Chartervloot bedreigd in voortbestaan en vraagt om noodfonds

mei 1, 2020 | Branchenieuws

Gerrit Bunt / Shutterstock.com

De chartervaart wordt hard getroffen door de COVID-19 uitbraak. Geen schip kan nu varen. Door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen, zo meldt de BBZ, de vereniging voor beroepschartervaart. De vereniging vraagt daarom een noodfonds aan voor deze branche.

Foto: Sfeerbeeld

“Het vooruitzicht dat social distancing voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk,” aldus Paul van Ommen, directeur BBZ. “De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen. Om de vloot te behouden is meer hulp nodig.”

Bruine Vloot en Tall Ships

Het bekendste deel van de chartervaart is de Bruine Vloot, de circa 300 tellende historische tjalken, klippers en aken die met betalende passagiers op de Nederlandse binnenwateren en het Wad varen. Maar er zijn ook de zeeschepen, of Tall Ships, zoals de schoener Oosterschelde en de bark Europa en er zijn de schepen van de kleine motorpassagiersvaart die tot in de haarvaten van het Europese vaarwegennet doordringen. In totaal telt de sector circa 400 schepen.

Geen subsidie

Geen land ter wereld heeft zo’n grote nog operationele historische vloot en in tegenstelling tot andere landen worden de schepen in Nederland niet gesubsidieerd, maar varen zij ‘commercieel’. In de zomermaanden wordt er met betalende passagiers gevaren en de wintermaanden zijn voor onderhoud aan het schip, veiligheidskeuringen en trainingen van de bemanning. De jaaromzet van de sector is ongeveer 65 miljoen euro. “Dat model van zelf de broek ophouden werkte goed, tot de Corona-uitbraak,” licht Van Ommen toe. “Maar als een ondernemer nu door de crisis failliet gaat, komt ook ons behoudsmodel ten val en zullen er schepen voor altijd verdwijnen.”

De angst is er ook voor een kettingreactie. Met een gedecimeerde vloot zullen ook de Nederlandse havens aan aantrekkingskracht inboeten; de toeristische activiteit neemt af, toeleveranciers, vakopleidingen, gespecialiseerde werven en ambachtslieden worden ineens ontzettend kwetsbaar.

Noodfonds

De BBZ heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat in een brief om hulp gevraagd. “Wij realiseren ons dat grote delen van de samenleving in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de chartervaart en de bedreiging voor het voortbestaan van de schepen. Een noodfonds is nu dringend nodig.”

Meer informatie op: www.debbz.nl

Kandidaten gezocht voor Holland Vaart ‘Wintervaren’ special

GROU- Voor de opnames van de Holland Vaart special, die geheel in het teken zal staan van het wintervaren is Watersport-TV op zoek naar kandidaten....

Vaarmaatje gezocht voor motorbootvaarder Ernst

Varen is het leukste samen en daarom biedt Watersport-TV alleengaanden met een passie voor watersport de mogelijkheid om met elkaar in contact te...

Familie Welvaren en Bootmensen in boekvorm

AMSTERDAM- Booteigenaren delen niet alleen de passie voor watersport, voor het varen, maar ook herkenbare ervaringen. Het vormt de rode draad in...

Drie Sluizen bij Kolhorn over op centrale brugbediening

KOLHORN- De provincie Noord-Holland sluit in 2025 ook de Westfriesesluis, de Braaksluis en de Molenkolksluis aan op de centrale brugbediening.  De...

Is de kuip/dektent aan een refit toe?

LEMMER- Na een aantal jaren blootgesteld aan weer en wind zijn sprayhoods, boot-en kuiptenten aan een refit toe.Direct naar videoVaak zijn stiksels...

Watersport-TV in 2025…wat zijn onze plannen?

Namens de gehele crew van Watersport-TV...de beste wensen voor 2025. Een nieuw jaar ligt voor de boeg. Het is alweer het negende jaar dat we online...

Weesp gaat binnenhavengeld rekenen

WEESP- Als bijdrage voor het gebruik van de binnenwateren en de gemeentelijke ligplaatsen zullen eigenaren van pleziervaartuigen die structureel in...

Doorvaartvignet Amsterdam vanaf 1 januari in prijs verhoogd

AMSTERDAM- Als je met een pleziervaartuig in Amsterdam wilt varen en je hebt geen BHG-vignet dan heb je sinds 2022 een Doorvaartvignet nodig. Wie er...