Feadship Project 710 verlaat de bouwhal

apr 23, 2023 | Branchenieuws

Project 710
Feadship

Project 710 heeft de Feadship-werf in Aalsmeer verlaten voor de laatste afbouwfase in aanloop naar haar proefvaart. Dit is een van de meest technisch geavanceerde en dynamisch ontworpen jachten dat Feadship in de afgelopen jaren heeft gebouwd.

Project 710 heeft een lengte van 84 meter, dat optisch wordt uitgerekt door een laag profiel, horizontale stijlelementen en strakke vormen die naar achteren vloeien. Volgens het ontwerpteam moest het ontwerp uitdagen, zowel op het vlak van architectuur als techniek.

Voor het eerst in jaren brengt Feadship een jacht op de markt met een gelijkvloerse machinekamer, waardoor er ruimte ontstaat in de accommodaties. Daarbij heeft ze een gedurfde lay-out en een modern profiel. Het Britse bureau RWD ontwierp zowel het interieur als het exterieur, in samenwerking met MONK Design.

Verbinding met natuur

Project 710 heeft verrassende bestemmingsruimtes. Zoals een asymmetrische atriumtrap die leidt naar de dinersalon op het benedendek. Hier gaat de hele wand open om het terrasuitzicht vlak boven de zeespiegel te onthullen. Bij het achterdek zit een Aqua Lounge met grote ramen onder de waterspiegel. In plaats van een aanlegdek zit er voorin een onthullende observatielounge met gekromde ramen van vloer tot plafond. Het terrasvormige achterdek drijft zonder pilaren, terwijl glazen balustrades een onbelemmerd uitzicht bieden bij zowel het achterdek als de binnenruimtes. Hierdoor ontstaat een vitale verbinding met de natuurlijke omgeving.

Verminderde uitstoot

Door het streven naar innovatie en eersteklas techniek staat Project 710 voor de volgende stap van Feadship in het bouwen van emissievrije superjachten. Ze is de eerste generatie die de vermindering van CO2-uitstoot bevorderd, door de rompen die geoptimaliseerd zijn op kruissnelheid in plaats van topsnelheid. Ook de vooruitgang in elektrische aandrijving en de mogelijkheid om de generatoren te laten werken op biodiesel dragen hieraan bij. Tijdens de proefvaarten wordt biodiesel HVO gebruikt, waardoor de CO2-uitstoot met ongeveer 90 procent vermindert.

Met behulp van het FAED-programma, heeft Project 710 tot 4,5 keer meer elektrische opslagcapaciteit dan Feadships eerste hybride aandrijving, Savannah. Deze aandrijving vindt plaats door middel van roterende boegschroeven van Veth.

Voor de laatste updates ga naar Feadship.

50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta onder vleugels Kustzeilers

LELYSTAD- De 50 Mijl Doublehanded en Lelystad Regatta worden vanaf komend jaar door de Nederlandse Vereniging van Kustzeilers georganiseerd. De...

Bijzondere vangst bij scheepskeuring

Tijdens een keuring van een pleziervaartuig deden de experts Tim Visser en zijn collega Boj van Baars deze week een bijzondere vangst. Bij de...

Weet jij een leuke Holland Vaart bestemming?

AKERSLOOT- Onze redactieboot geniet op dit moment van een welverdiende winterslaap.  Ondertussen zijn we druk bezig met het maken van...

‘Alert’ eigenaar Frans Brandjes negeert waarschuwingen

ZAANDAM - Ondanks een enorme hoeveelheid werk is van stress geen sprake bij Frans Brandjes bij de restauratie van zeiljacht 'Alert.' Toen hij de...

Watersport-TV verloot 20 kaarten voor Boot Düsseldorf

DUSSELDORF- Heb je een goede reden om in januari een bezoek te brengen aan Boot Düsseldorf of weet je iemand die je kunt verrassen met...

Zwarte stuntboot ‘Amsterdamned 1’ boven water

AMSTERDAM- Leo Staat schat dat hij de speelfilm 'Amsterdamned 1' wel tien keer heeft gezien. Toen hij jaren geleden de kans kreeg om een zwarte...

Met de Janne naar het hoge Noorden

In de zomer van 2024 voer schipper Sam van Haaster met zijn Koopmans 44 in één seizoen langs de illustere eilanden van de Noorse Zee: de Shetlands,...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!