Na twee jaar van historisch hoge tarieven, capaciteitskrapte en miljardenwinsten voor de rederijen is de markt voor containervervoer ingrijpend veranderd. De verladers krijgen het steeds meer voor het zeggen en zij willen even wat rechtzetten.
Veel importeurs van materialen en onderdelen hebben tijdens de coronapandemie een gevecht moeten voeren om bestelde goederen in containers vanuit Azië naar ons land te krijgen. De ruimte op schepen was schaars, de service belabberd en de prijzen rezen de pan uit. Zo kwam meteen na de laatste jaarwisseling slechts 30% van de schepen op tijd aan in havens, een absoluut dieptepunt. Op het hoogtepunt van de markt bedroeg het tarief voor het vervoer van een grote container vanuit Azië richting Rotterdam tegen de $ 15.000, oftewel het zevenvoudige van de tarieven die voor de pandemie golden. Begin oktober was het tarief op de drukke route van Shanghai naar Rotterdam volgens het Britse onderzoeksbureau Drewry gedaald naar $ 4700,-. In de laatste weken zijn als gevolg van een sterke afkoeling van de markt de prijzen heel snel aan het dalen. Daarbij gaat het wel om de zogeheten spotprijzen. Dat is het dagtarief dat verladers betalen die geen langer lopend contract hebben met rederijen. Maar ook bedrijven zijn – gebruikmakend van door de intredende recessie veroorzaakte onbenutte capaciteit bij de reders – massaal bezig de uit de achtergrond van leveringszekerheid afgesproken hoge tarieven te heronderhandelen met de rederijen. De prijs per TUE staat weliswaar contractueel vast, maar dat geldt doorgaans niet voor de hoeveelheid TUE die wordt afgenomen en die eenvoudig tegen gunstiger condities bij een andere reder kan worden ondergebracht. Bovendien liggen de pakhuizen vol, doordat er in de eerste helft van dit jaar flink is ingeslagen door productie- en handelsbedrijven. Dat leidt in combinatie met de eerdergenoemde recessie verwachting tot minder vervoersvraag in de komende maanden.
Reders zullen proberen om door het schrappen van afvaarten de vrachtprijzen hoog te houden, maar rederijen hebben nieuwe schepen besteld die vanaf 2023 in de vaart komen. Extra capaciteit – volgend jaar komt er rond 8% bij – in een dalende markt leidt meestal tot verdere prijserosie. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd is het allerminst ondenkbaar dat er binnen afzienbare tijd geen gevecht om scheepsruimte meer is, maar om lading.