Chartervloot bedreigd in voortbestaan en vraagt om noodfonds

mei 1, 2020 | Branchenieuws

Gerrit Bunt / Shutterstock.com

De chartervaart wordt hard getroffen door de COVID-19 uitbraak. Geen schip kan nu varen. Door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen, zo meldt de BBZ, de vereniging voor beroepschartervaart. De vereniging vraagt daarom een noodfonds aan voor deze branche.

Foto: Sfeerbeeld

“Het vooruitzicht dat social distancing voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk,” aldus Paul van Ommen, directeur BBZ. “De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen. Om de vloot te behouden is meer hulp nodig.”

Bruine Vloot en Tall Ships

Het bekendste deel van de chartervaart is de Bruine Vloot, de circa 300 tellende historische tjalken, klippers en aken die met betalende passagiers op de Nederlandse binnenwateren en het Wad varen. Maar er zijn ook de zeeschepen, of Tall Ships, zoals de schoener Oosterschelde en de bark Europa en er zijn de schepen van de kleine motorpassagiersvaart die tot in de haarvaten van het Europese vaarwegennet doordringen. In totaal telt de sector circa 400 schepen.

Geen subsidie

Geen land ter wereld heeft zo’n grote nog operationele historische vloot en in tegenstelling tot andere landen worden de schepen in Nederland niet gesubsidieerd, maar varen zij ‘commercieel’. In de zomermaanden wordt er met betalende passagiers gevaren en de wintermaanden zijn voor onderhoud aan het schip, veiligheidskeuringen en trainingen van de bemanning. De jaaromzet van de sector is ongeveer 65 miljoen euro. “Dat model van zelf de broek ophouden werkte goed, tot de Corona-uitbraak,” licht Van Ommen toe. “Maar als een ondernemer nu door de crisis failliet gaat, komt ook ons behoudsmodel ten val en zullen er schepen voor altijd verdwijnen.”

De angst is er ook voor een kettingreactie. Met een gedecimeerde vloot zullen ook de Nederlandse havens aan aantrekkingskracht inboeten; de toeristische activiteit neemt af, toeleveranciers, vakopleidingen, gespecialiseerde werven en ambachtslieden worden ineens ontzettend kwetsbaar.

Noodfonds

De BBZ heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat in een brief om hulp gevraagd. “Wij realiseren ons dat grote delen van de samenleving in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de chartervaart en de bedreiging voor het voortbestaan van de schepen. Een noodfonds is nu dringend nodig.”

Meer informatie op: www.debbz.nl

Watersport-TV verloot 20 kaarten voor Boot Düsseldorf

DUSSELDORF- Heb je een goede reden om in januari een bezoek te brengen aan Boot Düsseldorf of weet je iemand die je kunt verrassen met...

Zwarte stuntboot ‘Amsterdamned 1’ boven water

AMSTERDAM- Leo Staat schat dat hij de speelfilm 'Amsterdamned 1' wel tien keer heeft gezien. Toen hij jaren geleden de kans kreeg om een zwarte...

Met de Janne naar het hoge Noorden

In de zomer van 2024 voer schipper Sam van Haaster met zijn Koopmans 44 in één seizoen langs de illustere eilanden van de Noorse Zee: de Shetlands,...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!    

We love Boot Düsseldorf

Van 17 tot en met 25 januari is Boot Dusseldorf. Ben je van plan om de grootste watersportbeurs in de wereld te bezoeken, bestel dan nu alvast je...

Watersportverbond stapt definitief uit Stichting CWO

Het Watersportverbond beëindigt op 1 januari a.s. definitief haar verantwoordelijkheden binnen de stichting CWO. Dit betekent dat het...

Odile van Aanholt hervat als kersverse moeder olympische zeilcarrière

DEN HAAG- Odile van Aanholt, olympisch kampioen in de 49er FX, beviel 5 maanden geleden van haar dochter Kato. Tijdens een trainingskamp...

Dutch Water Week onderdeel Sailing Grand Slam

ALMERE- In 2026 keert Dutch Water Week (DWW) terug als vast onderdeel op de kalender van de Sailing Grand Slam. De olympische klassen racen van 30...