Aanscherping handhavingsbeleid dieselmotoremissie

feb 1, 2024 | NJI nieuws

[:nl]Al enkele jaren zijn zogenaamde dieselmotoremissies (uitlaatgassen vanuit dieselmotoren), afgekort DME, geclassificeerd als kankerverwekkende stof en bootstelling hieraan dient zoveel mogelijk te worden vermeden. Werkgevers hebben de wettelijke plicht om hun werknemers maar ook derden hiertegen te beschermen. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) heeft hier in 2020 al een handhavingsbeleid op gezet middels een Basis Inspectie Module Blootstelling aan dieselmotoremissies. Terwijl heel Nederland met kerstreces was, liet NLA op 28 december jl. naar diverse organisaties een brief uitgaan waarin zij aankondigde het handhavingsbeleid aan te zullen scherpen. Deze aanscherping is primair gericht op diesel aangedreven machines, inclusief heftrucks, generatoren en botenwagens, met een dieselmotor < 56kW. Volgens NLA zijn er inmiddels voldoende alternatieven voor een breed scala aan diesel aangedreven voertuigen en arbeidsmiddelen in de categorie tot 56kW. De werkgever moet dergelijke machines gaan uitfaseren of schriftelijk kunnen onderbouwen waarom vervanging in het specifieke geval niet mogelijk is.

Dit geldt zowel voor gebruik in binnen- maar ook in buitensituaties. Zolang vervanging van de machine nog niet is gerealiseerd dienen per direct andere beheersmaatregelen genomen te worden om blootstelling aan DME te voorkomen, met name door toepassing van retrofit – roetfilters met een effectiviteit van minimaal 95%. Zie hiervoor de werkinstructie die NLA heeft opgesteld.

NJI is net als vele andere collega brancheorganisaties zoals Fedecom, Cumela, BMWT, BOVAG, Bouwend Nederland etc. verrast door deze plotselinge en naar haar overtuiging in de praktijk onuitvoerbare aanscherping van het handhavingsbeleid, die – los van de impact hiervan – bovendien in gang gezette kostbare trajecten als Schoon en emissieloos bouwen doorkruisen. Dit en het feit dat er geen afstemming heeft plaatsgevonden en veel organisaties hierover niet zijn geïnformeerd door de NLA zelf, heeft deze organisaties tot gezamenlijke actie aangezet. Samenwerkende partijen zullen in nauw onderling contact de komende tijd benutten om een beter beeld van de impact te verkrijgen en in gezamenlijkheid een reactie richting de NLA voor te bereiden. Wij houden u op de hoogte van het verder verloop.[:]

Webinar 20 nov as. 10-12 uur over Verbetercheck Lasrook

Lasrook inademen schaadt de gezondheid. Gelukkig zijn er maatregelen om de risico’s te beheersen en de Arbeidsinspectie controleert of werknemers...

Watersportonderzoek 2024 gepubliceerd

Het door Waterrecreatie Nederland geïnitieerde Watersportonderzoek 2024 is een vervolg van het Watersportonderzoek 2021 en eerder in...

Terugblik NJI Werkbotenbeurs Hoorn

Het waren 3 geslaagde dagen (15 - 17 oktober) op de tweede Workboat Show gevuld met inspirerende gesprekken, innovatieve oplossingen en waardevolle...

Jonge avonturiers domineren de Nederlandse kajuitzeilvloot

De Nederlandse kajuitzeiler is jonger, avontuurlijker en welvarender dan vaak wordt gedacht. Dat blijkt uit het Watersportonderzoek 2024 van...

Nieuw NJI-lid Aqua Solar te Sneek

Het NJI bestuur heet Lieuwe Dijkstra van Aqua Solar te Sneek van harte welkom als nieuw lid van de NJI. Voor zonnepanelen voor op uw boot of...

Nieuw NJI-lid Klaaris B.V. te Harlingen

Het NJI bestuur heet Kees Paulusma en Roeland Vreumingen van Klaaris B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Klaaris is gespecialiseerd in...

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Klik hier om de enquete te starten

Geacht NJI lid, Als branche organisatie NJI willen wij, in het belang van onze leden, graag een goed beeld krijgen van de huidige marktsituatie....