Tarieven mondiaal containervervoer in vrije val

okt 11, 2022 | NJI nieuws

Na twee jaar van historisch hoge tarieven, capaciteitskrapte en miljardenwinsten voor de rederijen is de markt voor containervervoer ingrijpend veranderd. De verladers krijgen het steeds meer voor het zeggen en zij willen even wat rechtzetten.

Veel importeurs van materialen en onderdelen hebben tijdens de coronapandemie een gevecht moeten voeren om bestelde goederen in containers vanuit Azië naar ons land te krijgen. De ruimte op schepen was schaars, de service belabberd en de prijzen rezen de pan uit. Zo kwam meteen na de laatste jaarwisseling slechts 30% van de schepen op tijd aan in havens, een absoluut dieptepunt. Op het hoogtepunt van de markt bedroeg het tarief voor het vervoer van een grote container vanuit Azië richting Rotterdam tegen de $ 15.000, oftewel het zevenvoudige van de tarieven die voor de pandemie golden. Begin oktober was het tarief op de drukke route van Shanghai naar Rotterdam volgens het Britse onderzoeksbureau Drewry gedaald naar $ 4700,-. In de laatste weken zijn als gevolg van een sterke afkoeling van de markt de prijzen heel snel aan het dalen. Daarbij gaat het wel om de zogeheten spotprijzen. Dat is het dagtarief dat verladers betalen die geen langer lopend contract hebben met rederijen. Maar ook bedrijven zijn – gebruikmakend van door de intredende recessie veroorzaakte onbenutte capaciteit bij de reders – massaal bezig de uit de achtergrond van leveringszekerheid afgesproken hoge tarieven te heronderhandelen met de rederijen. De prijs per TUE staat weliswaar contractueel vast, maar dat geldt doorgaans niet voor de hoeveelheid TUE die wordt afgenomen en die eenvoudig tegen gunstiger condities bij een andere reder kan worden ondergebracht. Bovendien liggen de pakhuizen vol, doordat er in de eerste helft van dit jaar flink is ingeslagen door productie- en handelsbedrijven. Dat leidt in combinatie met de eerdergenoemde recessie verwachting tot minder vervoersvraag in de komende maanden.

Reders zullen proberen om door het schrappen van afvaarten de vrachtprijzen hoog te houden, maar rederijen hebben nieuwe schepen besteld die vanaf 2023 in de vaart komen. Extra capaciteit – volgend jaar komt er rond 8% bij – in een dalende markt leidt meestal tot verdere prijserosie. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd is het allerminst ondenkbaar dat er binnen afzienbare tijd geen gevecht om scheepsruimte meer is, maar om lading.

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...

Nieuw NJI lid Argos Jachtbouw B.V.

Het NJI bestuur heet Jacqueline & Richard Veldman eigenaren van  Argos Jachtbouw B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Argos Jachtbouw B.V....

Groupe Beneteau rapporteert een daling van 43 procent in de omzet in Q1

Groupe Beneteau heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 130,4 miljoen euro gerapporteerd; dat komt neer op een daling van 43 procent ten...

International Workboatshow Hoorn – The Netherlands 2025

Na een succesvolle eerste editie komt de International Workboatshow Hoorn – The Netherlands terug met een tweede editie. Op 14, 15 en 16 oktober as....