Luxe jacht- en scheepsbouw kiest voor aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminium

dec 7, 2016 | NJI nieuws

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs meer favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden waaronder veel jachtbouwers in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl en in de december uitgave van het branche vakblad Jachtbouw Nederland

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl

Nieuw NJI lid Holld Marine B.V. te Zwartsluis

Het NJI bestuur heet Mo Quass van Holld Marine B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Holld Marine B.V. houdt zich bezig met het ontwikkelen,...

Nieuw NJI lid Arka B.V. te Giethoorn

Het NJI bestuur heet Arij Huijser van Arka B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Elektrisch varen bestaat al vele jaren, waarvan de ontwikkeling...

Nieuw NJI lid – Technisch Bedrijf Bakker IJlst B.V. te IJlst

Het NJI bestuur heet Tjerk Bakker van Technisch Bedrijf Bakker IJlst B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Technisch Bedrijf Bakker IJlst is al...

Nieuw NJI lid – Het Kompas Watersport te Earnewâld

Het NJI bestuur heet Christiaan van der Laan van Het Kompas Watersport te Earnewâld van harte welkom als nieuw NJI lid. Christiaan van der Laan is...

Voorjaarsshow Motorboot Sneek 11, 12 en 13 april

Een divers aanbod nieuwbouw- en jong gebruikte motorboten. Te zien bij verschillende jachtwerven, -makelaars en -dealers in dé watersportstad van...

Skills The Finals een groot succes

We zijn nog steeds aan het nagenieten van een onvergetelijke deelname aan Skills The Finals 2025! Met meer dan 30.000 bezoekers en 94 nieuwe...

Overgangsregeling uitstootvrije zone pleziervaart in Amsterdam aangepast

Op 1 april gaat de uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen in het centrum van Amsterdam in. Tal van belanghebbenden hebben bezwaar gemaakt tegen...

Nieuw NJI lid Aluship B.V. te Steenwijk

Het NJI bestuur heet John Sellis van Aluship B.V. te Steenwijk van harte welkom als nieuw NJI lid. In Steenwijk bouwt AluShip met een super...