Ruim 1250 booteigenaren hebben inmiddels gereageerd op de internetconsultatie met betrekking tot het voornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de afsluiter tussen de vuilwateropslagtank/toilet aan boord van pleziervaartuigen en de huiddoorvoer in gesloten stand verplicht te laten verzegelen.
De invoering staat gepland voor 1 juli 2022 en begint inmiddels onder steeds meer booteigenaren door te dringen. Al sinds 2009 is het verboden om vuilwater direct te lozen in het oppervlaktewater. Handhaving blijkt in de praktijk echter lastig en om deze te effectueren is in 2019 een door D66 kamerlid Tjeerd de Groot slinks ingediende motie door een even minder goed oplettende Tweede Kamer aangenomen om de afvoerkraan van de spoeltoiletten verplicht te verzegelen. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft toegezegd de motie te zullen uitvoeren, wat de plotselinge ambtelijke voortvarendheid na al die jaren meteen verklaart
Schoon water, daar zal niemand op tegen zijn. Wel hoe het Ministerie van I&W denkt de verzegeling te gaan uitvoeren. Zo is het de bedoeling dat de inhoud van vuilwatertanks uitsluitend nog kan worden leeggepompt bij speciale uitpompstations. De praktijk leert dat er nog weinig werkzame stations zijn. Ter vergoelijking heeft het ministerie toegestaan om aan boord van pleziervaartuigen compacte gecertificeerde zuiveringsinstallaties te plaatsen van waaruit wel mag worden geloosd, maar die zijn nog in ontwikkeling en dus niet te koop. Ook indien gewaarborgd is dat via het toilet uitsluitend urine geloosd wordt, geldt de verzegelingsplicht niet. Met de invoering van de verzegelingsplicht wordt het lozingsverbod aldus het ministerie en de Unie van Waterschappen beter handhaafbaar.
Een speciale klankgroep bestaande uit vertegenwoordigers van diverse watersportorganisaties heeft de afgelopen maanden overleg gehad met ambtenaren van het ministerie en de uitvoerbaarheid en haalbaarheid van de verzegeling bekritiseerd. Het gevoel leeft dat naar de aangevoerde argumenten en suggesties vanuit de branche niet of nauwelijks is/wordt geluisterd en dat het ministerie alles op alles zet om de verzegeling die het vaarplezier van menige pleziervaarder dreigt te vergallen voor 1 juli 2022 hoe dan ook te bekrachtigen.
Volgens het Watersportverbond en het Verbond Nederlandse Motorbootsport is dit veel te snel en is meer tijd nodig om alle obstakels op te lossen. Gepleit wordt voor een overgangsperiode van minimaal 5 jaar om onder meer de infrastructuur van uitpompstations te kunnen regelen.
Het Verbond Nederlandse Motorbootsport is inmiddels begonnen om op jachthavens en bij watersportverenigingen posters op te hangen waarmee booteigenaren nogmaals worden opgeroepen te reageren op de internetconsulatie. Volgens KNMC voorzitter Herbert Schoenmakers is het belangrijk dat booteigenaren reageren. Het Watersportverbond heeft op haar website een bericht geplaatst waarin een standaard bezwaarschrift is opgenomen. Het is van belang dat ook de watersportbedrijven het verzet van hun klanten steunen, al was het maar om te voorkomen dat menige (nieuwe) pleziervaarder definitief de caravan wordt ingejaagd of ‘geholpen’ door een matige zomer massaal weer in het vliegtuig stapt.
Zie hiervoor de reactie die door het NJI bestuur is gedaan.
Klik HIER! om vóór 3 september uw reactie te plaatsen en steun uw klanten.