De Europese Commissie heeft haar jaarlijkse Blue Economy Report gepubliceerd. Het is gebaseerd op gegevens van 2018 verzameld door Eurostat. Het bevat specifieke informatie voor elke sector in de zgn. blauwe economie, waaronder ook “bouw van plezier- en sportboten”, “reparatie en onderhoud van schepen en boten”, evenals “kust- en maritiem toerisme” vallen.
De gegevens zijn opgesplitst op nationaal niveau voor kernindicatoren, zoals werkgelegenheid, toegevoegde waarde, omzet, brutowinstmarge en andere kernindicatoren. Het rapport bevat ook een casestudy over “De pleziervaart: gemaakt in Europa” (vanaf pagina 150).
De Europese nautische sector biedt aan ca. 234 000 personen werkgelegenheid en genereert een jaarlijkse omzet van ongeveer 28 miljard euro. € 4 miljard daarvan is omzet voor jachthavens en € 6 miljard wordt EU breed omgezet in de jachtverhuur en jachtcharter. De sector omvat ongeveer 4.500 productiebedrijven, waarvan 3.600 zich met ca. 82.000 medewerkers toeleggen op nieuwbouw en reparatie van pleziervaartuigen en de productiewaarde van bootfabrikanten bedraagt ca. € 6,5 miljard. De grootste bootproducerende landen in de EU qua omzet zijn Italië, Nederland, Duitsland, VK en Frankrijk. Polen wint ook marktaandeel mede als gevolg van de verschuiving van productieactiviteiten naar de Poolse industrie. Ongeveer 48 miljoen EU-burgers nemen regelmatig deel aan watersporten, waarvan 36 miljoen regelmatig deelnemen aan vaaractiviteiten. In Europese wateren bevinden zich ongeveer 6 miljoen pleziervaartuigen. De EU loopt voorop met betrekking tot innovatie en technologische processen, b.v. in elektrisch voortstuwing. De gemiddelde levensduur van pleziervaartuigen wordt geschat op 30 jaar, hoewel in sommige gevallen die kunnen oplopen tot 40-45 jaar. Ongeveer 95% van de bedrijven in de botenbouwsector zijn kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s), maar de bovenkant van de markt wordt gedomineerd door een kleine groep grote megajacht werven.
Motorfabrikanten zijn voornamelijk grote multinationale ondernemingen, zoals Volvo Penta, Yanmar, Mercury, Yamaha en Honda. Opgemerkt wordt dat er in Europa enkele fabrikanten zijn die motoren produceren die zelf zijn ontwikkeld. Voorbeelden in deze categorie zijn Volvo Penta en Selva Marine. Er zijn meerdere spelers die zogenaamde ‘marinisers’ worden genoemd, zoals bijvoorbeeld OXE en Seven Marine. In een dergelijk bedrijfsmodel worden motoren van Aziatische, Europese en Amerikaanse auto en vrachtwagen fabrikanten als Kubota, Deutz en Mitsubishi geïmporteerd en geschikt gemaakt voor maritieme doeleinden (‘gemariniseerd’)
Krachtig herstel sinds de economische crisis
De economische crisis van 2008 had een diepgaande impact op de sector, aangezien een groot aantal bedrijven failliet ging en de werkgelegenheid afnam. Het economisch herstel heeft zich echter voorgedaan in de sector en met de Italiaanse industrie als koploper, steeg de omzet tussen 2014 en 2019 met 92% en de werkgelegenheid met 20% tussen 2017 en 2019.
Handel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan dit herstel, met name de uitvoer naar de Verenigde Staten. In 2018 werden meer dan 13.000 boten en waterscooters geëxporteerd met een handelswaarde van meer dan 1 miljard euro. Zeilboten vormden het grootste deel van de geëxporteerde eenheden, terwijl motorboten deze positie naar handelswaarde innamen. Italië was de grootste exporteur van pleziervaartuigen, gevolgd door Frankrijk, Finland, Polen en Duitsland
Het rapport noemt de voortschrijdende vergrijzing van het eigenaren bestand waarvan de gemiddelde leeftijd de afgelopen 10 jaar van gemiddeld 45 naar 55 jaar steeg. Het is bepaald niet ondenkbaar dat dit gemiddelde als gevolg van de door de Corona crisis veroorzaakte hausse op de botenmarkt weer behoorlijk zal afnemen. Het tekort aan gekwalificeerd personeel en de toegankelijkheid tot financiering worden EU breed als bedreigingen aangemerkt.
Naast het verstrekken van kengetallen over de impact van de pleziervaartsector, bevat het rapport ook informatie over de beleidsmaatregelen die nodig zijn om de sector te ondersteunen (toegang tot financiering, erkenning van kwalificaties van schippers, btw en andere). Het volledige rapport is hier te vinden, evenals de landspecifieke informatie hier en hier.
De Europese Commissie biedt bovendien een online dashboard Klik hier om die gegevens te bekijken.