Het winterbergingsseizoen is na een toch nog mooie nazomerweek weer in aantocht en bij meerdere onder u alweer begonnen. Dit is een goed moment de NJI winterbergingsovereenkomst en de algemene winterbergingsvoorwaarden weer even tegen het licht te houden. Deze zijn in 2016 voor het laatst herzien. Wij zien geen aanleiding voor wijzigingen.
Wel adviseren wij u goede nota te nemen van het volgende:
Consumenten worden door onze wet beschermd bij het zaken doen met bedrijven. Als bedrijven contracten en algemene voorwaarden gebruiken die te nadelig uitpakken voor consumenten, dan worden deze regelmatig door rechters (als een discussie uitmondt in een rechtszaak) buiten toepassing gelaten. Verder geldt bij bewaarneming, zoals winterstalling, het uitgangspunt dat de bewaarnemer de betreffende zaak in dezelfde staat moet teruggeven aan het eind van de bewaarneming en dat hij een zorgplicht heeft.
Deze zorgplicht betekent dat u “als een goed huisvader” moet zorgen voor de bij u gestalde boten. Van u wordt verwacht dat u er alles aan heeft gedaan om verlies of beschadiging (bijv. door brand) van de zaken te voorkomen, zoals regelmatig toezicht in de loods, alert te zijn op aan boord gebleven of in dezelfde hal bewaarde gasflessen, het verbieden van brandgevaarlijke werkzaamheden aan schepen etc.
Volgens de rechtspraak valt vaak ook het verzekeren van de zaken onder de zorgplicht van de bewaarnemer.
Jaren geleden gaven werven echter aan geen (brand)verzekering (meer) af te kunnen sluiten voor de schepen in hun stalling. Anderen gaven aan dit nog wel te kunnen, maar alleen tegen exorbitant hoge premies. Als de verzekeringspremies (logischerwijs) omgeslagen zouden worden in de stallingsprijs dan zou dat niet te betalen zijn voor de meeste booteigenaren en zou de bedrijfsactiviteit winterberging zodoende niet “uit kunnen”.
Om winterberging rendabel te laten zijn, is in reactie hierop een juridische constructie ontwikkeld, waarop de NJI winterbergingsovereenkomst en algemene winterbergingsvoorwaarden zijn gebaseerd. Via deze constructie wordt de verzekeringsplicht van de werf naar de booteigenaar verlegd. Daarnaast sluit de bewaarnemer/werf alle aansprakelijkheid uit voor eventuele schade wat juridisch gezien niet strookt met bewaarneming, maar wat onder strikte voorwaarden en in bijzondere situaties toch wordt gedoogd.
Bij het gebruik van de NJI winterbergingsovereenkomst en de algemene winterbergingsvoorwaarden dient u zich te realiseren dat u afspraken maakt die uitgaan van een dergelijke bijzondere situatie, te weten een situatie waarbij u zich niet, of niet tegen acceptabele premies, kunt verzekeren.
Mocht u onverhoopt te maken krijgen met een claim van een booteigenaar, of zijn verzekeraar die na een schade verhaal op u wil halen, zorg er dan voor dat u kunt aantonen dat u goed voor de gestalde schepen heeft gezorgd, er alles aan hebt gedaan om schade en nog erger brand te voorkomen en in die gevallen dat er toch schade is opgetreden ervoor heeft gezorgd dat de financiële gevolgen hiervan zo goed mogelijk worden opgevangen. Alleen dan kunt u met succes op de uitsluiting van aansprakelijkheid in het kader van stalling terugvallen. Dit alles komt op het volgende neer:
• De stalling van ieder schip is contractueel vastgelegd waarbij de NJI ligplaats / winterbergingsvoorwaarden van toepassing zijn verklaard (zie NJI website voor modelcontract en actuele voorwaarden);
• Propaan gasflessen van boord zijn gehaald en buiten de stallingsruimte op een veilige plaats zijn opgeslagen;
• Het schip is gecontroleerd op het eventueel ‘overladen’ van de accubank en het boordnet niet is aangesloten op de walstroom / elektriciteitsnet van de stallingslocatie terwijl er niemand aanwezig is;
• Poetsdoeken die eventueel broei kunnen veroorzaken van boord zijn gehaald;
• Ieder schip correct op daarbij passende deugdelijke bokken is geplaatst;
• Er in de stallingsruimte geen werkzaamheden plaatsvinden en zeker geen zgn. heet werk (lassen, slijpen, drogen/föhnen, branden);
• U uw verzekeringen op orde hebt.
Wat dit laatste aangaat het volgende:
Let u erop dat de zgn. opzichtdekking in uw AVB (bedrijfsaansprakelijkheid) polis aansluit op de werkelijke situatie zoals die in uw bedrijf is. Wanneer u of uw medewerkers schepen in opdracht van de eigenaar ophaalt en naar de winterbergingslocatie overvaart, moet er in de opzichtclausule een vaardekking zijn opgenomen. Wanneer u schepen vanuit de hijslocatie over de openbare weg naar een loods rijdt, moet er een transportdekking zijn. Verder is van belang dat de zgn. in de polis vermelde hoedanigheid van uw onderneming aansluit op de actuele situatie, oftewel wanneer uw winterberging aanbiedt, terwijl in de polis ‘scheepstimmerbedrijf’ staat vermeld kan dat problemen geven. Voor de goede orde maken wij u erop attent dat deze verzekeringstechnische aspecten standaard zijn meegenomen op een werfpolis, waaronder ook het Mevas/Hienfeld product. Uiteraard let uw verzekeringstussenpersoon hierop, maar zeker bij langlopende overeenkomsten en door Corona kan het zijn dat u elkaar langere tijd niet heeft gezien.
Een ander belangrijk punt is dat u erop let dat te stallen schepen tenminste WA zijn verzekerd. In het geval de oorzaak van een calamiteit kan worden herleid op een specifiek schip, zal in eerste instantie de eigenaar van dit vaartuig cq. diens verzekering worden aangesproken, alvorens de andere verzekeringen gaan uitkeren.
Wil de jachteigenaar zeker weten dat bij een calamiteit zijn schade gedekt is, zal hij over een casco bootverzekering moeten beschikken.
Al deze zaken (organisatorisch en verzekeringstechnisch) zult u in geval van en calamiteit eventueel moeten kunnen bewijzen. Kunt u dit niet voldoende aantonen, dan bestaat de kans dat uw beroep op de NJI winterbergingsovereenkomst niet slaagt en u de booteigenaar (of zijn verzekeraar die ‘in zijn rechten is getreden’) alsnog schadeloos moet stellen, met alle gevolgen van dien.
Tot slot adviseren wij u elk jaar opnieuw de NJI winterstallingsovereenkomst en de algemene winterbergingsvoorwaarden aan de booteigenaar voor te leggen en voor akkoord te laten ondertekenen. Zo wordt hij/zij er ook aantoonbaar aan herinnerd dat zijn of haar boot ook verzekerd moet zijn in het winterseizoen. Voor eventuele vragen, verzoeken wij u om in eerste instantie contact op te nemen met uw verzekeringstussenpersoon. Eventueel kunt u als Metaalunie lid met uw verzekeringstechnische vragen ook terecht bij Mevas (tel. 088-4565400), eventueel ook via het NJI-secretariaat.