Eind oktober heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het keuzedeel Scheepsreparatie- en modificatie goedgekeurd. Een keuze deel is, mits behaald, een gedeeltelijke – en verkorte – MBO opleiding Maritieme Techniek die geen volwaardige MBO kwalificatie maar wel een MBO beroepsdiploma oplevert. En is daarmee met name interessant voor zittend personeel met een LBO diploma dat hogerop wil, maar niet altijd de motivatie of de tijd heeft om een volledige MBO opleiding te volgen.
De cursus Scheepsreparatie en –modificatie gaat over het uitvoeren van scheepsreparatie en modificatiewerkzaamheden (refit) aan zeeschepen, maritieme schepen, kleine en grote jachten, binnenschepen en speciale schepen. De studiebelasting bedraagt 480 uur. Deze verkorte beroepsopleiding is in een samenwerking tussen ROC FriesePoort, STC Rotterdam, NMT, HISWA en NJI met op de achtergrond Metaalunie ontwikkeld. Met deze goedkeuring om dit keuzedeel van een officieel erkend certificaat te voorzien krijgen gediplomeerden van deze deelopleiding extra kansen op de arbeidsmarkt. Bovendien is hiermee het behoud en de rijksbekostiging van de scheepsbouw-specifieke kennis in de metaal geborgd, omdat het de aanvankelijke bedoeling was om de oude opleiding scheepsmetaalbewerker te laten verdwijnen zonder daarvoor een opvolger te ontwikkelen. De opleiding is deze nog in dit schooljaar toegankelijke voor een grotere doelgroep én beschikbaar voor werkenden. In Emmeloord is met steun van een groep Urker ondernemers in september al een pilotgroep van start gegaan.
In een volgende nieuwsbrief of in Jachtbouw Nederland volgt hierover meer informatie.