De afgelopen serie watersport beurzen maakte het maar weer eens duidelijk. Ondanks het vooraf luid en duidelijk verkondigde economische herstel, viel het aantal bezoekers aan deze evenementen, maar ook de kwaliteit hiervan voor het overgrote deel van de exposanten bar tegen. Ook het grote aantal in het vooruitzicht gestelde primeurs verleidden het publiek niet om in grote getale naar de beurs te komen en zij die dat wel deden, waren doorgaans al op de hoogte van deze noviteiten. Bovendien wordt van de recente opleving in de markt evengoed geprofiteerd door werven die helemaal niet aan beurzen hebben deelgenomen. Met als voordeel dat zij de hoge investeringen in beursdeelname in ieder geval niet aan hun afnemers hoeven door te berekenen.
Steeds meer wordt duidelijk dat het publiek noviteiten nieuws via de talrijke online nieuwsbrieven en watersportsites op het internet verkrijgt en daarvoor helemaal niet meer naar de dure shows toe hoeft. Het zelfde geldt voor de eerste oriëntatie op een schip, een dienst of zelfs accessoire. Via diverse fora, overzicht- en vergelijkingssites kan over een specifiek product doorgaans meer en betrouwbaarder informatie over een specifiek product worden ingewonnen dan via een dikwijls prijzig beursbezoek. Het is daarom voor het hedendaagse watersportbedrijf onvermijdelijk om zorg te dragen voor een hoogwaardige presentatie op internet.
De NJI ondersteunt haar leden op de volgende manieren in hun online bedrijfs en productpromotie:
Alle NJI leden kunnen gratis met hun NAW + contactgegevens + logo + omschrijving van hun bedrijfsactiviteiten worden opgenomen in de ledenzoeker zoals die op jachtbouw.nl staat. Via deze ledenzoeker kan op firmanaam, plaats, bedrijfsactiviteit worden gezocht. Ook kan via een landkaartje op locatie worden gezocht. Vanuit de geselecteerde records kan meteen worden doorgeklikt naar de website van het betreffende bedrijf, indien deze bestaat uiteraard.
Leden kunnen er ook voor kiezen om in de NJI ledenzoeker naast de NAW en contactinformatie een SEO geoptimaliseerd bedrijfsprofiel op te nemen. Bezoekers hebben de mogelijkheid om met een muisklik direct met het bedrijf contact op te nemen of kunnen een terugbel verzoek achterlaten dat het bedrijf via de mailbox ontvangt. De kosten voor deze uitbreiding bedragen € 250,- per jaar wat gunstig afsteekt tegen de tarieven die aanbieders van vergelijkbare portals rekenen.
Het beste bereik biedt echter de combinatie NJI lidmaatschap en Yachtfocus account. Daarmee heeft men naast alle bovengenoemde exposure ook de mogelijkheid om al hun nieuwe en gebruikte schepen met een fotoreportage online te presenteren. Ook hierin biedt de NJI haar leden verschillende mogelijkheden variërend van een beperkt aantal schepen (max. 20 stuks alleen via jachtbouw.nl tot een onbeperkt aantal schepen via jachtbouw.nl en alle portals van Worldyacht waaronder Yachtfocus.com dat op alle belangrijke Europese beurzen, maar ook op tal van andere watersportevenementen wordt gepromoot. De Yachtfocus sites trekken aldus een recente publicatie bijna 200.000 bezoekers per maand. Via het aan het account gekoppelde content management systeem kunnen de gegevens bovendien naar andere websites en de eigen bedrijfswebsite worden geüpload en gemuteerd. Prijzen variëren van €55,- – €118,- per maand. Dit laatste staat overigens los van een eventuele deelname aan de Quality Boats Holland guide, dat eveneens door Worldyacht wordt uitgegeven en verspreid.
Let wel. Het doel van deze portals is primair om leads te genereren en zich online oriënterende potentieel geïnteresseerden tot een bezoek aan de eigen website van de adverteerder te verleiden. Deze moet dus in alle opzichten op orde zijn. Portals als Yachtfocus, Orange Yachts of Jachtbouw.nl kunnen onmogelijk dienen als enige digitale etalage van een jachtwerf of ander watersportbedrijf. Bovendien kan alleen via een eigen website goed worden geanalyseerd waar bezoekers vandaan komen en waar hun interesse naar uitgaat. Meten is weten.
Steeds meer bedrijven twijfelen terecht of de grote watersportbeurzen de immense investeringen nog wel waard zijn. Desondanks verzet de sector maar langzaam haar bakens. Ook hier kan weer lering worden getrokken van de ontwikkeling in automotive sector. Iedere auto-importeur beschikt over een gelikte website, waarbij opvalt dat de functionaliteit en de daarin toegepaste animatie technologieën wel heel sterk op elkaar lijken. Het zijn ook de auto-importeurs die de aan hun eigen brancheorganisatie verbonden RAI duidelijk maken geen Auto-RAI meer te willen. Alleen de autoshows in Geneve, Parijs en Frankfurt blijven over. Het is slechts een kwestie van tijd dat een soortgelijke ontwikkeling zich ook binnen de watersportindustrie zal voltrekken.