Contest Yachts levert eerste 26 meter zeiljacht op: de Contest 85CS – Polina Star IV

dec 7, 2018 | Branchenieuws

© Carlo Baroncini Photography – Contest Yachts

In november is de eerste 26 meter lange Contest 85CS naar ontwerp van judel/vrolijk opgeleverd. De Polina Star IV heeft intussen koers gezet naar Elba, waar het schip overwintert, alvorens het aan de echte lange afstandsavonturen begint.

De opdrachtgever, een zeer ervaren zeiler, zal met het schip bestemmingen over de hele wereld aandoen en had precies voor ogen waar zijn jacht aan moest voldoen. Contest Yachts toont met de bouw van deze 85-voeter aan hoe het de grenzen van semi-custom bouw verlegd heeft om aan alle specifieke wensen van de opdrachtgever en schipper tegemoet te kunnen komen.

Grensverleggend
Bij de Polina Star IV hebben de ontwerpers en engineers van judel/vrolijk ieder onderdeel van het schip minutieus onder de loep genomen om tot de beste ontwerpoplossingen te komen. Daarbij is ook gekeken naar opties die het ontwerpersduo bij andere jachtontwerpen hebben toegepast, zowel op toerjachten als lichtgewicht carbon racers. Het nieuwe vlaggenschip van Contest, de Contest 85CS, is een goed voorbeeld hoe ver individuele wensen doorgevoerd kunnen worden in een semi-custom zeiljacht.

© Carlo Baroncini Photography – Contest Yachts

Moderne rompvorm
Kenmerkend voor de 85CS ten opzichte van andere Contest jachten zijn de vloeiende lijnen van het ontwerp: dek en opbouw gaan naadloos in elkaar over en smelten samen met de kuip. De moderne rompvorm is ontworpen om hoge snelheid te bereiken. De voor- en achtersteven hebben een bijna verticale lijn en zorgen voor ruim voldoende volume. Het brede middenschip dat ook weer vloeiend overloopt in het onderwaterschip zorgt voor veel stabiliteit. Daarnaast heeft judel/vrolijk ten behoeve van single-handed zeilen een optimaal profiel getekend voor kiel en roer. De eerste proefvaarten met de Polina Star IV hebben uitgewezen dat alle berekeningen en achterliggende keuzes in het ontwerp bijzonder goed uitgepakt hebben, gezien de prestaties en handling van het schip op open water.

Onder alle weersomstandigheden veilig zeilen
De Contest 85CS is ontworpen om onder alle weersomstandigheden en op alle wateren snel en veilig te zeilen, maar daarnaast heeft het ontwerp- en engineersteam ook continu de optimalisatie van comfort aan boord van een superjacht in het achterhoofd gehad. Polina Star IV heeft ook hierin de grenzen verlegd.

Zelfvoorzienend
De Polina Star IV gaat de uithoeken van de wereldzeeën en oceanen opzoeken, veelal met slechts twee opvarenden aan boord. Daartoe is deze Contest 85CS volledig ingericht om single-handed te kunnen varen. Uit veiligheidsoverwegingen is voor alle techniek aan boord een back-up voorhanden om moeiteloos op over te gaan mocht onverhoopt een systeem uitvallen. Bovendien is ervoor gekozen om met uitrustingen en systemen te werken die door de crew zelf onderhouden en indien nodig vervangen kunnen worden. Er is dan ook een royale werkplaats ingebouwd, die tevens als opslag voor reserveonderdelen fungeert.

Een andere wens van de eigenaar was dat alle systemen en tuigage ook met de hand bediend kunnen worden. Mocht zich een storing voordoen dan kan er handmatig op elk moment ingegrepen en veilig doorgevaren worden.

Natuurlijke ventilatie
Het ‘flush’ dek is voorzien van veel luchthappers die geïntegreerd zijn in het ventilatiesysteem en zorgen voor een natuurlijke ventilatie van alle ruimtes. Polina Star IV beschikt over drie koelingssystemen, maar dankzij de luchthappers zullen deze amper gebruikt hoeven te worden. Dit levert tevens een flinke besparing op in brandstofverbruik omdat de generator minder hoeft te draaien. En bij een mechanisch defect blijft de ventilatie in het schip toch optimaal.

Functioneel en esthetisch
Iedere eigenaar stelt zijn eigen prioriteiten. Voor de Polina Star IV stond veiligheid voorop. De romp is verdeeld in vier volledige waterdichte compartimenten. Alle veiligheids- en reddingsmiddelen bevinden zich in open ruimtes en zijn zo altijd onder handbereik. Iedere hut is voorzien van noodverlichting tegen het plafond, opslag voor reddingsvesten en heeft zijn eigen vluchtluik, te bereiken via een ladder.

Polina Star IV is de eerste 85CS in de serie van 26 meter lange semi-custom gebouwde jachten van Contest Yachts.

Kijk voor meer informatie op www.contestyachts.com

Team JAJO via ARC op weg naar Caribisch seizoen

LAS PALMAS- De VO65 Team JAJO van schipper Jelmer van Beek vertrekt zondag 23 november als deelnemer aan de ARC naar het Caribisch gebied. De 40e...

Afblazen Boot Holland zorgt voor gemengde reacties

LEEUWARDEN- Na het niet doorgaan van Boot Holland eerder dit jaar, heeft de organisatie bekend gemaakt dat ook de editie in 2026 komt te vervallen....

Hoe kun je brand in winterstalling voorkomen!

AKERSLOOT - Het is de nachtmerrie voor iedere booteigenaar: brand in de stalling waar de boot tijdens de winter is gestald. Bijna iedere winter...

RAD Propulsion breidt productaanbod uit met nieuwe 120 kW elektrische aandrijving

AMSTERDAM- RAD Propulsion lanceerde tijdens METStrade 2025 de RAD 120, een nieuw elektrisch aandrijfsysteem dat is ontworpen om te voldoen aan de...

Wat surffans kunnen verwachten op Boot Düsseldorf

DUSSELDORF- Tijdens Boot Düsseldorf is hal 17 opnieuw de hotspot voor de internationale surf- en trendsportgemeenschap. In het XXL-binnenzwembad...

Rondal krijgt Lloyd’s AiP voor Aero Wing Sail

AMSTERDAM- Rondal heeft tijdens Metstrade 2025 een Approval-in-Principle (AiP) van Lloyd's Register gekregen voor de Aero Wing Sail. Deze erkenning...

Boot Holland 2026 gaat niet door!

LEEUWARDEN - Boot Holland gaat in 2026 wederom niet door! Dat heeft de organisatie vandaag via een bericht aan exposanten bekend gemaakt. Hiermee...

De eerste Boot Düsseldorf primeurs

Op 2 december presenteert de organisatie van Boot Düsseldorf aan de media in de Benelux het laatste nieuws over de komende beurs die van 17 tot en...