Ingezonden bericht
Bootonderhoud en motoronderhoud zijn belangrijk voor uw vaarplezier. De enthousiaste bootliefhebber kan veel zelf doen. Dat bespaart niet alleen kosten, maar is ook een plezierige hobby. Gaandeweg leert u de techniek van de boot en dat bevordert de stuurmanskunst.
Onderhoud
Elke boot heeft jaarlijks onderhoud nodig. Defecten worden hierdoor voorkomen en een jaarlijkse inspectie van de romp en onderwaterschip behoudt de waarde van de boot. Een boot kan makkelijk enkele decennia meegaan. De ANWB heeft een omvangrijke lijst opgesteld voor de motor, techniek, onderwaterschip, romp en dek, uitrusting en tuigage. Voor motorboten geldt de regel: buitenboordmotoren vóór het seizoen en binnenboordmotor ná het seizoen.
Motor
Bij de motor is het verversen van motorolie belangrijk. Ook dien je het oliefilter en het brandstoffilter te vervangen en keerkoppeling te verversen. Vergeet ook niet het koelsysteem te laten controleren en zo nodig de anodes te vervangen. Vervolgens is het zaak om de slangen te controleren op lekkage, de V-snaren op spanning brengen en de klepspeling te meten. Controleer ook de schroefasafdichting, smeer de motorhendels en controleer de motorbedieningskabels.
Boot
Ook het bootonderhoud behelst veel schoonmaak-, vervangings- en controleerwerk:
– Onderwaterschip controleren;
– Losse verf en roest verwijderen;
– Op osmose en putcorrosie controleren;
– Anodes controleren en afsluiters invetten;
– Schroef inspecteren op beschadigingen;
– Boeg- en hekschroef schoonmaken;
Bij het dek en de romp betreft het:
– goed schoonmaken en aanslag verwijderen;
– verf cleanen en controleren;
– rubbers invetten en reling controleren;
– eventueel teak in de olie zetten;
– dekzeil boot controleren op slijtage en controleren beschermingsmiddelen.