Hoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs meer favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.
Foto: Damen
Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden waaronder veel jachtbouwers in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.
Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.
Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl en in de december uitgave van het branche vakblad Jachtbouw Nederland
Hoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.
Foto: Damen
Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.
Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.
Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl
Hoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.
Foto: Damen
Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.
Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.
Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl