Boot Holland laat zien een robuust evenement te zijn.
Tevreden gezichten bij de organisatie maar ook exposanten van Boot Holland. De watersportbeurs sloot op 12 februari af met 37.560 bezoekers en dat betekende stijging van ca. 1.500 ten opzichte van vorig jaar. Hoewel het aanbod nog niet zo compleet was als in je jaren 2005 – 2007 mocht Boot Holland zich verheugen in de terugkeer van meerdere gerenommeerde jachtwerven, waaronder Brandsma Jacht, Aquanaut, Steeler Yacht en Linssen. En misschien nog belangrijker: er werden goede zaken gedaan in Leeuwarden.
Klassieke schepen
Een van de succesnummers van deze editie vormde het dit jaar twee keer zo grote paviljoen met klassieke schepen en toebehoren dat van bakboord tot stuurboord het achterste deel van de Friezenhal in beslag nam. Dit deelsegment dat voor het overgrote deel door ondernemers uit noord Nederland wordt bediend had een fraaie palette aan historische rond- en platbodemschepen tentoongesteld en ook zij die op zoek waren naar klassieke accessoires en toebehoren konden op Boot Holland prima terecht. Ingewijden schrijven de toegenomen belangstelling toe aan de opheffing van de nichebeurs in Enkhuizen en de goed bij het klassieke segment passende sfeer op Boot Holland in combinatie met de betaalbaarheid van deze beurs. Dit wordt bevestigd door Henk van der Meulen van de gelijknamige werf in Sneek. “De markt voor klassieke schepen trekt aan”, zegt hij. “Het aantal aanvragen groeit en we zien gelukkig ook steeds meer gezinnen met jonge kinderen. Jong bloed, dat hebben we nodig. Onze klanten zijn niet op zoek naar een nieuwe boot maar komen voor accessoires en onderhoud. Liefhebbers, Als het zo doorgaat willen we het volgend jaar nog groter maken en komen we ook met meer boten, en grotere.”
Een flink deel van de exposanten verwachten dat Boot Holland het gat dat door de beëindiging van de beurs Klassieke schepen ontstaat wel zal gaan opvullen. Een punt van aandacht blijft wel dat de Friezenhal lang niet door iedere beursbezoeker wordt aangedaan. Wychard Raatsveld van SRF denkt dat het optimaliseren van de routing de organisatie veel kan opleveren.
Serieuze belangstellenden vooral uit het buitenland
“ Vooral de maandag was druk en de zaterdag ten opzichte van vroeger wat minder” aldus Joop ten Cate van Brandsma jachten. “Er was erg veel belangstelling voor onze Luna 44 die wij hier voor het eerst aan de markt presenteren. Wel valt mij op dat de gerichtste belangstelling komt van buitenlandse bezoekers, wat dat betreft is het goed dat steeds meer buitenlanders de weg naar Boot Holland weten te vinden” Deze indruk wordt door meerdere exposanten aan de steiger en daarom heen onderschreven. Ook al lijkt de economie zich zachtjes aan wat te verbeteren, zeker voor het komende jaar zal de jacht nieuwbouw voor haar orders in hoofdzaak afhankelijk blijven van buitenlandse opdrachtgevers. “Ik ga mij dus naast Boot Holland alleen maar op buitenlandse beurzen richten, zelfs wanneer ook ik gratis op de HISWA mag liggen” aldus een jachtbouwer. “De Nederlander koopt nog steeds niks, of ze willen een ‘idiote’ inruilprijs voor hun huidige schip. Maar je moet je laten zien, anders denkt men dat je er niet meer bent. Daarom zijn wij hier”
“Een gekkenhuis”, zegt Herman Pollard van Pollard Jachtbouw. “Vooral maandag was het erg druk. Ik heb geen moment kunnen zitten. Serieuze mensen, goede contacten, met name Duitsers. Als ik ze bij elkaar kan krijgen, komen we volgend jaar in plaats van twee met alle onze vier modellen. Voor ons is Boot Holland dé beurs” Pollard Jachtbouw heeft de laatste jaren een niet meer weg te denken plaats in de jachtbouw ingenomen. Zeven boten in aanbouw en acht in opdracht is daarvan het bewijs.
“Wij halen altijd meerdere opdrachten uit Boot Holland en dat gaat nu wel weer lukken” meldt Hans van Veen van Vedette. De werf toonde haar nieuwe compleet uitgeruste, maar gunstig geprijsde Hollander Trend 32
Hoopvol
Rian van Roeden van Van Roeden Watersport deed de eerste dagen meteen al zaken op Boot Holland en ziet ook de nabije toekomst hoopvol tegemoet. “Het is veel beter dan vorig jaar. Beslist geen folderjagers, ook in het weekend niet. Nu moet het weer nog meewerken, maar ik verwacht zeker dat er wat uitkomt.”
AHA Professional is bedenker van handige hulpjes zoals de twee jaar geleden geïntroduceerde Step-Up en de Bublift, een primeur op Boot Holland. Hanny Nauta van het in Tolbert gevestigde bedrijf: “Twee jaar geleden lieten ze zich afschrikken door de prijs, nu waren ze veel gemotiveerder, vonden ze het dé uitvinding en liepen ze met de Step-Up onder de arm weg. De mensen namen serieus de tijd voor je verhaal. Je merkt duidelijk dat het bootjesmensen zijn.”
Lofuitingen
Beursmanager Pieter Fokkema doen al deze loftuitingen uiteraard plezier: “Het is geweldig dat de deelnemers zo enthousiast zijn. Het betekent ook dat we de juiste weg bewandelen. We schieten niet met losse flodders, maar houden vast aan een goede mix van klein tot groot en voor alle portemonnees. Tachtig procent van ons bezoek heeft een boot. Serieuze mensen die gericht de beurs bezoeken. We richten ons niet op de massa, maar op de kwaliteit. Dat is onze koers en die blijven we varen.”
Informatie: Secretariaat NJI
Reageren: secretariaat@jachtbouw.nl