Drie bewindslieden (EZK, Defensie en I&W) én speciaal gezant Marja van Bijsterveldt presenteerden begin november een nieuwe sectoragenda voor de maritieme maakindustrie No guts, no Hollands Glorie! die met de sector zelf is opgesteld. Doel van deze actie is om de economische weerbaarheid van deze sector met prachtige (mkb) maakbedrijven te versterken en te zorgen dat Nederland een innovatieve maritieme industrie houdt die mee kan blijven doen op wereldniveau.
In 2024 en 2025 komt er € 60 miljoen extra vrij voor innovatie en verduurzaming van de scheepsbouw. Dit geld zal worden ingezet voor technologische en duurzame innovatie, waarbij de focus ligt op het versterken van onze maritieme positie en het vermijden van ongewenste afhankelijkheden op bijvoorbeeld het gebied van veiligheid. Ook wordt gewerkt aan beter lange termijnbeleid met o.a. maatregelen die moeten zorgen voor een eerlijker speelveld in deze concurrerende en complexe markt die als gevolg van oneerlijke concurrentie vanuit bepaalde landen wel een steuntje in de rug kan gebruiken.
Werf van de toekomst
Met projecten als ‘De werf van de toekomst’ moeten bijvoorbeeld de bouwkosten van schepen met 10-15% worden verlaagd. Met het project ‘Nucleaire voortstuwing van schepen’ wordt verkend hoe nucleaire technologie kan worden toegepast om onze scheepvaart te verduurzamen en lange termijn op zee te laten verblijven. Via het Maritiem Masterplan wordt verder gewerkt aan 40 duurzaam varende schepen die varen op bijvoorbeeld LNG, methanol, waterstof en zelf CO2 afvangen. Dit project wordt gefinancierd via het Groeifonds.
Voorafgaand aan de sectoragenda is op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat een SWOT analyse uitgevoerd door Netherlands Maritime Technology. Zie SWOT analyse van de Nederlandse maritieme maakindustrie
De maritieme maakindustrie genereert een jaaromzet van 13,3 miljard euro en omvat 31 duizend directe en indirecte arbeidsplaatsen.