Coronaprotocollen en handreikingen voor de ‘boating’ industrie

jun 4, 2020 | NJI nieuws

De branchevereniging voor scheepsbouw en toelevering aan de maritieme industrie NMT heeft een coronahandreiking voor haar leden uitgewerkt. Eerder werd gesproken van een coronaprotocol, maar de benaming is op landelijk niveau veranderd. In de handreiking komen best practices te staan van hoe er in de maritieme maakindustrie het handigste kan worden omgegaan met coronamaatregelen. Het document bevat alleen specifieke zaken voor de branche. Denk daarbij aan: werken aan boord, omgaan met (buitenlandse) bemanningsleden, buitenlandse dienstreizen en toezicht en handhaving.

U kunt deze handreiking NMT gebruiken naast of liever gezegd in aanvulling op de praktische “handreiking” die Koninklijke Metaalunie en FME hebben voor hun leden hebben opgesteld voor de correcte toepassing van de op dit moment geldende RIVM-voorschriften. De maatregelen die de overheid heeft ingesteld bieden bescherming, maar maken het in bepaalde gevallen ingewikkelder om operationele werkzaamheden uit te voeren. De handreiking vertaalt als het ware de maatregelen naar praktische aanwijzingen voor de werkvloer waarbij de RIVM-regels nog steeds uitgangspunt zijn.

De handreiking Veilig doorwerken in het MKB-metaal en de technologische industrie van Metaalunie / FME is meer bedoeld voor de eigen werkplaats, magazijn of productiefaciliteit en die van NMT meer voor garantie / reparatie werkzaamheden die aan boord moeten worden verricht.

Op https://metaalunie.nl/corona/handreiking vindt u bovendien een aantal handige checklists met praktische tips voor veilig werken met het oog op virale besmetting. Er is niet gekozen voor een formeel protocol, aangezien ieder protocol met de vakbonden dient te worden afgestemd die in hun onderhandeling onder andere de eis stellen dat ook de RI&E’s van de bedrijven op Corona dienen te worden aangepast. Dit schiet door en om die reden beperken wij ons tot de bovengenoemde handreikingen.

Voor de goede orde hebben wij wel voor uw informatie het protocol bijgevoegd dat door de internationale koepelorganisaties ICOMIA en IMEC (International Maritime Employers’ Council) is opgesteld. Dat kan interessant zijn voor bedrijven die internationaal werken of deel uitmaken van een internationale groep.

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...