Chartervloot bedreigd in voortbestaan en vraagt om noodfonds

mei 1, 2020 | Branchenieuws

Gerrit Bunt / Shutterstock.com

De chartervaart wordt hard getroffen door de COVID-19 uitbraak. Geen schip kan nu varen. Door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen, zo meldt de BBZ, de vereniging voor beroepschartervaart. De vereniging vraagt daarom een noodfonds aan voor deze branche.

Foto: Sfeerbeeld

“Het vooruitzicht dat social distancing voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk,” aldus Paul van Ommen, directeur BBZ. “De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen. Om de vloot te behouden is meer hulp nodig.”

Bruine Vloot en Tall Ships

Het bekendste deel van de chartervaart is de Bruine Vloot, de circa 300 tellende historische tjalken, klippers en aken die met betalende passagiers op de Nederlandse binnenwateren en het Wad varen. Maar er zijn ook de zeeschepen, of Tall Ships, zoals de schoener Oosterschelde en de bark Europa en er zijn de schepen van de kleine motorpassagiersvaart die tot in de haarvaten van het Europese vaarwegennet doordringen. In totaal telt de sector circa 400 schepen.

Geen subsidie

Geen land ter wereld heeft zo’n grote nog operationele historische vloot en in tegenstelling tot andere landen worden de schepen in Nederland niet gesubsidieerd, maar varen zij ‘commercieel’. In de zomermaanden wordt er met betalende passagiers gevaren en de wintermaanden zijn voor onderhoud aan het schip, veiligheidskeuringen en trainingen van de bemanning. De jaaromzet van de sector is ongeveer 65 miljoen euro. “Dat model van zelf de broek ophouden werkte goed, tot de Corona-uitbraak,” licht Van Ommen toe. “Maar als een ondernemer nu door de crisis failliet gaat, komt ook ons behoudsmodel ten val en zullen er schepen voor altijd verdwijnen.”

De angst is er ook voor een kettingreactie. Met een gedecimeerde vloot zullen ook de Nederlandse havens aan aantrekkingskracht inboeten; de toeristische activiteit neemt af, toeleveranciers, vakopleidingen, gespecialiseerde werven en ambachtslieden worden ineens ontzettend kwetsbaar.

Noodfonds

De BBZ heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat in een brief om hulp gevraagd. “Wij realiseren ons dat grote delen van de samenleving in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de chartervaart en de bedreiging voor het voortbestaan van de schepen. Een noodfonds is nu dringend nodig.”

Meer informatie op: www.debbz.nl

4 Prinsessen onderweg naar Boot Düsseldorf

De scheepskraan ‘Big Willi’ in Düsseldorf zal op dinsdag 16 december in koninklijke pracht baden. Vier 'prinsessen' zullen varend over de Rijn...

Hoger beroep tegen emissieloze zone pleziervaart Amsterdam

AMSTERDAM- HISWA-RECRON en het Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van State tegen de uitspraak van de rechtbank Amsterdam over de...

Watersport-TV vloggers Mark en Marijke superblij met nieuwe Outremer 57

GRANDE- MOTTE- Watersport-TV vloggers, Mark en Marijke van de Great Circle, krijgen een nieuwe boot. In Grande-Motte is woensdag de Outremer 57...

Angela Brandsma kan het niet geloven dat ze Australië heeft gehaald

''Ik kan het niet geloven, maar ik heb Australië gehaald,'' aldus Angela Brandsma nadat ze na 22 dagen, 12 uur en 51 seconden zeilen over de...

Refit zeiljacht Alert voortvarend van start

ZAANDAM- Na de tijdelijke tewaterlating van zeiljacht Alert, zijn we een paar maanden verder als we eigenaar Frans Brandjes weer opzoeken. Die heeft...

Eerste Steeler steekt op eigen kiel Atlantische oceaan over

MEPPEL/ STEENWIJK- Een historische mijlpaal in de geschiedenis van Steeler Yachts. Voor het eerst is een Steeler Ocean Explorer 72 op eigen kiel de...

Sneek in-water 2026…voorinschrijving gestart

SNEEK- Het Starteiland in het Sneekermeer is op 23 en 24 mei 2026 opnieuw de thuishaven voor de tweede editie van Sneek in-water. Exposanten kunnen...

Hoe werk je op afstand terwijl je reist? 

Tijdens een tevergeefse zoektocht naar een nieuw huis besloten Annemarie en Siebe Sietzema het roer om te gooien. Ze verruilden het Friese...