Vanaf 1 januari 2019 is het binnenvaartcertificaat verplicht voor pleziervaartuigen van 20 meter of langer of waarvan het product van de lengte (L), breedte (B) en diepgang (T) meer dan 100 m³ bedraagt en álle drijvende werktuigen ongeacht de lengte. De aanvraag voor het certificaat moet uiterlijk 1 november 2018 bij een keuringsinstantie of klassenbureau ingediend zijn.
Voor drijvende werktuigen en pleziervaartuigen in de vaart vóór 2009, kan tot 30 december
2018 gebruik worden gemaakt van de overgangsbepaling ‘geen klaarblijkelijk gevaar’.
Bij het onderzoek tot certificeren voor deze schepen is het uitgangspunt: een pleziervaartuig
of drijvend werktuig dat al vóór 2009 in de vaart was, zal na 2009 niet ineens een gevaar zijn. Om vast te stellen of er echt geen sprake is van klaarblijkelijk gevaar moet een expert van een door de ILT aangewezen keuringsinstantie of klassenbureau het schip inspecteren.
De aanvraag voor het certificaat van onderzoek (CVO) moet uiterlijk 1 november 2018 bij een keuringsinstantie of klassenbureau ingediend zijn. Deze zullen dan nog volgens de overgangsbepalingen worden beoordeeld, ook wanneer de inspectie na 1 januari wordt uitgevoerd. Het betreffende schip moet bij aanvraag dan wel in een zodanige toestand zijn dat de inspectie meteen zou kunnen worden uitgevoerd. Het heeft dus geen zin om een gedeeltelijk afgebouwd of nog te verbouwen schip voor de inspectie onder het overgangs regime aan te melden.
Schepen die na 1 november worden aangemeld zullen vrijwel zeker niet op tijd kunnen
worden gecertificeerd en vanaf 30-12-2018 aan de nieuwe eisen moeten voldoen. Een toets
op de nieuwe eisen is een stuk zwaarder dan alleen een toets op klaarblijkelijk gevaar.
Inmiddels zijn de ES-TRIN 2017 eisen gepubliceerd, deze vervangen de oude eisen die stonden in de Europese richtlijn voor de binnenvaart 2006/87/EG. De nieuwe eisen worden voor Nederland van kracht op 7 oktober 2018.
De nieuwe eisen van de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen zijn te downloaden via: https://www.cesni.eu/wpcontent/uploads/2017/07/ES_TRIN_2017_nl.pdf
Blijkbaar is men daarbij niet helemaal doordacht te werk gegaan, want inmiddels zijn er al 2 correcties op de ES-TRIN gepubliceerd: https://www.cesni.eu/wpcontent/uploads/2018/02/ES_TRIN_2017_nl_corr1.pdf (dit betreft een wijziging m.b.t. de leidraad voor personen met verminderde mobiliteit aan boord van passagiersschepen) en https://www.cesni.eu/wpcontent/uploads/2018/04/ES_TRIN_2017_nl_corr2.pdf (dit is een aanpassing op de overgangsbepalingen in artikel 3.03).
Wel is er nu ook een zeer uitgebreide toelichting op de ES-TRIN gepubliceerd van 20 pagina’s. Deze toelichting kan worden gedownload via https://www.cesni.eu/wpcontent/uploads/2018/05/cesnipt18_03nl.pdf
> Meer informatie www.ilent.nl/misdebootniet
Ook in het laatste nummer van Info 20m staat veel informatie over de CVO