Op 30 juni is een internetconsulatie gestart over enkele wijzigingen in het Besluit Activiteiten Leefomgeving (onderdeel Omgevingswet) die begin volgend jaar van kracht moet worden. De wijziging betreft de wettelijke verankering van de zeer omstreden verplichte verzegeling van buitenboordafsluiters van spoeltoiletten aan boord van pleziervaartuigen op alle Nederlandse binnen- en kustwateren. De sector is van mening dat verzegeling een buitenproportionele en inconsequente maatregel is, maar de overheid zet ondanks alle argumenten stug door wat meestal bij symboolpolitiek het geval is. De sectordeelnemers aan het vuilwateroverleg zetten nu in op een overgangstermijn van minimaal vijf jaar mits waterzuivering systemen die nu zijn toegestaan breed beschikbaar, inzetbaar en betaalbaar zijn. Ook moet de verzegeling mogen worden doorbroken wanneer men de Nederlandse binnenwateren verlaat en weer eenvoudig kunnen worden aangebracht bij terugkeer. Ook moet rekening worden gehouden met de rechten van buitenlandse bezoekende pleziervaartuigen. Onder dreiging van een Europese veto is daarvoor nu in samenspraak met de branche een vignetsysteem uitgedacht dat een compromis geeft tussen flexibiliteit en handhaafbaarheid/fraudebestendigheid.
Over de details, de overgangstermijn en de definitieve invoerdatum wordt momenteel nog onderhandeld met het Ministerie I&W. Wanneer dat traject gereed is, zal dit vignetteringssysteem naderhand via een ministeriële regeling worden ingevoerd.
De consultatie (regelgeving en Toelichting) is via deze link te benaderen. Eventuele reacties op de conceptregelgeving kunnen uitsluitend via deze site tot en met vrijdag 3 september 2021 worden ingediend. In een artikel in Jachtbouw Nederland zal e.e.a. nader worden toegelicht. Hoewel de verplichte verzegeling en het naar verwachting binnenkort beschikbaar komen van zuiveringssystemen de werven op korte termijn extra werk zal opleveren, is NJI beducht op de negatieve gevolgen voor de pleziervaart op de lange termijn en wij zullen ook zeker onze zienswijze indien.
De consulatie viel toevallig samen met het bericht Friese rondvaartboten pompen ontlasting niet langer overboord: ‘Daar zwemmen we in’ | NOS Waar de medewerkers van de Waterschappen nu straks handhavend moeten gaan optreden naar pleziervaarders, houdt Waterschapsbestuurder Van der Galiën het bij een oproep aan eigenaren van kleinere – kennelijk andere boten – boten op om ook hun verantwoordelijkheid te nemen.
Laat die oproep ook maar meteen bestemd zijn voor de binnenvaart, want als die met dezelfde voortvarendheid met hun zwarte water omgaan als met de toepassing van minder vervuilende brandstof in hun motoren, zal de frisheid van menig vaarwater nog wel geruime tijd te wensen overlaten.
Volgens Van der Galiën komt er een verbod, “maar dat duurt nog wel even.” Ondernemers proberen het vieze water zo goed mogelijk weg te krijgen, “maar dat moet dan wel kunnen”, zegt voorzitter Jan Koopmans van de Friese Rondvaart Ondernemers.
De stortpunten die er nu bij zijn gekomen, zijn speciaal bedoeld voor de rondvaartsector. De bruine vloot kan er ook gebruik van maken. Over de pleziervaart die toch voor Friesland niet onbelangrijk is wordt jammer genoeg niet gesproken, terwijl naar de overtuiging van het NJI bestuur juist daar de oplossing ligt.
Fraude is altijd mogelijk, zelfs bij een permanent afgesloten lozingspijp, desnoods m.b.v. een puts buiten alle maatregelen om. De mate waarin dat gebeurt hangt samen met de beschikbaarheid van faciliteiten die het gewenste gedrag ondersteunen. Fraude of het ongewenst gebruik van ‘de bosjes’ wordt in de hand gewerkt door de afwezigheid van aanvaardbare en voldoende laagdrempelige alternatieven. In het geval van toiletlozingen is dat de beschikbaarheid van adequate voorzieningen op de wal en voldoende uitpompstations voor schepen met een holding tank (minderheid). Het grote aantal schepen dat nog met een rechtsreeks op de lozingspijp aangesloten boordtoilet rondvaart, is zolang er geen zuiveringsapparaat leverbaar en geïnstalleerd is, domweg aangewezen op walvoorzieningen. Die moeten er dan wel zijn. Zorg ervoor dat men domweg niet hoeft te lozen.
Het is een illusie om te veronderstellen dat bij gedwongen verzegeling in combinatie met de afwezigheid van voldoende toiletvoorzieningen op de wal de markt direct zal voorzien in zuiveringsapparaten die booteigenaren die geen holding tank hebben meteen zullen laten inbouwen.
Alleen een samenstel van maatregelen en deze van toepassing verklaren op alle soorten schepen kan de beoogde gedragsverandering bewerkstelligen en daarmee een oplossing bieden aan de lozingsproblematiek.