Langzaam worden de voorbereidingen weer getroffen voor de winterstalling.
Een belangrijk onderdeel van winterklaar maken is de conservering van brandstof en brandstofsysteem met behulp van de juiste additieven, zo stelt pechhulpverlener Botenwacht. “Additieven zorgen voor een goede bescherming van belangrijke onderdelen in uw brandstofsysteem en verlengen de houdbaarheid van uw brandstof zodat vergomming en bacterievorming worden voorkomen en de juiste specificaties van de brandstof blijven gewaarborgd,” aldus Botenwacht.
Botenwacht biedt zelf een range additieven aan die de brandstof en brandstofsysteem bescherming bieden. Daaronder valt de Bardahl Diesel Ant Bacterie, een door Europa gecertificeerde, biocide die bacterievorming tegen gaat. Dit middel heeft een preventieve werking en beschermt de brandstof tegen bacteriegroei. Daarnaast is er het dieseladditief Bardahl BDC. Dit middel verwijdert vocht, reinigt de verstuivers, verbetert de smering en verlaagt het stolpunt (anti-vries). Daarbij biedt Botenwacht ook Bardahl Fuel Stabilizer aan dat de houdbaarheid van de benzine met 24 maanden verlengt.
Daarbij geeft Botenwacht de bootbezitters nog twee tips mee:
Benzinesystemen met een carburateur: legen
Voor benzinesystemen met een carburateur geldt dat de carburateur leeg moet zijn
tijdens de periode van winterstalling, anders gaat de aanwezige brandstof in de carburateur vergommen. Een vervuilde carburateur leidt gegarandeerd tot problemen. Dit kan worden voorkomen door het vlotterbakje los te maken en te legen, via de aftapplug de benzine eruit laten lopen of simpelweg de brandstoftoevoer stoppen en de motor laten draaien net zolang tot die uitvalt.
Diesel: tank leeg of juist zo vol mogelijk
Voor dieselsystemen is de meest ideale situatie een compleet lege tank. Dit is echter voor de meeste mensen geen optie. Tweede beste optie is in dat geval een compleet volle tank zodat er minder ruimte is voor condensvorming en dus vocht in de tank.
Meer informatie op www.botenwacht-shop.nl