Heesen is verheugd te kunnen melden dat de bouw van hun grootste stalen motorjacht, het 67 meter lange Project Sparta, op schema ligt. Op 29 april werd de voltooide romp in de juiste richting gedraaid om te kunnen beginnen met de outfitting.
Konstantin Kolpakov van Arcon Yachts: “De combinatie van de uitstekende Nederlandse bouwkwaliteit van Heesen, het prachtige lijnenspel van Winch Design, en onze eigen expertise, zal een geweldig eindresultaat opleveren.”
Project Sparta laat op indrukwekkende wijze zien hoe je een custom jacht van wereldklasse kunt creëren als je ervaren klanten laat samenwerken met toonaangevende ontwerpers en het 1000-koppige team van toegewijde specialisten bij Heesen.
De karakteristieke profiellijn van Sparta oogt dynamisch, dankzij een verhoogd stuurhuis, een krachtige, teruglopende boeg en een getrapt achterdek met een 6,5 meter lange infinity pool. Binnen- en buitenruimtes zijn harmonieus met elkaar verbonden en vormen samen de perfecte plek om met het gezin te ontspannen en te genieten.
“In het bouwproces van dit uitzonderlijke project vormt het draaien van de romp een bijzondere mijlpaal, die alle betrokkenen een groot gevoel van trots en voldoening geeft”, aldus Jim Dixon, directeur Yachts & Aviation bij Winch. “Het is altijd mooi om te zien hoe onze ontwerpen werkelijkheid worden, en we kijken ernaar uit om de volgende fase in haar ontwikkeling te volgen, uitgevoerd door de experts van Heesen.”
Met een enorm interieurvolume van circa 1.200 GT is Project Sparta het grootste stalen motorjacht ter wereld dat momenteel gebouwd wordt met een Fast Displacement Hull Form. Vanwege haar omgekeerde boeg onderzochten rompontwerpers Van Oossanen samen met de eigen naval architects van Heesen diverse sprayrail opties, om onder alle omstandigheden het dek droog te houden. Het optimale ontwerp werd gevonden met behulp van uitgebreide CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics) en tanktests bij de Wolfson Unit in Southampton. Dankzij twee MTU 12V4000 M65R dieselmotoren bereikt Sparta een topsnelheid van 16 knopen, terwijl een trans-Atlantische actieradius van 4.500 zeemijlen mogelijk is bij een kruissnelheid van 12 knopen.
De romp van Sparta is gebouwd door Talsma in Franeker, een gespecialiseerde werf die sinds 2008 de stalen rompen voor Heesen fabriceert. Met het oog op elektrochemische reacties is het technisch niet raadzaam om staal en aluminium op dezelfde locatie te lassen. Net als Heesen levert Talsma vakmanschap en efficiëntie van het hoogste niveau, waardoor deze Friese werf een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het succes van Heesen in langeafstandsjachten met een stalen romp.
“We zijn erg blij dat we ondanks deze uitdagende tijden opnieuw een deadline halen”, vertelt Richard Kaye van Arcon Yachts. “Ons technische team werkt met veel plezier samen met Heesen en hun toegewijde vakmensen. De relatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen – we bundelen onze kennis zodat we de klant het best mogelijke jacht kunnen leveren.”
Project Sparta wordt ongetwijfeld een van de meest besproken superjachten wanneer ze in 2023 wordt opgeleverd.