“10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk”
Rederij Doeksen uit Harlingen dat ook een meerderheidsbelang bezit in Huisman Royal Shipyard neemt volgend jaar twee gloednieuwe aluminium autoveerboten in gebruik die de bestaande veertig jaar oude autoveer, ms Midsland, op termijn gaan vervangen. Door onder meer gebruik te maken van een monofuel LNG verbrandingsmotor en een innovatieve warmteterugwin-installatie is het probleem van fijnstof- en NOx-emissies gedecimeerd en wordt er ook nog eens superzuinig gevaren. “Dit was tien jaar geleden nog niet mogelijk.”
In 2018 worden de schepen in Harlingen te water gelaten en heten dan ‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’. Ze hebben een lengte van 70 meter, zijn 17 meter breed en hebben een diepgang van 2,60 meter. De dienstsnelheid bedraagt 14 knopen en de schepen bieden plaats aan 64 auto’s en 600 passagiers.
De twee LNG-motoren van leverancier MTU – één in elke romp – zorgen samen met de lichtgewicht aluminium rompvorm voor een laag energieverbruik en een stevige reductie van de uitstoot (-11% CO2, -90% NOx, -95% fijnstof, geen SOx). Innovatief zijn twee installaties achter beide motoren. Deze winnen de restwarmte van uitlaatgassen en motorkoelwater terug. Die warmte wordt via enkele tussenstappen omgezet in elektriciteit, die wordt opgeslagen in twee grote accu-banken. Bij het manoeuvreren van het schip wordt deze elektriciteit gebruikt voor aandrijving van de elektrische boegschroeven.
Efficiency
In 2000 werd in Noorwegen ‘s werelds eerste ferry op LNG in gebruik genomen. Het veer de Glutra vaart op een route in de buurt van Trondheim. “Toen hebben we ons al georiënteerd op LNG”, vertelt directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. “Maar als we in die tijd op LNG zouden zijn overgestapt, hadden we het LNG altijd uit het buitenland moeten halen. Er was in Nederland namelijk geen infrastructuur. Ja, dat is dan echt een showstopper.”
Lees verder in het NMT Magazine