EU Blue Economy-rapport gepubliceerd met casestudy over pleziervaart

jul 3, 2020 | NJI nieuws

De Europese Commissie heeft haar jaarlijkse Blue Economy Report gepubliceerd. Het is gebaseerd op gegevens van 2018 verzameld door Eurostat. Het bevat specifieke informatie voor elke sector in de zgn. blauwe economie, waaronder ook “bouw van plezier- en sportboten”, “reparatie en onderhoud van schepen en boten”, evenals “kust- en maritiem toerisme” vallen.
De gegevens zijn opgesplitst op nationaal niveau voor kernindicatoren, zoals werkgelegenheid, toegevoegde waarde, omzet, brutowinstmarge en andere kernindicatoren. Het rapport bevat ook een casestudy over “De pleziervaart: gemaakt in Europa” (vanaf pagina 150).

De Europese nautische sector biedt aan ca. 234 000 personen werkgelegenheid en genereert een jaarlijkse omzet van ongeveer 28 miljard euro. € 4 miljard daarvan is omzet voor jachthavens en € 6 miljard wordt EU breed omgezet in de jachtverhuur en jachtcharter. De sector omvat ongeveer 4.500 productiebedrijven, waarvan 3.600 zich met ca. 82.000 medewerkers toeleggen op nieuwbouw en reparatie van pleziervaartuigen en de productiewaarde van bootfabrikanten bedraagt ca. € 6,5 miljard. De grootste bootproducerende landen in de EU qua omzet zijn Italië, Nederland, Duitsland, VK en Frankrijk. Polen wint ook marktaandeel mede als gevolg van de verschuiving van productieactiviteiten naar de Poolse industrie. Ongeveer 48 miljoen EU-burgers nemen regelmatig deel aan watersporten, waarvan 36 miljoen regelmatig deelnemen aan vaaractiviteiten. In Europese wateren bevinden zich ongeveer 6 miljoen pleziervaartuigen. De EU loopt voorop met betrekking tot innovatie en technologische processen, b.v. in elektrisch voortstuwing. De gemiddelde levensduur van pleziervaartuigen wordt geschat op 30 jaar, hoewel in sommige gevallen die kunnen oplopen tot 40-45 jaar. Ongeveer 95% van de bedrijven in de botenbouwsector zijn kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s), maar de bovenkant van de markt wordt gedomineerd door een kleine groep grote megajacht werven.

Motorfabrikanten zijn voornamelijk grote multinationale ondernemingen, zoals Volvo Penta, Yanmar, Mercury, Yamaha en Honda. Opgemerkt wordt dat er in Europa enkele fabrikanten zijn die motoren produceren die zelf zijn ontwikkeld. Voorbeelden in deze categorie zijn Volvo Penta en Selva Marine. Er zijn meerdere spelers die zogenaamde ‘marinisers’ worden genoemd, zoals bijvoorbeeld OXE en Seven Marine. In een dergelijk bedrijfsmodel worden motoren van Aziatische, Europese en Amerikaanse auto en vrachtwagen fabrikanten als Kubota, Deutz en Mitsubishi geïmporteerd en geschikt gemaakt voor maritieme doeleinden (‘gemariniseerd’)

Krachtig herstel sinds de economische crisis
 De economische crisis van 2008 had een diepgaande impact op de sector, aangezien een groot aantal bedrijven failliet ging en de werkgelegenheid afnam. Het economisch herstel heeft zich echter voorgedaan in de sector en met de Italiaanse industrie als koploper, steeg de omzet tussen 2014 en 2019 met 92% en de werkgelegenheid met 20% tussen 2017 en 2019.
Handel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan dit herstel, met name de uitvoer naar de Verenigde Staten. In 2018 werden meer dan 13.000 boten en waterscooters geëxporteerd met een handelswaarde van meer dan 1 miljard euro. Zeilboten vormden het grootste deel van de geëxporteerde eenheden, terwijl motorboten deze positie naar handelswaarde innamen. Italië was de grootste exporteur van pleziervaartuigen, gevolgd door Frankrijk, Finland, Polen en Duitsland

Het rapport noemt de voortschrijdende vergrijzing van het eigenaren bestand waarvan de gemiddelde leeftijd de afgelopen 10 jaar van gemiddeld 45 naar 55 jaar steeg. Het is bepaald niet ondenkbaar dat dit gemiddelde als gevolg van de door de Corona crisis veroorzaakte hausse op de botenmarkt weer behoorlijk zal afnemen. Het tekort aan gekwalificeerd personeel en de toegankelijkheid tot financiering worden EU breed als bedreigingen aangemerkt.

Naast het verstrekken van kengetallen over de impact van de pleziervaartsector, bevat het rapport ook informatie over de beleidsmaatregelen die nodig zijn om de sector te ondersteunen (toegang tot financiering, erkenning van kwalificaties van schippers, btw en andere). Het volledige rapport is hier te vinden, evenals de landspecifieke informatie hier en hier.

De Europese Commissie biedt bovendien een online dashboard Klik hier om die gegevens te bekijken.

Nieuw NJI lid Holld Marine B.V. te Zwartsluis

Het NJI bestuur heet Mo Quass van Holld Marine B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Holld Marine B.V. houdt zich bezig met het ontwikkelen,...

Nieuw NJI lid Arka B.V. te Giethoorn

Het NJI bestuur heet Arij Huijser van Arka B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Elektrisch varen bestaat al vele jaren, waarvan de ontwikkeling...

Nieuw NJI lid – Technisch Bedrijf Bakker IJlst B.V. te IJlst

Het NJI bestuur heet Tjerk Bakker van Technisch Bedrijf Bakker IJlst B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Technisch Bedrijf Bakker IJlst is al...

Nieuw NJI lid – Het Kompas Watersport te Earnewâld

Het NJI bestuur heet Christiaan van der Laan van Het Kompas Watersport te Earnewâld van harte welkom als nieuw NJI lid. Christiaan van der Laan is...

Voorjaarsshow Motorboot Sneek 11, 12 en 13 april

Een divers aanbod nieuwbouw- en jong gebruikte motorboten. Te zien bij verschillende jachtwerven, -makelaars en -dealers in dé watersportstad van...

Skills The Finals een groot succes

We zijn nog steeds aan het nagenieten van een onvergetelijke deelname aan Skills The Finals 2025! Met meer dan 30.000 bezoekers en 94 nieuwe...

Overgangsregeling uitstootvrije zone pleziervaart in Amsterdam aangepast

Op 1 april gaat de uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen in het centrum van Amsterdam in. Tal van belanghebbenden hebben bezwaar gemaakt tegen...

Nieuw NJI lid Aluship B.V. te Steenwijk

Het NJI bestuur heet John Sellis van Aluship B.V. te Steenwijk van harte welkom als nieuw NJI lid. In Steenwijk bouwt AluShip met een super...