Krapte op arbeidsmarkt bereikt recordniveau, ook jachtwerven zitten met onvervulbare vacatures, actie is nodig!

mei 19, 2022 | NJI nieuws

Niet eerder was de arbeidsmarkt zo krap als in het eerste kwartaal van 2022. Tegenover elke 100 werklozen staan 133 vacatures die werkgevers niet of nauwelijks vervuld krijgen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In de laatste drie maanden van 2021 stonden er nog 106 vacatures tegenover elke 100 werklozen.

Bij alle bedrijfstakken stonden er eind maart meer vacatures open dan in het kwartaal ervoor. De meeste staan uit in de techniek ruim 105.000, handel (90.000), zakelijke dienstverlening (74.000) en zorg (61.000). In de horeca nam na het opheffen van de coronamaatregelen het aantal vacatures in drie maanden tijd met 15.000 toe, tot 45.000 stuks. Zie hier voor een publicatie van het Techniekpact met meer informatie.

Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University, denkt dat de krapte op de arbeidsmarkt nog wel dertig jaar kan duren, zegt hij tegen RTL Nieuws. Dat komt voornamelijk door de vergrijzing. ‘Zeker in sectoren waar relatief veel oudere mensen werken, die dus binnen afzienbare termijn met pensioen gaan, worden de problemen steeds groter.
Het moge duidelijk zijn dat bij dergelijke aantallen de vacatures in de maritieme techniek, ondanks de aansprekende uitstraling van met name luxe jachten, niet speciaal opvallen en het opstarten van kostbare vanuit de sector geïnitieerde imago en wervingscampagnes zal in alle mediageweld van andere technieksectoren waarschijnlijk ondersneeuwen. Dat betekent niet dat er niets gebeurt.

De brancheverenigingen werken samen aan het verder ontwikkelen en uitvouwen van het opleidingsaanbod maritieme techniek, waarbij wij ook nadrukkelijk kijken naar het potentieel van werken en leren (BBL) In noordwest Friesland waar maritieme techniek (jacht- en scheepsbouw, scheepsreparatie en jachtonderhoud) een belangrijke bedrijfstak vormt nemen gemeenten het initiatief om te komen tot een vakopleiding coördinator Maritieme techniek (VOC-MT) dat gelijk aan de opleidingsbedrijven metaal (OBM’s) de spreekwoordelijke brug moet vormen tussen enerzijds de leerbedrijven en anderzijds de reguliere en erkende beroepsopleidingen zoals die worden aangeboden vanuit ROC FriesePoort (Yachtbuildersacademy) Van belang is bijvoorbeeld dat er een goede match is tussen leerling-werknemer en diens leerbedrijf en wanneer dit niet het geval is deze bij en collegabedrijf verder kan en niet verloren gaat voor de sector. Een ander punt is dat vanwege de veelzijdigheid van de opleidingen Maritieme techniek hogere eisen worden gesteld aan de erkenning van stagebedrijven en niet alle werven alle disciplines in huis hebben die in een stage moeten worden beoefend. Ook hierin kan via onderlinge wisselingen tussen leerlingen en stagebedrijven worden voorzien waarbij het VOC-MT zorgt voor de aansturing in samenspraak met het ROC en SBB dat gaat over de erkenning stagebedrijven. De bedoeling is dat de combinatie van een helder opleidings- en loopbaan perspectief in combinatie met een aanprekend product in een betaalbare woonomgeving meer mensen zal aanzetten tot een carrière binnen de maritieme techniek. Op dit moment is een kwartiermaker bezig om in nauwe samenspraak met ROC, instanties, brancheverenigingen en last but not least de opleidingsfondsen bezig de plannen verder uit te werken en uitvoeringsklaar te maken. Wanneer de nu in gang gezette opzet slaagt, dat wil zeggen het lukt om de bedrijven hiervoor geïnteresseerd te houden en – nog belangrijker – voldoende leerling werknemers te werven, kan deze ook in andere regios’s (gemeenten) worden uitgezet.

We houden u op de hoogte.

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...