De huidige Europese richtlijn voor Pleziervaartuigen (RCD) uit 2013 is sinds januari 2016 via de gewijzigde Wet pleziervaartuigen ook in Nederland van kracht. Net als iedere andere richtlijn of verordening voert de EU onderzoek uit naar de effecten en de actualiteit van de RCD. Dit onderzoek is in 2020 aanbesteed en wordt thans uitgevoerd.
In het kader van dit onderzoek vond onlangs een briefing plaats voor de Europese koepelorganisaties EBI en ICOMIA waar de volgende zaken zijn behandeld:
- Het zgn. artikel 52-verslag over ontwerpcategorieën en verschillende emissietypen heeft vertraging opgelopen door een aantal interne problemen met de financiering en bemensing. Het ontwerpverslag wordt momenteel besproken met andere directoraten-generaal (DG’s) van de Europese Commissie. Dg Klimaat (CLIMA) en DG Milieu (ENV) dringen aan op meer ambitie en specifieke toezeggingen inzake emissiereductie in overeenstemming met de Europese Green Deal. Op basis hiervan wordt het eindrapport afgerond en zal het in de komende weken worden gepresenteerd (waarschijnlijk voor de RCD-deskundigengroep medio mei).
- De Europese Commissie lijkt te hebben geconcludeerd dat een herziening van de RCD noodzakelijk is. De eerste conclusie is dat wijziging van de ontwerpcategorieën niet nodig is, maar dat uitlaatemissies en broeikasgasemissies nog verder moeten worden aangepakt. Het doel voor de Commissie bij een herziening zou zijn om een richtlijn te hebben die matcht met de EU ambities voor de komende 10-15 jaar en daarom moeten alle belangrijke kwesties worden aangepakt. Onderwerpen die de Commissie naast de in de twee verslagen genoemde onderwerpen relevant acht, zijn afgedankte boten / recycling van materialen en cyberbeveiliging. Men zegt daarbij open te staan voor suggesties vanuit de industrie. NJI zal deze gelegenheid aangrijpen om het met Windesheim hogeschool ontwikkelde hergebruik van polyester delen afkomstig van sloopboten te bepleiten, waarmee in potentie een wezenlijk negatief aspect van pleziervaart op een duurzame manier kan worden weggenomen.
- De verslagen zullen formeel naar het Europees Parlement en de Raad van de EU worden gestuurd om te verifiëren of er een formeel standpunt is. De volgende stap van de Commissie is het opstellen van een zgn. routekaart voor de herziening (een formeel onderdeel van het proces voor nieuwe wetgeving), die naar verwachting nog dit jaar zal worden gepubliceerd. Dit zal vervolgens worden gevolgd door een openbare raadpleging, effectbeoordeling, waarna een wetgevingsvoorstel zal worden ontwikkeld.
Op basis van deze informatie is het standpunt dat de nautische koepelorganisaties momenteel opstellen met hun feedback op het eerste verslag van de Commissie en het “verlanglijstje” van de branche voor een mogelijke herziening van RCD van cruciaal belang. NJI zal hetzij rechtstreeks, hetzij via gelijkgestemden haar visie kenbaar maken.
Update geharmoniseerde normen
In onze nieuwsbrief van 10 januari berichtten wij u over het EU besluit van 8 december 2021 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/919. Deze wijziging had betrekking op de ge harmoniseerde normen voor systemen voor behandeling van afvalwater, elektrisch aangedreven lenspompen, plaatjes van de bouwer en maximum laadvermogen van kleine vaartuigen.
Dit besluit is op 3 maart opgevolgd door Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/404 dat betrekking heeft op de geharmoniseerde norm voor stuurinrichtingen — kabel- en katrolsystemen. Norm EN ISO 8847:2021 vervangt norm EN ISO 8847:2017 met een overgangstermijn van 1 jaar te rekenen van 10 maart 2022. Deze norm bevat de voorschriften voor het ontwerp, de installatie en het testen van stuurinrichtingen met een kabel- en katrolsysteem op kleine vaartuigen met of zonder voortstuwingsmotor en op kleine vaartuigen met buitenboordmotor met tot en met 37 kW totaal vermogen