echt familiebedrijf en zij doen het...

Webinar 20 nov as. 10-12 uur over Verbetercheck Lasrook

Lasrook inademen schaadt de gezondheid. Gelukkig zijn er maatregelen om de risico’s te beheersen en de Arbeidsinspectie controleert of werknemers...

Watersportonderzoek 2024 gepubliceerd

Het door Waterrecreatie Nederland geïnitieerde Watersportonderzoek 2024 is een vervolg van het Watersportonderzoek 2021 en eerder in...

Terugblik NJI Werkbotenbeurs Hoorn

Het waren 3 geslaagde dagen (15 - 17 oktober) op de tweede Workboat Show gevuld met inspirerende gesprekken, innovatieve oplossingen en waardevolle...